Droppe til innhold
IT-konto og adgangskort

IT-konto og passord

IT-kontoen din gir tilgang til OsloMets IT-utstyr, e-post og alle viktige systemer.

Innhold

IT-konto

IT-kontoen gir deg tilgang til universitetets datamaskiner, e-post og kalender, interne tjenester og ressurser/verktøy som tilbys av OsloMet.

Administrasjon av din IT-konto

Administrasjon utføres på bitadmin.oslomet.no. Her kan du:

Brukernavn

For å få tilgang til OsloMets nettverk og fellestjenester, må du være registrert av HR i Brukeradministrativt system (BAS). Brukernavnet ditt blir automatisk tildelt ved registreringen. 

Husk at brukernavn skal skrives med små bokstaver ved innlogging til PC-er, tjenester og ressurser ved OsloMet. 

I særsklilte tilfeller, som for eksempel ved endring av folkeregistrert navn kan brukernavnet byttes. Ta kontakt med itservicedesk@oslomet.no om dette er aktuelt for deg.

Låst / stengt IT-konto

IT-kontoen din låses hvis du har skrevet inn feil passord seks eller flere ganger. Den blir også utilgjengelig om du har mistet status som arbeidstaker ved OsloMet.

Avsluttet arbeidsforhold

Hva skjer med IT-kontoen min når jeg slutter ved OsloMet?

  • Henholdsvis én og to uker før sluttdatoen som er registrert i systemene våre får du og leder epost om at IT-kontoen din blir sperret. 
  • På sluttdatoen stenges kontoen og du mister all tilgang til IT-systemer, PC-er, Skype osv.
  • Etter seks måneder slettes dataene som er lagret i den tidligere IT-kontoen din.

Passord

Passord på OsloMet må byttes hver 3. måned. Du får beskjed både via e-post og SMS om bytte av passord innen fristen.

  • Ditt passord er strengt personlig og skal ikke deles med noen.
  • Dersom passordet ditt kommer på avveie, bør du straks bytte det og melde fra om dette til IT-servicedesk.

Les mer om krav til passord.

Glemt passord

Har du glemt passordet ditt eller ikke byttet det innen fristen, kan du enkelt bytte til nytt passord så lenge mobilnummeret ditt er registrert i Min profil.

Gjester og besøkende

Besøkende og andre som trenger tilgang til trådløst nett i en kort periode kan koble til gjestenettverket "OsloMet Guest"

Venter du besøk av gjesteforeleser eller kursholder for en lengre periode, kan du bestille gjestekonto for vedkommende. 

Gjestekonto gir tilgang til innlogging på OsloMets PC-er, bruk av trådløst nett og et hjemmeområde.

 

 

Ofte stilte spørsmål om brukerkonto og passord

  1. Hvordan bytter jeg passord?

    Gå til adminsiden for IT-kontoen din (bitadmin.oslomet.no). Velg Bytte passord eller Glemt passord - følg instruksene.

  2. Har glemt passordet mitt, hva nå?

    Gå til adminsiden for IT-kontoen din (bitadmin.oslomet.no). Velg Glemt passord - følg instruksene.

  3. Kan jeg endre brukernavnet mitt?
    I særskilte tilfeller tillater vi endring av brukernavn. Kontakt itservicedesk@oslomet.no for mer informasjon.
  4. Brukernavnet mitt fungerer ikke på Eduroam?
    På eduroam må du legge til @oslomet.no etter brukernavnet ditt. Brukernavnet ditt har altså formen brukernavn@oslomet.no.
  5. Hvordan får jeg nytt bilde på nettsidene?
    Kontakt kortsenteret i resepsjonen i P46, eller på Kjeller. Der får du hjelp til å ta et nytt bilde. Det nye bildet blir synlig i systemene  våre etter cirka en dag.
  6. Jeg skal slutte, hva skjer med kontoen min da?

    Du mister tilgangene til OsloMets systemer, IT-utstyr, feide den dagen du slutter. Du får varsel på epost om dette 14 dager før du slutter.

    Endelig sluttdato bestemmes av nærmeste leder og HR. Kontakt leder dersom sluttdatoen din er uklar.

Kontakt IT-servicedesk

Studiested Pilestredet

Telefon :
67235555
E-post :
Sted/Adresse :
SG29 - 1. etasje
Tidspunkt/Åpningstid :
Telefon: Mandag til torsdag kl. 08-15.45 (fredag til 15.00)
Juli:
Kontakt IT-servicedesk på telefon eller epost
Url :
Meld inn sak

Studiested Kjeller

Telefon :
67235555
E-post :
Sted/Adresse :
2. etasje (rett over resepsjonen)
Tidspunkt/Åpningstid :
Telefontid: Mandag til torsdag kl. 08-15.45 (fredag til 15.00)
Besøkstid: Mandag-fredag kl. 09-15:
Juli: Oppmøte og besøk skjer etter avtale
Url :
Meld inn sak

Glemt / bytte passord?

Url :
Glemt passord?

Driftsmeldinger

Url :
Driftsmeldinger

Gi din tilbakemelding!

Url :
Hvor fornøyd er du med IT-servicedesk? Svar her!
chatbot-portlet