Utskrift | Brukerstøtte IT - Ansatt

Utskrift

Utskrift

OsloMets utskriftsløsning heter myPrint (kønavn: "Print-OsloMet" på PC). Ved å bruke ansattkortet ditt kan du skrive ut fra en rekke multifunksjonsprintere på hele campus.
  • Utskrift fra din PC eller Mac

    OsloMet PC

     Velg utskriftskøen som heter Print-OsloMet når du skriver ut. Denne køen er ferdig satt opp på alle OsloMet PC-er.

     OsloMet Mac

    Last ned utskriftskøen myPrint fra Managed Software Center og skriv så ut til denne køen.
    NB! Dersom det står venter på autentisering, eller du får beskjed om feil passord ved utskrift fra Mac, kan du forsøk følgende:

    1. Åpne nøkkelringtilgang på din Mac.

    2. Søk etter myPrint eller print-oslomet og slett oppføringene fra nøkkelringtilgangen.

    3. Skriv inn brukernavn og passord på nytt neste gang du skal skrive ut.​​​​​​

    Privat Mac og PC

    Benytter du en privat PC eller Mac, så kan du selv laste ned og installere utskriftskøen fra myprint.oslomet.no. Se veiledning for utskrift og for hvordan du installerer køen (student.oslomet.no).

    Skrive ut direkte fra e-post eller nettleser

    Utskrift fra nettleser

    Logg på og last opp dokumentet ditt. Klikk på Print for å sende utskriften til nærmeste skriver.

    Utskrift fra e-post

    Lag en ny e-post (med OsloMet-kontoen din i Outlook). Last opp vedlegget du ønsker å skrive ut. Send e-posten til myprint@oslomet.no.

  • Printservice og toner

    Service

    • Kontakt IT-servicedesk: itservicedesk@oslomet.no

    • Husk å oppgi serienummeret til skriveren og plassering (bygg og rom)

    • Eksempel på plassering: P50-L217

    • Eksempel på serienummer: 3120M910130

    Tomt for toner?

    Campus Kjeller og Pilestredet

    Skriv ned serienummeret til skriveren som er tom for toner, og hvilken farge det er tomt for. Ta med dette til skranken til IT Servicedesk i 1. etasje ved kortsenteret i henholdsvis Kunnskapsveien 55 (Kjeller) og Pilestredet 46 (Pilestredet) innenfor deres åpningstider. Du finner til en hver tid oppdatert informasjon om åpningstiden til skrankene våre her: https://ansatt.oslomet.no/it-tjenester

    Du vil da få utlevert en ny toner som du kan sette inn i skriveren. Det skal finnes bruksanvisning for bytte av toner ved alle skriverne våre. IT Servicedesk utfører ikke tonerbytte og rykker ikke ut for å bytte toner. Vi hjelper deg dog gjerne med tips og informasjon dersom du lurer på noe.

    Øvrige lokasjoner

    Ricoh som er vår printerleverandør sender toner automatisk til disse lokasjonene når skriverne nærmer seg tomme for toner.

    Service/toner til «private» skrivere

    IT-servicedesk utfører ikke service eller tonerskifte på lokal skriver plassert på kontor. En lokal skriver = skrivere som er kjøpt inn utenfor IT sin avtale med Ricoh.

    Avdelingen/enheten har ansvaret for lokale printere og enheten må selv kontakte leverandør ved eventuelle spørsmål eller behov for service/toner.

    Tomt for papir?

    Dersom en skriver er tom for papir, kontakter du administrasjonen ved din avdeling/enhet. Papir til skrivere og fakser er avdelingens ansvar.

  • Printeroversikt på campus

  • myPrint og Multifunksjonsprintere (MFP)

    Om myPrint

    Utskriftsløsningen på OsloMet heter myPrint (kønavn: "Print-OsloMet" på PC). Køen har et nettverk av multifunksjonsskrivere, og utskriften kan hentes i en av disse.

    myPrint-maskinene er montert med kortleser som leser/autentiserer adgangskortet til studenter og ansatte. Når du har sendt utskriften din til printer, kan du skrive ut fra en valgfri printer ved å lese av kortet ditt.

    Hentefrist: 24 timer

  • Problemer med utskrift?

    Utskrift av store filer / mange sider

    Dersom du skal skrive ut mange sider er det lurt å sjekke skriveren ved først å skrive ut den første siden. Dersom den kommer ut, kan du skrive ut de resterende sidene.

    Dele opp utskriftsjobber

    Det kan også være lurt å dele opp store utskriftsjobber. For eksempel så kan du skrive ut side 1-50, deretter side 51-100.

    Ikke tilgang til skriver

    Dersom du ikke har tilgang til skriver på din maskin, må du legge til skriver på nytt.

    Dersom du nylig har skiftet passord, får du ikke tilgang til skriver(e) som er lagt inn på din private datamaskin (PC/Mac). Melding er gjerne Server offline eller lignende. Du må da legge til skriver på nytt.

    Hjelp?

    Hvis du ikke fant svaret på det du lurte på her, vil vi gjerne høre fra deg så vi kan hjelpe deg videre! Ta kontakt med oss på  itservicedesk@oslomet.no så hjelper vi deg videre.

Kontakt IT-servicedesk

Kontakt IT-servicedesk

Åpningstider Pilestredet

Telefon :
67235555
E-post :
Sted/Adresse :
P46
Tidspunkt/Åpningstid :
Hverdager 08:00-16:00 (15:00 på fredag)
Avvikende åpningstider i mai:
Stengt 1. og 29. mai

Åpningstider Kjeller (skranke)

Tidspunkt/Åpningstid :
Hverdager 08:00-15:00
Avvikende åpningstider i mai:
Stengt 1. og 29. mai
Url :
Digital kollegastøtte i Teams