IT-konto og passord - Ansatt

IT-konto og passord

IT-konto og passord

IT-kontoen din gir tilgang til OsloMets IT-utstyr, e-post og alle viktige systemer.

Administrasjon av IT-konto

Bruk lenkene under for å administrere din IT-konto:

Sett deg inn i OsloMets sikkerhetsinstruks for ytterligere informasjon om hvordan du skal håndtere din IT-konto.

  • Passord

    Bytte passord?

    Logg inn på tilgang.sikt.no - velg "Min konto" -> "Bytt passord"

    Glemt passord?

    Logg inn på tilgang.sikt.no - velg "Glemt passord"

    Krav til passord

    OsloMet har krav og retningslinjer for passord:

    • Ditt passord er strengt personlig og skal ikke deles med noen.
    • Passordet skal være unikt. Ikke gjenbruk et passord du bruker andre steder. 
    • Passordet må byttes årlig. Du får beskjed i god tid via sms og e-post. Passordet byttes på tilgang.sikt.no.
    • Passord skal ha minst 16 tegn. Bruk vanlige ord, mellomrom og setninger som er lette å huske fremfor spesielle tegn. Bruker gjerne dialektord, slang, feilstavede ord og lignende.
    • Dersom passordet ditt kommer på avveie, bør du straks bytte det og melde fra om dette til IT-servicedesk.

    Behov for hjelp?

    Kontakt IT-servicedesk ved spørsmål  eller problemer. Les mer i sikkerhetsinstruksen for passord og IT-konto.

  • Låst / stengt IT-konto

    IT-kontoen din låses hvis du har skrevet inn feil passord seks eller flere ganger. Den blir også utilgjengelig om du ikke lenger er ansatt ved OsloMet.

    • En låst konto åpnes automatisk etter 30 minutter. Du kan også ta kontakt med IT-servicedesk.

  • Avslutte arbeidsforhold

    Ansatte og gjester blir varslet automatisk når kontrakten nærmer seg utløp. Første gang når det gjenstår en måned, deretter en uke og en dag før tilgangene forsvinner.  

    Tilgangene avsluttes samme dag som arbeids-/oppdragsforhold utløper. Tilgangene blir ikke videreført uten ny/forlenget arbeids-/oppdragsavtale med oppstartsdato.  

    Hvis du får ny arbeidsavtale innen 180 dager vil du beholde ditt brukernavn og epostadresse. Starter du igjen etter at det har gått 180 dager, vil du få ny brukerkonto.  

    Dersom du ønsker å ta vare på eget innhold på din OsloMet-bruker, må du overføre dette til privat lagringsenhet før tilgangen utløper. 

    Les mer om tilganger ved OsloMet.

    Ta kontakt med it-servicedesk@oslomet.no hvis du trenger hjelp.

  • Om brukernavn

    Når nye studenter og ansatte er registrert, vil det at automatisk bli opprettet en brukerkonto. Som ny bruker får du en e-post sendt til din private e-postadresse når brukerkontoen din er klar.  

    Første gang du logger deg på må du bekrefte identiteten din ved å velge «Logg inn med ID-porten». Neste skritt er å gå gjennom sikkerhetserklæringen. Etter dette kan du opprette et passord. Følg instruksjonene du får. Når du er ferdig, vil brukerkontoen din være aktivert.

    Les mer om tilganger ved OsloMet.

    Les mer om tilgangsstyring hos Sikt (Sikt).

    Ta kontakt med itservicedesk@oslomet.no hvis du trenger hjelp.

  • Gjester og besøkende

    Besøkende og andre som trenger tilgang til trådløst nett i en kort periode kan koble til gjestenettverket "OsloMet Guest"

    Les mer om gjestekonto.

    Venter du besøk av gjesteforeleser eller kursholder for en lengre periode, kan du bestille gjestekonto for vedkommende. 

    Gjestekonto gir tilgang til innlogging på OsloMets PC-er, bruk av trådløst nett og et hjemmeområde.

  • Spørsmål og svar (FAQ)

    Hvordan bytter jeg passord?

    Gå til tilgang.sikt.no. Velg "Min konto" eller "Glemt passord" og følg instruksene.

    Har glemt passordet mitt, hva nå?

    Gå til tilgang.sikt.no. Velg "Glemt passord" og følg instruksene.

    Brukernavnet mitt fungerer ikke på Eduroam?

    På eduroam må du legge til @oslomet.no etter brukernavnet ditt for å logge inn. Brukernavnet ditt har altså formen "abcde1234@oslomet.no".

    Hvordan får jeg nytt bilde på nettsidene?

    Kontakt kortsenteret i resepsjonen i P46, eller på Kjeller. Der får du hjelp til å ta et nytt bilde. Det nye bildet blir synlig i systemene  våre etter cirka en dag.

    Jeg skal slutte, hva skjer med kontoen min da?

    Se punktet "Avslutte arbeidsforhold" høyere opp på denne siden.

Kontakt IT-servicedesk

Kontakt IT-servicedesk

Åpningstider Pilestredet

Telefon :
67235555
E-post :
Sted/Adresse :
P46
Tidspunkt/Åpningstid :
Hverdager 08:00-16:00 (15:00 på fredag)
Avvikende åpningstider i mai:
Stengt 1. og 29. mai

Åpningstider Kjeller (skranke)

Tidspunkt/Åpningstid :
Hverdager 08:00-15:00
Avvikende åpningstider i mai:
Stengt 1. og 29. mai
Url :
Digital kollegastøtte i Teams