IKT for nyansatte
Aktivere IT-konto?
Aktivering og administrasjon av kontoen din gjøres på tilgang.sikt.no/oslomet.
Lagring
Før du starter å jobbe ved OsloMet bør du lese gjennom lagringsguiden og lære deg å klassifisere informasjon.
-
IT-konto
Du kan administrere din IT-konto på https://tilgang.sikt.no/oslomet og Min profil på denne nettsiden.
- Aktivere IT-konto
- Tofaktorautentisering
- Bytte passord
- Glemt passord
- Bestille nytt adgangskort
- Endre PIN-kode på adgangskortet
- Bildevisning og reservasjoner
Brukernavn og passord
Som nyansatt får du tildelt brukernavn og passord ved ansettelse.
- Brukernavn og passord bruker du til pålogging på alle universitetets PC-er og våre øvrige tjenester.
- Passordet må du selv bytte innen 20 dager på tilgang.sikt.no
- Passordet ditt må byttes hvert år. Du blir varslet på e-post i god tid før dette.
- Det er krav om tofaktorautentisering ved innlogging til de fleste av OsloMets systemer.
- Gå til ansatt.oslomet.no/tofaktorautentisering for å aktivere tofaktor på din konto.
Glemt passord
Du kan enkelt bytte passord på tilgang.sikt.no.
Bildevisning og personvern
Som nyansatt vises ikke bildet av deg automatisk i systemene våre. Du kan selv skru av eller på bildevisning og reservere deg mot visning av mobilnummer og persondata.
-
Informasjonssikkerhet, personvern og sikker lagring
Som nyansatt ved OsloMet må du sette deg inn i gjeldende regler for informasjonssikkerhet og personvern.
Informasjonssikkerhet og personvern
Her finner du informasjon om personvern og informasjonssikkerhet ved OsloMet.
OsloMet samarbeider med sikresiden.no om informasjon og opplæring innen informasjonssikkerhet og personvern.
Sett deg inn i følgende:
- Nettsvindel (sikresiden.no)
- Unngå hacking (sikresiden.no)
- Behandle personopplysninger (sikresiden.no)
- Mitt personvern (sikresiden.no)
Lagring, kryptering og sikker sending av informasjon
For å velge riktig lagringssted må du først klassifisere informasjonen som skal lagres.
- Lær mer om klassifisering og hvordan du vurderer konfidensialitetsklasse
- Sett deg inn i rutinene for for sikker sending av data, og lær deg hvordan du hvordan du kan kryptere data.
- I OsloMets lagringsguide finner du ut hvilke tjenester som kan brukes til å lagre hvilken type data.
Avvik
Sikkerhetshendelser og personvernavvik skal meldes til sikkerhet@oslomet.no. Sett deg gjerne inn i rutinen for avvik.
-
E-post, kalender og e-postsignatur
E-postkonto
Som nyansatt får du én e-postkonto ved OsloMet.
Adressen til e-postkontoen din får du utlevert ved ansettelse. "brukernavn@oslomet.no" vil fungere som e-postadresse for alle ansatte.
Veiledning til oppsett av e-post.
E-postleser
Standard program for å lese e-post er Outlook. Den, og resten av Office-pakken, er forhåndsinstallert på alle OsloMets PC-er og Mac-er. Du kan bruke Outlook Online direkte i nettleser på outlook.office.com.
Vi anbefaler å benytte Outlook Online. Dette gir normalt færre forsinkelser i e-postleveranser.
Logg inn med ditt OsloMet-brukernavn og passord.
E-postsignatur
OsloMet har signaturmal for både norsk og engelsk e-postsignatur.
-
Trådløst nett
Trådløst nett - Eduroam
Når du er på OsloMet, andre utdanningsinstitusjoner og norske flyplasser kan du koble deg gratis til det trådløse nettverket "eduroam".
- Oppsett av trådløst nett.
