Mottak før første arbeidsdag - Ansatt
Mottak av nyansatte
Det er leders ansvar å planlegge introduksjonsperioden. Leder bestemmer selv hvilke andre ressurspersoner, som faddere og andre kolleger, som kan bistå i ulike praktiske gjøremål.
Før første arbeidsdag
-
Leders ansvar før første arbeidsdag
Nærmeste leder er hovedansvarlig for at nyansatte blir tatt i mot å en god måte. De skal føle seg velkomne og alt skal være klart ved oppstart. Opplæringen skal være planlagt og grundig. Det skal være dialog om forventninger som går begge veier. Leder kan kontakte lokal HR dersom de har behov for støtte i arbeidet med å planlegge mottak.
- Bestille PC/utstyr (servicenow.com) (må gjøres av leder).
- Bestille velkomstgave (kopp/plante/vannflaske) (btb.tjenester.oslomet.no) (må gjøres av leder).
- Bestille vask og klargjøring av kontor/skilt/posthylle (bie.tjenester.oslomet.no).
- Gi beskjed til HR om kontornummer senest en uke før oppstart.
- Ringe nyansatt minst en uke før oppstart.
- Avklare behov for tilrettelegging.
- Sette opp og klargjøre utstyr.
- Sørge for at nyansatt har kontaktinfo til ny leder.
- Avklare tid og sted for oppstart.
- Lenke til mal for Innføring og opplæringsplan.
- Oppnevne faglig fadder og eventuelt sosial fadder.
- Har den nyansatte internasjonal bakgrunn og trenger praktisk bistand i oppstarten? Kontakt OsloMet international staff service (OMISS).
- Nye ledere skal meldes på lederprogrammet "Ny som leder".
Her kan du laste ned Sjekkliste for leder.
-
HR
- Pre-boardingsamtale med OMISS for internasjonalt ansatt (nettskjema.no)
- Lokal HR støtter leder i planlegging av mottak
- Påmelding velkomstseminar, se neste dato i Hva skjer kalenderen.