Eksternt skrivebord - Ansatt

Eksternt skrivebord - kontor.oslomet.no

Eksternt skrivebord - kontor.oslomet.no

Hvordan logge på eksternt skrivebord (Remote desktop) via kontor.oslomet.no for å få tilgang til skrivebord og filer utenfra.

Hvorfor Eksternt skrivebord?

Innlogging på kontor.oslomet.no gjør det mulig å nå tjenester du ellers ville hatt behov for VPN til.

Innlogging til Eksternt skrivebord krever tofaktorautentisering. Følg veiledningen for å installere tofaktorautentisering.

  • Koble Windows-PC til kontor.oslomet.no

    Forutsetninger

    Du må sette opp tofaktorautentisering og ha tilgang til appen Microsoft Authenticator.

    Veiledning

    1. Logg på kontor.oslomet.no

    1. Username: brukernavn@oslomet.no

    2. Password: OsloMet-passord

    3. Trykk på knappen: Sign in

    Du får opp følgende skjermbilde for kontortilgang:

    2. Eksternt Skrivebord

    Du får tilgang til ditt skrivebord med filer.

    • Klikk på ikonet for Eksternt Skrivebord.

    Se skjermbildet under.

    Skjermbilde av kontor.oslomet.no med pil som peker på "Eksternt skrivebord"-ikon.

    3. Tilgang til Remote Desktop Connection

    Åpne nedlastingsfilen nederst i bildet.

    Skjerbilde som viser at nedlastet fil dukker opp i bunn av skjermen. Klikk på nedlastet fil for å installere.

    4. Velg Connect for å starte oppkoblingen

    Skjermbilde av remote desktop. Klikk "Connect" for å koble til.

    5. Fortsett tilkoblingen 

    A) Legg inn brukernavn@oslomet.no og ditt passord ved OsloMet. Klikk ok.

    Skjermbilde som viser hvor man legger inn passord og brukernavn.

    B) Eksternt skrivebord benytter tofaktorautentisering. Godkjenn tilkoblingen i Microsoft Authenticator-appen

    5. Windows Start-meny

    Om innloggingen fungerer kommer du inn i et Windows skrivebordsmiljø.

    Start-menyen gir tilgang til ulike verktøy, nettlesere og filåpner slik at du finner fellesområdet K:

    6. Spørsmål eller problemer?

    Opplever ustabilitet eller problemer? Gi beskjed om dette til: itservicedesk@oslomet.no

  • Koble Mac til kontor.oslomet.no

    Forutsetninger

    Du må satt opp tofaktorautentisering og ha tilgang til appen Microsoft Authenticator. Maskinen din må ha Microsoft Remote Desktop installert. Alle Mac-er fra OsloMet har dette som standard. På privat Mac kan dette lastes ned fra App store.

    Veiledning

    1. Logg på kontor.oslomet.no

    Logg på https://kontor.oslomet.no

    1. Username: brukernavn@oslomet.no
    2. Password: OsloMet-passord
    3. Trykk på knappen: Sign in

    2. Eksternt Skrivebord

    1. Klikk på ikonet for Eksternt Skrivebord.

    Se steg 1 og 2 i Windows-veiledningen ved behov for skjermbilder.

    3. Åpne nedlastingsfilen

    Åpne filen med navn: cpub-Eksternt_Skriveb-Eksternt_Skriveb-CmsRdsh.rdp

    4. Sett opp et nytt Workspace

    Velg "Add Workspace"

    5. Legg til adressen kontor.oslomet.no 

    Legg til kontor.oslomet.no og velg din brukerkonto.

    Skjermbilde som at man legger inn kontor.oslomet.no som workspace URL og klikker "Add user account" i nedtrekksmeny.

    6. Legg til passord

    Legg til passordet ditt og klikk Add.

    7. Eksternt Skrivebord

    • Datamaskinen kobler nå til Eksternt Skrivebord.

    Her har du tilgang til Windows skrivebordsmiljø og vil være i stand til å nå K: og interne tjenester fra nettleser.

    8. Spørsmål eller problemer?

    Opplever ustabilitet eller problemer? Gi beskjed om dette til: itservicedesk@oslomet.no

Kontakt IT-servicedesk

Kontakt IT-servicedesk