Eksternt skrivebord - Ansatt

Eksternt skrivebord - kontor.oslomet.no

Eksternt skrivebord - kontor.oslomet.no

Hvordan logge på eksternt skrivebord (Remote desktop) via kontor.oslomet.no for å få tilgang til skrivebord og filer utenfra.

Hvorfor Eksternt skrivebord?

Innlogging på kontor.oslomet.no gjør det mulig å nå tjenester du ellers ville hatt behov for VPN til. I tillegg til andre viktige tjenester, som MIME.

Innlogging til Eksternt skrivebord krever tofaktorautentisering. Følg veiledningen for å installere tofaktorautentisering.

  • Koble Windows-PC til kontor.oslomet.no

    Forutsetninger:

    Du må sette opp tofaktorautentisering og ha tilgang til appen Microsoft Authenticator.

    1. Logg på kontor.oslomet.no

    Logg på https://kontor.oslomet.no

    1. Username: brukernavn@oslomet.no

    2. Password: OsloMet-passord

    3. Trykk på knappen: Sign in

    Du får opp følgende skjermbilde for kontortilgang:

    2. Eksternt Skrivebord

    Du får tilgang til ditt skrivebord med filer.

    • Klikk på ikonet for Eksternt Skrivebord.

    Se skjermbildet under.

    Skjermbilde av kontor.oslomet.no med pil som peker på "Eksternt skrivebord"-ikon.

    3. Tilgang til Remote Desktop Connection

    Åpne nedlastingsfilen nederst i bildet.

    Skjerbilde som viser at nedlastet fil dukker opp i bunn av skjermen. Klikk på nedlastet fil for å installere.

    4. Velg Connect for å starte oppkoblingen

    Skjermbilde av remote desktop. Klikk "Connect" for å koble til.

    5. Fortsett tilkoblingen 

    A) Legg inn brukernavn@oslomet.no og ditt passord ved OsloMet. Klikk ok.

    Skjermbilde som viser hvor man legger inn passord og brukernavn.

    B) Eksternt skrivebord benytter tofaktorautentisering. Godkjenn tilkoblingen i Microsoft Authenticator-appen

    5. Windows Start-meny

    Om innloggingen fungerer kommer du inn i et Windows skrivebordsmiljø.

    Start-menyen gir tilgang til ulike verktøy, nettlesere og filåpner slik at du finner fellesområdet K:

    6. Spørsmål eller problemer?

    Opplever ustabilitet eller problemer? Gi beskjed om dette til: itservicedesk@oslomet.no

  • Koble Mac til kontor.oslomet.no

    Forutsetninger:

    Du må satt opp tofaktorautentisering og ha tilgang til appen Microsoft Authenticator. Maskinen din må ha Microsoft Remote Desktop installert. Alle Mac-er fra OsloMet har dette som standard. På privat Mac kan dette lastes ned fra App store.

    1. Logg på kontor.oslomet.no

    Logg på https://kontor.oslomet.no

    1. Username: brukernavn@oslomet.no
    2. Password: OsloMet-passord
    3. Trykk på knappen: Sign in

    2. Eksternt Skrivebord

    1. Klikk på ikonet for Eksternt Skrivebord.

    Se steg 1 og 2 i Windows-veiledningen ved behov for skjermbilder.

    3. Åpne nedlastingsfilen

    Åpne filen med navn: cpub-Eksternt_Skriveb-Eksternt_Skriveb-CmsRdsh.rdp

    4. Sett opp et nytt Workspace

    Velg Add Workspace

    Skjermbilde som viser startsiden til Workspace med "Add Workspace"-knapp i midten.

    5. Legg til adressen kontor.oslomet.no 

    Legg til kontor.oslomet.no og velg din brukerkonto.

    Skjermbilde som at man legger inn kontor.oslomet.no som workspace URL og klikker "Add user account" i nedtrekksmeny.

    6. Legg til passord

    Legg til passordet ditt og klikk Add.

    Skjermbilde som viser at man legger inn OsloMet-brukernavn og -passord når man skal legge til konto (add user account).

    7. Eksternt Skrivebord

    • Datamaskinen kobler nå til Eksternt Skrivebord.

    Her har du tilgang til Windows skrivebordsmiljø og vil være i stand til å nå K: og interne tjenester fra nettleser.

    8. Spørsmål eller problemer?

    Opplever ustabilitet eller problemer? Gi beskjed om dette til: itservicedesk@oslomet.no

Kontakt IT-servicedesk

Kontakt IT-servicedesk