Brukernavn og passord | Brukerkonto og adgangskort - Ansatt

IT-konto og passord

IT-konto og passord

IT-kontoen din gir tilgang til OsloMets IT-utstyr, e-post og alle viktige systemer.

Administrasjon av IT-konto

Bruk lenkene under for å administrere din IT-konto:

Sett deg inn i OsloMets sikkerhetsinstruks for ytterligere informasjon om hvordan du skal håndtere din IT-konto.

  • Passord

    Bytte passord?

    Logg inn på tilgang.sikt.no - velg Min konto -> Bytt passord

    Glemt passord?

    Logg inn på tilgang.sikt.no - velg Glemt passord

    Krav til passord

    OsloMet har krav og retningslinjer for passord:

    • Ditt passord er strengt personlig og skal ikke deles med noen.
    • Passordet skal være unikt. Ikke gjenbruk et passord du bruker andre steder. 
    • Passordet må byttes årlig. Du får beskjed i god tid via sms og e-post. Passordet byttes på tilgang.sikt.no.
    • Passord skal ha minst 16 tegn. Bruk vanlige ord, mellomrom og setninger som er lette å huske fremfor spesielle tegn. Bruker gjerne dialektord, slang, feilstavede ord og lignende.
    • Dersom passordet ditt kommer på avveie, bør du straks bytte det og melde fra om dette til IT-servicedesk.

    Behov for hjelp?

    Kontakt IT-servicedesk ved spørsmål  eller problemer. Les mer i sikkerhetsinstruksen for passord og IT-konto.

  • Låst / stengt IT-konto

    IT-kontoen din låses hvis du har skrevet inn feil passord seks eller flere ganger. Den blir også utilgjengelig om du ikke lenger er ansatt ved OsloMet.

    • En låst konto åpnes automatisk etter 30 minutter. Du kan også ta kontakt med IT-servicedesk.

  • Avsluttet arbeidsforhold

    Når du slutter ved OsloMet skjer følgende:

    • Henholdsvis én og to uker før sluttdatoen som er registrert i systemene våre får du og leder e-post om at IT-kontoen din blir sperret. 
    • På sluttdatoen stenges kontoen og du mister all tilgang til IT-systemer, PC-er, Skype osv. Du må selv sørge for å ta vare på det du vil ha med videre.
    • I henhold til lovverket slettes dataene som er lagret i IT-kontoen din senest etter seks måneder
  • Om brukernavn

    For å få tilgang til OsloMets nettverk og fellestjenester, må du være registrert av HR i Brukeradministrativt system (BAS). Brukernavnet ditt blir automatisk tildelt ved registreringen. 

    Husk at brukernavn skal skrives med små bokstaver ved innlogging til PC-er, tjenester og ressurser ved OsloMet. 

    I særskilte tilfeller, som for eksempel ved endring av folkeregistrert navn kan brukernavnet byttes. Ta kontakt med itservicedesk@oslomet.no om dette er aktuelt for deg.

  • Gjester og besøkende

    Besøkende og andre som trenger tilgang til trådløst nett i en kort periode kan koble til gjestenettverket "OsloMet Guest"

    Les mer om gjestekonto.

    Venter du besøk av gjesteforeleser eller kursholder for en lengre periode, kan du bestille gjestekonto for vedkommende. 

    Gjestekonto gir tilgang til innlogging på OsloMets PC-er, bruk av trådløst nett og et hjemmeområde.

  • Spørsmål og svar (FAQ)

    Hvordan bytter jeg passord?

    Gå til tilgang.sikt.no. Velg Min konto eller Glemt passord - følg instruksene.

    Har glemt passordet mitt, hva nå?

    Gå til tilgang.sikt.no. Velg Glemt passord - følg instruksene.

    Kan jeg endre brukernavnet mitt?

    I særskilte tilfeller tillater vi endring av brukernavn. Kontakt itservicedesk@oslomet.no for mer informasjon.

    Brukernavnet mitt fungerer ikke på Eduroam?

    På eduroam må du legge til @oslomet.no etter s+studentnummer for å logge inn. Brukernavnet ditt har altså formen "brukernavn@oslomet.no".

    Hvordan får jeg nytt bilde på nettsidene?

    Kontakt kortsenteret i resepsjonen i P46, eller på Kjeller. Der får du hjelp til å ta et nytt bilde. Det nye bildet blir synlig i systemene  våre etter cirka en dag.

    Jeg skal slutte, hva skjer med kontoen min da?

    Du mister tilgangene til OsloMets systemer, IT-utstyr, feide den dagen du slutter. Du får varsel på epost om dette 14 dager før du slutter.

    Endelig sluttdato bestemmes av nærmeste leder og HR. Kontakt leder dersom sluttdatoen din er uklar.

Kontakt IT-servicedesk

Kontakt IT-servicedesk

IT-servicedesk

Telefon :
67235555
E-post :
Sted/Adresse :
P46
Tidspunkt/Åpningstid :
Hverdager 08-16:00 (fredag til 15:00)
Kjeller:
Hverdager 09-16:00 (fredag til 15:00)
Url :
Digital kollegastøtte i Teams

Påske 2024 - Åpningstider for P46, Kjeller og P48. Mandag 25.03 og tirsdag 26.03: kl.09.00-15:00. Onsdag 27.03: kl.08:00-12:00