Droppe til innhold

IKT for nyansatte

Er du nyansatt? Her får du en rask innføring i det du trenger å vite om IT ved OsloMet.

Innhold

Brukerkonto | E-post og kalenderTrådløst nettJobbe utenfra | Mobiltelefoni | Lagring | Utskrift | Utstyr og programvare | Kontaktpunkter for brukerstøtte

Brukerkonto

Logg på din brukerkonto (BITadmin).

På din brukerkonto kan du:

Informasjonssikkerhet

Som nyansatt ved OsloMet bør du sette deg inn i gjeldende sikkerhetsregler. Legg spesielt merke til hvordan du skal sikre din informasjon.

Brukernavn og passord

Som nyansatt får du tildelt brukernavn og passord ved ansettelse.

  • Brukernavn og passord bruker du til pålogging på alle universitetets PC-er eller våre øvrige tjenester.
  • Passordet må du selv bytte innen 20 dager på brukerkonto (BITadmin).
  • Passordet må av sikkerhetsårsaker byttes hver 3. måned. Du blir varslet på e-post og SMS i god tid før dette.

Glemt passord

  1. Logg på brukerkonto (BITadmin)

NB! Har du registrert mobilnummer i Min profil? Du kan kun bruke SMS-tjenesten dersom mobilnummeret er registrert.

  1. Velg Glemt passord på brukerkonto (BITadmin)
  2. Bestill nytt midlertidig passord

E-post og kalender

E-postkonto

Som nyansatt får du én e-postkonto ved OsloMet.

Adressen til e-postkontoen din får du utlevert ved tilsetting. "brukernavn@oslomet.no" vil fungere som hoved e-postadresse for alle tilsatte. Du kan også benytte "fornavn.etternavn@oslomet.no".

E-postleser

Standard program for å lese e-post på alle OsloMets PC-er er Outlook - som er en del av Microsoft Office-pakken som alle tilsatte har på sin PC.

E-posten din er også tilgjengelig online fra Office Online via Office 365 .

Logg inn via Feide med OsloMet-brukernavn og passord.

Trådløst nett

Trådløst nett Eduroam

Når du er på OsloMet, andre utdanningsinstitusjoner og norske flyplasser kan du koble deg gratis til eduroam for å få trådløs nettilgang på PC, nettbrett eller smarttelefon.

PåloggingsID til eduroam:
  • Eksempel: "brukernavn@oslomet.no"
  • OsloMet-passord.

Veiledninger

Jobbe utenfra

Hvordan du jobber når du ikke er på OsloMet avhenger av hva slags utstyr og hva slags løsninger du ønsker å bruke. Eksternt skrivebord og VPN er de vanligste måtene å koble til OsloMets løsninger. Les mer hvordan du kan jobbe smart utenfra.

Eksternt skrivebord

Jobber du ofte hjemmefra/utenfra, bør du ta i bruk tjenesten eksternt skrivebord/Remote desktop.

Du får tilgang til alle dine filer og mapper, dvs. filserver, og fullt skrivebordsmiljø og annen programvare. 

Logg på eksternt skrivebord/Remote desktop (Win-PC)

  • PåloggingsID: brukernavn@oslomet.no
  • Passord: OsloMet-passord

VPN

Når du er utenfor OsloMets nettverk kan du få tilgang til filservere, programvare og andre tjenester ved å koble til VPN, Virtual Private Network. 

Du kan bruke programmet «Viscosity» for VPN-tilkobling. Viscosity er tilgjengelig på alle OsloMets bærbare datamaskiner, og kan også installeres på din private maskin.

Koble til hjemmeområde (H:)

Du kan koble til hjemmeområde (H:) eller fellesområde (K:) på din private PC med VPN-tilkobling.

1. Finn navnet på filmområdene dine i brukerkonto (BITadmin).

2. Velg i menyen: Servertilgang utenfra.

3. Veiledninger for å koble til filserver:

Mobiltelefoni

Mobilabonnement

Ansatte ved OsloMet som har betalt mobiltelefonabonnement av arbeidsgiver må gjøre seg kjent med retningslinjer for mobiltelefoni.

Les mer om OsloMets retningslinjer for arbeidsgiverfinansiert bruk av mobiltelefon.

E-post på mobil

Telefonen din kan settes opp med Microsoft Exchange-konto, slik at du får tilgang til e-post, kalender og alle dine kontakter på OsloMet.

Oppsett av e-post og kalender krever av sikkerhetsgrunner at du bruker en seks - 6 - sifret låsekode på telefonen. Les retningslinjer for mobile enheter før du setter opp Exchange.

