Nyansatt på OsloMet

Nyansatt på OsloMet

Velkommen som nyansatt på OsloMet! På denne nettsiden finner både nyansatt og leder informasjon som er nyttig både før og etter oppstart. Det er leders ansvar å planlegge introduksjonsperioden. Leder bestemmer selv hvilke andre ressurspersoner, som faddere og andre kolleger, som kan bistå i ulike praktiske gjøremål.

Første uke på jobb

Første uke på jobb

  1. Leders ansvar første uke på jobb

    Leder har ansvaret for å sørge for at den ansatte blir godt tatt i mot og får en god oppstart på OsloMet. Leder kan delegere noen av oppgavene til fadder eller andre 

    • Ta imot nyansatt, vise kontor og rømningsvei
    • Presentere fadder
    • Påse at den nyansatte har hentet PC og aktivert konto
    • Hilserunde på avdelingen
    • Samtale om opplæringsplan og forventningsavklaring (leder)
      • hva ligger i stillingen (ansvar, myndighet, rolle)
      • orientering om prøvetid
      • presentere OsloMet som arbeidsplass
    • Sørge for at den ansatte tar alle kurs og går igjennom sikkerhetsinformasjon 
    • Innkall til relevante aktiviteter i Outlook.
    • Bestille eventuelle ekstra tilganger (RapidIdentity.com) (leder)

    Her kan du laste ned Sjekkliste for leder

  2. For deg som nyansatt

    Nyansatt skal aktivt sette seg inn i opplæringsplanen og følge opp det som avtales med leder, samt delta på aktiviteter som planlegges av arbeidsgiver

    Teknisk-administrativt ansatt skal delta på kurs om tidsregistrering (får invitasjon i Outlook)

    Nyttige lenker

    Ny leder

    • Møte egne medarbeidere

    Spesielt for undervisere

    Visste du at…

    • du kan bruke en huskeliste før semesterstart?

    • du kan kommunisere med dine studenter mens du sitter på toget? Eller kanskje har du tenkt å sende ut spørsmål til dine studenter i forkant av undervisningen? Læringsplattformen Canvas kommer med både en underviser og student-app. Canvas gir deg også frihet til å jobbe med en fleksibel læringsdesign. 

    • du kan få hjelp til å presentere og gjennomføre din undervisning ved hjelp av digitale verktøy? DIGIN støtter deg i utviklingen av din undervisningspraksis. DIGIN tilbyr Canvas-opplæring og gir pedagogiske kurs. 

    • du kan benytte deg av automatisk oppmøteregistrering? Du kan bruke Fagpersonweb via Canvas til bl.a. dette. 

    • din personlig undervisningstimeplan vises automatisk i din Outlook-kalender? Les mer om timeplansprosjektet

    • du kan arrangere eller sensurere en eksamen digitalt? Du kan bruke Inspera Assessment som digitalt eksamensverktøy. OsloMet har forresten egne eksamenslokaler som er skreddersydd for digital eksamen!

    • du kan kontrollere innleveringer for plagiat? Du bruker Ouriginal som system for tekstgjenkjenning via den digitale eksamensløsningen og læringsplattformen Canvas

    • du har online tilgang til godkjente emneplaner? Dette gjør du via emner og programplaner på student.oslomet.no eller sjekk ut EPN.

    • du kan registrere pensum digitalt og gi studentene dine tilgang til pensumlisten online? Den digitale pensumlistesystemet Leganto er tilgjengelig via Canvas. 

    • du får gratis Microsoft Office-pakke til privat bruk og gratis lagring i OneDrive? Bruk Office 365.

    • du kan ta online introduksjonskurs til Canvas (oslomet.instructure.com)

  3. Oppgaver for fadder

    En fadder er en kollega som kjenner OsloMet godt, og som kan gi god informasjon om arbeidsplassen og arbeidsoppgavene. Fadderen skal også bidra til at den nyansatte blir en del av arbeidsmiljøet og trives på jobben. Man kan gjerne dele oppgaven i to og ha en faglig og en sosial fadder. 

  4. HRs ansvar første uke på jobb

    • HR-fellestjenester sender ut e-post 1. uke hver måned til alle nyansatte. Den inneholder lenker til obligatorisk e-læring, info om tid/ferie, etc.
    • Teknisk administrativt ansatte inviteres til kurs i tidsregistrering, fravær og bruk av SAP-portalen første måneden av HR-fellestjenester. Det holdes 2. uke hver måned.
    • Nye ledere får individuell opplæring i SAP-innsikt, og informasjon om HR-fellestjenesters fagområder.  De får invitasjon i Outlook fra HR-fellestjenester.
    • Alle internasjonale ansatte bør besøke mottakskontoret for internasjonale forskere innen de første 2 ukene. For å avtale tid kontakt omiss@oslomet.no