BIT | Brukerstøtte IT - Ansatt

IT-servicedesk

IT-servicedesk

Her finner du en oversikt over IT-tjenester ved OsloMet. IT-servicedesk er til stede både i Pilestredet og på Kjeller.
  • Åpningstider IT-servicedesk
    23. januar inntil videre: Alle skranker stengt!

    Kontakt oss på telefon 6723 5555 (08:00 til 17:00) eller itservicedesk@oslomet.no.


    Skal du hente utstyr?
    Vi jobber med å få satt opp en midlertidig løsning for henting av utstyr. Mer informasjon kommer snart.

Hva kan vi hjelpe deg med?

  • Bestilling av utstyr til hjemmekontor

    Grunnet koronasitusjonen dekker IT-servicedesk utgifter til standard IT-utstyr (pakke med 1 skjerm, docking, tastatur og mus) inntil videre. Ansatte som per dags dato ikke har hodesett eller webkamera vil også få dette dekket.

    Vi dekker følgende utstyr til hjemmearbeidsplass:

    • 1 skjerm 27" (vår standardskjerm

    • 1 dockingstasjon

    • 1 mus (ikke trådløs)

    • 1 tastatur (ikke trådløst)

    • 1 hodesett

    • 1 webkamera (vi er tomme for øyeblikket, men forventer inn på lager i september/oktober).

    Rollermouse/mousetrapper dekker vi ikke i denne «pakken». Hovedregel om én PC per ansatt gjelder fortsatt.
     

    Bestill her: https://bestill.oslomet.no

    Du finner varene under: "Standard bestilling – tilleggsutstyr". Legg inn hver vare i egen varelinje. Skriv gjerne i kommentarfelt at det er til «jobbe hjemmefra utstyr».

    Utstyr som leveres ut til hjemmekontor er OsloMets eiendom og skal leveres tilbake til OsloMet ved avsluttet arbeidsforhold, eller dersom andre forhold tilsier det.

    Les mer om bestillingsrutiner

    Hjemlevering

    IT-servicedesk vil prioritere hjemlevering av IT-utstyr til ansatte som er i karantene eller isolasjon, eller som av andre grunner (sykdom/skade) ikke kan hente selv på campus.

  • Digital kollegastøtte

    Hva er Digital Kollegastøtte?  

    Dette er et kollega-til-kollega-forum for alle ansatte på OsloMet hvor man kan spørre om råd og lese nyttige tips og triks i den digitale-hverdagen knyttet til IT-systemer på tvers av mange av våre digitale enheter. Tverrfaglighet på sitt beste.   

    Målet er å skape en enklere digital-hverdag for alle ansatte ved å tilby en kanal for uformell kollega-til-kollega samhandling.   

    Det er viktig å få med seg at forumet skal være mest mulig kollegadrevet, altså dette er ikke en førstelinje hvor man vil kunne melde inn feil eller bestille tjenester direkte. 

    Digital kollegastøtte er en videreutvikling og erstatter "OsloMet Brukerforum" som mange ansatte har vært medlem av. 

    Hvilken systemer er inkludert i forumet?  

    Vi har startet med å etablere noen hovedkanaler:

    1. Generelt:   
      1. Er ikke det man lurer på eller vil dele om listet i kanalene under? Da er denne kanalen midt i blinken.   
    2. Canvas  
    3. Driftsmeldinger: 
      1. Her vil det legges ut IT driftsmeldinger og proaktiv informasjon. Anbefaler at man setter opp en varsling på denne kanalen. Det gjør man ved å velge “kanalvarsler” og “all aktivitet” på kanalen.   
      2. Her er det kun moderator som kan lage nye innlegg. Man er velkommen til å kommentere innlegg.  
    4. Felles Studentsystem (FS)  
    5. Office 365  
    6. OTRS  
    7. SAP  
    8. Teams  
    9. Zoom

    Vi har moderatorer fra de forskjellige enhetene som jobber med forumet, her er hensikten knyttet til det å bistå med å skape mest mulig verdi rundt forumets hensikt – digital selvhjelp.  

    Vi har også lagt litt tips og triks på hvordan man kan søke, skrive innlegg og samhandle på forumet. Ta en titt i fanene under hver kanal. Der vil man også finne lenker til veiledningssider og kontaktinformasjon til førstelinje. 

    Har du ønsker om nye «kanaler», spørsmål om hensikten bak forumet eller er du nysgjerrig på hvordan dette forumet ble bygd opp – alle spørsmål og kommentarer er velkommen! Ta kontakt med itservicedesk@oslomet.no

  • IT-tjenester

    Tjenesteoversikt

    Brukertjenester:

    Rådgivning, kunde- og prosjekttjenester:

    Annet:

    Kontakt itservicedesk@oslomet.no eller din kundeansvarlig om du har spørsmål eller behov for bistand.

  • Kundeansvarlige

    Hvert fakultet, senter og administrative enheter har en egen dedikert kundeansvarlig hos IT. De kundeansvarlige er din enhets kontaktperson dersom dere har spesielle behov og utfordringer som ikke eksisterer, eller dekkes godt nok av ITs tjenester i dag. 

  • IKT-sikkerhet

  • IKT for nyansatte

  • IT-arkitektur

    Enhet for Arkitektur, innovasjon og rådgivning kan bistå prosjektledere og andre som vurderer tekniske løsninger med rådgivning og hjelp til å forbedre tjenester og prosesser. Enheten ledes av en virksomhetsarkitekt som også fungerer som sekretær for arkitekturstyret ved OsloMet. 

    Arkitekter kan bistå med kravspesifikasjonen i prosjektet, og beskriver arkitekturkrav og føringer, samt avhengigheter til andre deler av OsloMets virksomhetsarkitektur. Løsningsarkitekter kan bidra med konseptutredning og omfangsvurdering, og bistå prosjektleder gjennom hele prosjektet.

  • Jobbe utenfra

Kontakt IT-servicedesk

Kontakt IT-servicedesk