Utskrift | Brukerstøtte IT - Ansatt

Utskrift

Utskrift

OsloMet innfører den nye utskriftsløsningen myPrint (Print-OsloMet) i april 2022. Ved å bruke ansattkortet ditt kan du skrive ut fra en rekke multifunksjonsprintere på hele campus.
  • Ny løsning for utskrift - myPrint

    I april 2022 innfører OsloMet den nye utskriftsløsningen myPrint (Print-OsloMet).

    myPrint skal i løpet av denne perioden erstatte Pullprint. Skrivere som er oppdatert til den nye løsningen blir merket med tydelig informasjon. På skrivere som ikke er oppdatert benytter du inntil videre Pullprint.

    Benytt https://mobileprint.oslomet.no dersom du skal skrive ut fra Mac fra torsdag 7. april og frem til ønsket skriver er oppdatert til myPrint.

  • Utskrift fra din PC eller Mac

    Windows

    Printerkøen "Print-OsloMet" er tilgjengelig på alle OsloMet PC-er. Print-OsloMet erstatter køen Pullprint-OsloMet.

    Benytter du en privat PC kan du selv laste ned og installere utskriftskøen fra myprint.oslomet.no. Se veiledning for hvordan du installerer køen på student.oslomet.no/utskrift.

    Mac

    Den nye utskriftskøen "myPrint" er tilgjengelig for nedlasting fra Managed Software Center. myPrint erstatter køen Pullprint-OsloMet.

    Benytter du en privat Mac kan du kan du selv laste ned og installere utskriftskøen fra myprint.oslomet.no. Se veiledning for hvordan du installerer køen på student.oslomet.no/utskrift.

    Skrive ut direkte fra e-post eller nettleser

    Utskrift fra nettleser

    Logg på myprint.oslomet.no og last opp dokumentet ditt. Klikk på Print for å sende utskriften til nærmeste skriver. 

    Utskrift fra e-post

    Lag en ny e-post (med OsloMet-kontoen din i Outlook). Last opp vedlegget du ønsker å skrive ut. Send det til myprint@oslomet.no.

    Detaljerte veiledninger finner du på student.oslomet.no/utskrift.

  • Printerservice

    Service

    • Kontakt leverandør, se servicetelefon på printer
    • Husk å oppgi printernummer

    All printer-service utføres av leverandøren. Ricoh dvs. multifunksjonsprintere (MFP), er merket med kontaktinformasjon for bestilling av service.

    Husk å oppgi printernummer/individnummer på printeren ved kontakt med leverandørservice. 

    Service/toner til lokal skriver

    IT-servicedesk utfører ikke service eller tonerskifte på lokal skriver plassert på kontor.

    Avdelingen/enheten har ansvaret for lokale printere og enheten må selv kontakte leverandør for service/toner.

    Toner

    • Leveres automatisk, men kan bestilles direkte fra leverandør, se servicetelefon på printer.
    • Husk å oppgi printernummer.

    Tonerkassetter skal leveres automatisk av leverandør før det er tomt, men det kan også bestilles direkte på telefon hvis det mangler. Se kontaktinfo hos leverandør.

  • Printeroversikt på campus

  • myPrint og Multifunksjonsprintere (MFP)

    Om myPrint

    Utskriftsløsningen på OsloMets heter myPrint (kønavn: Print-OsloMet på PC). Køen har et nettverk av multifunksjonsskrivere, og utskriften kan hentes i en av disse. 

    myPrint-maskinene er montert med kortleser som leser/autentiserer adgangskortet til studenter og ansatte. Når du har sendt utskriften din til Pullprint kan du skrive ut fra en valgfri printer ved å lese av kortet ditt.

    Hentefrist: 24 timer

    De fleste printerne våre har både utskrift-, skanning- og kopifunksjon.

    Ta kontakt med itservicedesk@oslomet.no ved problemer

    Forklaring om skriverplassering

    Plassering av skrivere er følgende: P46-PA497-MFP

    • Bygg: P46 står for Pilestredet og bygning 46
    • Fløy: Bokstavkoden etter bindestrek (-) står for fløyen i bygget, eksempelvis fløy PA
    • Etasje: Første tall står for etasje, eksempelvis 4. etasje i PA_4_97

  • Problemer med utskrift?

    Sjekkpunkter du bør ha gjennomgått før du tar kontakt med IT-servicedesk dersom du har utskriftsproblemer. Som ansatt kontakter du i første omgang servicetelefonen til Ricoh dersom det er feil på en Ricoh-printer.

    PC

    Alle OsloMets PC-er skal ha køen Print-OsloMet (myPrint) installert. Dersom du bruker en privat PC uten Print-OsloMet (myPrint), kan du selv installere køen myPrint på myprint.oslomet.no

    Mac

    På Mac driftet av OsloMet laster du ned køen myPrint via Managed Software Center. Hjelper ikke dette, gi beskjed til IT-servicedesk på e-post: itservicedesk@oslomet.no.

    Tom for toner/blekk

    Dersom en skriver er tom for toner / blekk må du kontakte servicetelefonen til den printeren det gjelder, eks. Ricoh, se Bestille toner.

    Tom for papir

    Dersom en skriver er tom for papir, kontakter du administrasjonen ved din avdeling/enhet. Papir til skrivere og fakser er avdelingens ansvar.

    Utskrift av store filer / mange sider

    Dersom du skal skrive ut mange sider er det lurt å sjekke skriveren ved først å skrive ut den første siden. Dersom den kommer ut, kan du skrive ut de resterende sidene.

    Dele opp utskriftsjobber

    Det kan også være lurt å dele opp store utskriftsjobber. For eksempel skrive ut side 1-50, deretter side 51-100.

    Ikke tilgang til skriver

    Dersom du ikke har tilgang til skriver på din maskin, må du legge til skriver på nytt.

    Dersom du nylig har skiftet passord, får du ikke tilgang til skriver(e) som er lagt inn på din private datamaskin (PC/Mac). Melding er gjerne Server offline e.l. Du må da legge til skriver på nytt. Gå til veiledninger for installering av skriver/printer.

    Hjelp?

    Hjelper ikke dette, gi beskjed til IT-servicedesk på e-post: itservicedesk@oslomet.no

Kontakt IT-servicedesk

Kontakt IT-servicedesk

IT-servicedesk

Telefon :
67235555
E-post :
Sted/Adresse :
SG29 (1. etasje) / Kjeller (2. etasje)
Tidspunkt/Åpningstid :
Hverdager 08-16:00 (Fredag til 15:00)
Skranke Kjeller:
Hverdager 09-16:00 (Fredag til 15:00)
Url :
Digital kollegastøtte i Teams

Helligdager i mai og juni: Vi holder stengt i alle kanaler den 17. og 26. mai, samt 6. juni.