Publisert
Sist oppdatert
Koronavirus
Studiestedene er åpne. Les oppdatert informasjon for studenter og ansatte.
Behov for printer på hjemmekontor?
Avklar ditt behov med nærmeste leder. Innkjøp av privat printer til hjemmekontor kan gjøres ved utgiftsrefusjon. OsloMet dekker 50% av utgiftene, inntil 1500,-.
Har du primært behov for å lese korte artikler, rapporter o.l. anbefaler vi at du velger en rimelig printer (maks 1500-2000,-) fra et kjent merke som (HP, Canon, Epson).
NB! IT-servicedesk har dessverre ikke mulighet til å utføre innkjøp, oppsett og support eller forsyning av blekk/toner til printere på hjemmekontor.
2. Bestille toner og service til printere
3. Multifunksjonsprintere (MFP) og vanlige skrivere
3.3 Om skrivertyper og plassering
4. Sjekkliste ved feil med utskrift
Man velger selv når og hvor man henter utskriften ved å gå til et av utskriftspunktene. Gjelder kun Pullprint-skrivere med montert kortleser.
Utskrift sendt til Pullprint-kø blir liggende i 24-timer før den slettes på print-serveren.
All printer-service utføres av leverandøren. Ricoh dvs. multifunksjonsprintere (MFP), er merket med kontaktinformasjon for bestilling av service.
Tonerkassetter skal leveres automatisk av leverandør før det er tomt, men det kan også bestilles direkte på telefon hvis det mangler. Se kontaktinfo hos leverandør.
Servicetelefon: 22 58 78 00
E-post: kundesenter@ricoh.no
IT-servicedesk utfører ikke service eller tonerskifte på lokal skriver plassert på kontor.
Alle Ricoh-maskiner med kortleser støtter fargeutskrift, men kun multifunksjonsprintere (MFP) støtter A3-papirstørrelse, skanning og kopiering.
Disse tjenestene er først og fremst tilgjengelig på multifunksjonsprintere:
Telefaks er ikke tilgjengelig på våre multifunksjonsprintere.
Ta eventuelt kontakt med en av resepsjonene på campus for å sende fax.
Det finnes andre lokale skrivere utenom Pullprint. Du kan lete opp og installere en lokal skriver på følgende måte.
4. Avslutt installering:
Multifunksjonsprinter (MFP) av merke Ricoh eller Sharp; kopiere, skanne og skrive ut.
Mange MFP-skrivere har Pullprint-funksjon, det vil si at de har kortleser påmontert der brukere autentiserer seg før de velger hva de skal gjøre.
På Pullprint kan du kopiere, skanne og skrive ut. Den krever imidlertid bruk av adgangskort som avleses på en påmontert kortleser på skriveren.
En pullprint-utskriftskø er en kø med mange printere tilgjengelig på hele Campus.
Fristen for å hente utskrift er 24 timer på et av utskriftspunktene:
Skriveroversikt på Pilestredet | Skriveroversikt på Kjeller
Plassering av skrivere er følgende: P46-PA497-MFP
På multifunksjonsprintere (MFP) kan man også kopiere.¨
Ta kontakt med itservicedesk@oslomet.no ved problemer.
På multifunksjonsprintere (MFP) kan man også skanne og kopiere.
Sjekkpunkter du bør ha gjennomgått før du tar kontakt med IT-servicedesk dersom du har utskriftsproblemer. Tilsatte kontakter i første omgang servicetelefonen for Ricoh dersom det er feil på en Ricoh-printer.
4.1 PC uten tilknyttet skriver / printer
Alle OsloMets PC-er skal ha Pullprint installert. Dersom du bruker en OsloMet-PC uten Pullprint, kan du installere Pullprint.
Hjelper ikke dette, gi beskjed til IT-servicedesk på e-post: itservicedesk@oslomet.no
4.2 Tom for toner / blekk
Dersom en skriver er tom for toner / blekk må du kontakte servicetelefonen til den printeren det gjelder, eks. Ricoh, se Bestille toner.
4.3 Tom for papir
Dersom en skriver er tom for papir, kontakter du administrasjonen ved din avdeling/enhet. Papir til skrivere og fakser er avdelingens ansvar.
4.4 Utskrift av store filer / mange sider
Dersom du skal skrive ut mange sider er det lurt å sjekke skriveren ved først å skrive ut den første siden. Dersom den kommer ut, kan du skrive ut de resterende sidene.
4.5 Dele opp utskriftsjobber
Det kan også være lurt å dele opp store utskriftsjobber. For eksempel skrive ut side 1-50, deretter side 51-100.
5.6 Ikke tilgang til skriver
Dersom du ikke har tilgang til skriver på din maskin, må du legge til skriver på nytt.
Dersom du nylig har skiftet passord, får du ikke tilgang til skriver(e) som er lagt inn på din private datamaskin (PC/Mac). Melding er gjerne Server offline e.l. Du må da legge til skriver på nytt. Gå til veiledninger for installering av skriver/printer.
Utskriftskøen ved OsloMet heter Pullprint. Denne har et nettverk av printere, og utskriften kan hentes i en av disse.
Pullprint-maskinene er montert med kortleser som leser/autentiserer adgangskortet til studenter og tilsatte.