Lagring og filområder

Når du er tilkoblet OsloMets nettverk, både kablet, trådløst eller via VPN får du tilgang til tre filområder:

Lagring av data på lokal harddisk, minnepinner, mobile enheter, skytjenester og lignende skjer på eget ansvar.

Utskrift

Alle OsloMet-PC-er er satt opp med Pullprint som standard utskriftsvalg. Pullprint er det køsystemet for utskrift ved OsloMet. Utskriftskøen heter Pullprint og den inneholder mange printere. Utskriften kan hentes i en av printerne uavhengig av sted på campus.

  • På printer: Dra adgangskortet ditt i kortleseren.

Mer om utskriftstjenestene ved OsloMet

Utstyr og programvare

Bærbar OsloMet-PC

Ansatte som får bærbar OsloMet-PC må gjøre seg kjent med sikker fillagring og bruk av programvare tilgjengelig for ansatte.

Alle ansatte får en PC med Windows 10 installert.

Programvare for OsloMet-PC

Alle PC-er blir levert ferdig installert med utvalgt standard programvare.

Tilleggsprogramvare må installeres via Software Center (Win10) eller med hjelp fra Brukerstøtte IT.

Tilgjengelige programmer:

  • Endnote
  • FreeMind
  • Google Chrome
  • VLC
  • iTunes
  • Skype
  • Gimp
  • SPSS
  • +++

Dersom du ikke finner programvaren eller trenger hjelp til å installere et program, vennligst send en e-post til IT-servicedesk.

Programvare for privat PC

OsloMet tilbyr alle tilsatte programvare fra Microsoft for bruk på privat utstyr.

Bestilling av IT-utstyr og programvare

Gjør deg kjent med bestillingsrutinene for IT-utstyr og programvare ved OsloMet.

Alt IT-utstyr og programvare bestilles via Min bestilling.

Spesialutstyr eller datarekvisita (ekstra ikt-utstyr)

Dersom du har behov for å bestille utstyr/datarekvisita eller programvare IT-servicedesk ikke tilbyr kontakt itservicedesk@oslomet.no for avklaringer.

Gratis Feide-tjenester

Du får tilgang til en rekke tjenester og ressurser via Feide med ditt OsloMet-brukernavn og passord.

Feide er en tjeneste for hele utdanningssektoren i Norge. Les mer om Feide.

Kontaktpunkter IT-servicedesk

Personlig veiledning

IT-servicedesk tilbyr også personlig veiledning på telefon eller ved oppmøte i våre lokaler i Pilestredet (SG29, 1 etasje) og Kjeller (F200/201) i våre åpningstider.

Du kan også kontakt IT-servicedesk på e-post: itservicedesk@oslomet.no.

IKT-brukerveiledninger

For oversikt over ulike IKT-brukerveiledninger dersom du trenger hjelp til oppsett av ulike ressurser til dine mobile enheter, gå til vår samleside for hjelp.

Kontakt BIT på e-post: itservicedesk@oslomet.no dersom du trenger hjelp til oppsett på din jobb-PC eller øvrige mobile enheter. 

Driftsmeldinger

Driftsmeldinger for ansatte blir varslet og publisert på nettsiden ansatt.oslomet.no/driftsmeldinger.

Viktige beskjeder og driftsmeldinger vil i tillegg bli sendt på e-post.

Øvrig brukerstøtte/kontaktpunkter

Kontaktpunkter for øvrige brukerstøttetjenester for ansatte ved OsloMet.

Kontaktpunkter for ulike verktøy og tjenester for ansatte.

Kontakt IT-servicedesk

Studiested Pilestredet

Telefon :
67235555
E-post :
Sted/Adresse :
SG29 - 1. etasje
Tidspunkt/Åpningstid :
Telefon: Hverdager kl. 08-15.45 (fredag til 15.00)
Besøkstid: Mandag-fredag kl. 09-15:
Url :
Meld inn sak

Studiested Kjeller

Telefon :
67235555
E-post :
Sted/Adresse :
2. etasje (rett over resepsjonen)
Tidspunkt/Åpningstid :
Telefon: Hverdager kl. 08-15.45 (fredag til 15.00)
Besøkstid: Mandag-fredag kl. 09-15:
Url :
Meld inn sak

Glemt / bytte passord?

Url :
Glemt passord?

Driftsmeldinger

Url :
Driftsmeldinger

Gi din tilbakemelding!

Url :
Hvor fornøyd er du med IT-servicedesk? Svar her!

chatbot-portlet