Publisert
Sist oppdatert
Dersom du har utlegg skal disse registreres i SAP-portalen eller i DFØ-appen. Husk kvittering!
Der OsloMet har rammeavtale skal bestilling gjøres i Min bestilling.
Har du hatt utlegg, søker du om refusjon av disse med utgiftsrefusjon. Dette gjelder utgifter som ikke regnes som fordeler og ikke er skattepliktige etter skatteloven § 5-1.
Refusjoner registreres enten i SAP-portalen eller med DFØ-appen:
Pass på å bruke riktig utgiftstype. Du skal ikke registrere alt som "diverse", men bruke de riktige kodene for utgiftene (f.eks. vaksinasjon, gave til ansatte, bompenger, parkering, datarekvisita). Reiseutgifter og hotellutgifter må sendes med reiseregning, ikke med utgiftsrefusjon.
Vedlegg skannes, lastes ned eller fotograferes før de festes til saken. Formatet må være pdf eller jpg.
Ved refusjon av reise- og oppholdsutgifter skal det også fremgå hvem utgiftene omfatter, og hvilke arrangementer den reisende har deltatt på. Ved refusjon av bevertningsutgifter skal formålet med bevertningen fremgå, navnet på de personer som bevertningen omfatter samt navnet på den virksomhet som personen representerer. Se skattebetalingsforskriften.
Du får dekket kr 800 av innfatningen og 100 % av brilleglass, tilpasning og synsundersøkelse.
Søknadsskjema «Arbeidsbriller til bruk ved dataskjerm»: Last ned word-fil | Last ned pdf-fil
Etter skatteloven § 5-1 anses enhver fordel vunnet ved arbeid som skattepliktig inntekt. Skatteloven § 5-10 angir en ikke uttømmende liste over slike fordeler. Det skal foretas skattetrekk av slike fordeler.
Har du hatt utlegg til å dekke utgifter til fordeler, bruker du ikke utgiftsrefusjon, men Godtgjørelse i SAP-portalen/DFØ-appen.
Slike utlegg er bl.a.:
Betalt arbeidstøy er etter skatteregelverket fordeler ved jobben. Fordeler regnes som tillegg til lønnen og er skattepliktige for arbeidstaker, og trekk- og avgiftspliktige for arbeidsgiver.
Med «arbeidstøy» mener vi her vanlige klær, ikke kjeledress, vernetøy, uniform, forkle osv. Klær som er merket med logo/navnemerke som er lett synlig, hvor det klart fremgår at dette er en del av arbeidsantrekket som skal profilere OsloMet, skal ikke beskattes. Det har ingen betydning om klærne kan brukes privat eller ikke.
Det vil si at dersom du får vanlige klær dekket av OsloMet, må du betale skatt av disse.
For å få utgiftene til klærne refundert må du sende refusjonskrav med Godtgjørelse i SAP-portalen. Bruk lønnart 1249 og husk å vedlegge alle kvitteringer. Du skal ikke bruke utgiftsrefusjon til dette.
Etter regelverket i OsloMet kan ansatte få refundert 50% av utgiftene til utstyr som skal brukes privat etter at perioden med pålagt hjemmekontor er over, begrenset til 1500,- kr.
For å få refusjon for innkjøpt utstyr, send skjema Godtgjørelse i SAP-portalen, bruk lønnart 1509 "Ref. naturalytelse".
For utlegg som skal refunderes uten skatte-, oppgave-, trekk- og avgiftsplikt:
Utbetales av Regnskap via UBW
Bruk refusjon av utlegg UBW (no)
Reimbursement of expences (en)
For utlegg til eksterne som skal refunderes med skatte-, oppgave-, trekk- og avgiftsplikt:
Utbetales av Lønn via SAP
Bruk refusjon av utlegg (no)
Reimbursement of expences (en)
Ansatte i OsloMet skal bruke SAP-portalen til refusjonssaker.
Refusjoner utbetales utenom lønnskjøring 3-4 ganger hver måned.
Utbetalinger uten oppgaveplikt: kontakt regnskap@oslomet.no
Utbetalinger med oppgaveplikt: kontakt lokal lønnsadministrasjon v/økonomiseksjonen på din enhet.
Der OsloMet har rammeavtaler skal disse brukes.
Ta kontakt med lønn/økonomimedarbeidere på egen enhet