- Kartoversikt over hvor bygg og lokasjoner med eduroam (eduroam.org)
- Logg deg på med ditt OsloMet-brukernavn (brukernavn@oslomet.no) og -passord.
-
Jobbe hjemmefra
Hvordan du jobber når du ikke er på OsloMet avhenger av hva slags utstyr og hva slags løsninger du ønsker å bruke. Eksternt skrivebord og VPN er de vanligste måtene å koble til OsloMets løsninger.
VPN
Når du er utenfor OsloMets lokale nettverk skal du koble til VPN (Virtual Private Network) for å jobbe sikkert.
Benytt programmet «eduVPN» for VPN-tilkobling. eduVPN er tilgjengelig på alle OsloMets bærbare datamaskiner, og kan også installeres på din private maskin
-
Utstyr og programvare
Bærbar OsloMet-PC
Ansatte som får bærbar OsloMet-PC må gjøre seg kjent med sikker fillagring og klassifisering av data.
Alle ansatte får som standard tildelt én bærbar PC.
Bestilling av IT-utstyr og programvare
Alt IT-utstyr og programvare bestilles via Sentralen (oslometprod.service-now.com). Gjør deg kjent med bestillingsrutinene for IT-utstyr og les om hvordan du anskaffer programvare ved OsloMet.
Tilgjengelig programvare installeres via Software Center eller med hjelp fra IT-servicedesk
Tilgjengelige gratisprogrammer fra Software Center:
- Endnote
- FreeMind
- F4 Transkript
- Google Chrome
- VLC
- Skype
- SPSS
- +++
Dersom du ikke finner programvaren eller trenger hjelp til å installere et program, vennligst send en e-post til IT-servicedesk.
-
Mobiltelefoni
Mobilabonnement
Ansatte ved OsloMet som har betalt mobiltelefonabonnement av arbeidsgiver må gjøre seg kjent med retningslinjer for mobiltelefoni.
Les mer om OsloMets retningslinjer for arbeidsgiverfinansiert bruk av mobiltelefon.
E-post på mobil
Telefonen din kan settes opp med Microsoft Exchange-konto, slik at du får tilgang til e-post, kalender og alle dine kontakter på OsloMet.
Oppsett av e-post og kalender krever av sikkerhetsgrunner at du bruker en sekssifret låsekode på telefonen. Les retningslinjer for mobile enheter før du setter opp Exchange.
-
Utskrift
Alle OsloMet-PC-er benytter utskrift gjennom MyPrint som standard utskriftsvalg (kønavn: Print-OsloMet på PC). Køen har et nettverk av multifunksjonsskrivere, og utskriften kan hentes i en av disse.
Når du har sendt utskriften din til myPrint kan du skrive ut fra en valgfri printer på campus ved å lese av kortet ditt.
-
Kontaktpunkter IT-servicedesk
Personlig veiledning
IT-servicedesk tilbyr også personlig veiledning på telefon (6723 5555) eller ved oppmøte i våre lokaler i Pilestredet 46 (ved hovedresepsjonen) og Kjeller (2. etasje - F200/201). Sjekk våre sider for siste info knyttet til åpningstider.
Du kan også kontakt IT-servicedesk på e-post: itservicedesk@oslomet.no.
IKT-brukerveiledninger
For oversikt over ulike IKT-brukerveiledninger dersom du trenger hjelp til oppsett av ulike ressurser til dine mobile enheter, gå til vår samleside for hjelp.
Kontakt IT-servicedesk på e-post: itservicedesk@oslomet.no dersom du trenger hjelp til oppsett på din jobb-PC eller øvrige mobile enheter.
Driftsmeldinger
- Driftsmeldinger for ansatte blir varslet og publisert på nettsiden.
- Digital Kollegastøtte (DIKO) - Driftsmeldinger-kanal på Teams.
Viktige beskjeder og driftsmeldinger vil i tillegg bli sendt på e-post.
Øvrig brukerstøtte/kontaktpunkter