Arbeidsbriller - databriller | Helse, miljø og sikkerhet - Ansatt

Arbeidsbriller, databriller og vernebriller

Arbeidsbriller, databriller og vernebriller

OsloMet har rammeavtale med Synsam for databriller/arbeidsbriller samt for vernebriller med synskorreksjon, og ansatte må benytte denne avtalen for å få refusjon.
  • NB: Fra og med 1. august 2025 er også vernebriller med synskorreksjon omfattet av brilleavtalen med Synsam, og ansatte må benytte Synsam for å få refusjon for slike. 

Husk at du alltid må si ifra om at du er ansatt ved OsloMet for å få de avtalte prisene - og du må ha med deg ansattkortet for å legitimere ansattforholdet.

  • Om avtalen

    Med henvisning til Forskrift om organisering, ledelse og medvirkning § 14-4 (arbeidstilsynet.no) ønsker universitetet å tilrettelegge arbeidet for ansatte som jevnlig arbeider ved dataskjerm. Et ledd i denne tilretteleggingen er å anskaffe briller for arbeid ved dataskjerm for å redusere og unngå belastning.

    Ifølge arbeidsmiljølovgivningen skal også arbeidsgiver skal stille hensiktsmessig personlig verneutstyr til rådighet for arbeidstaker. Arbeidsgiver må derfor tilby vernebriller med synskorrksjon når vanlige vernebriller ikke kan kombineres med egne korreksjonsbriller ved for eksempel laboratorie- eller verkstedarbeid.

    OsloMet har rammeavtale om levering av synsundersøkelse, databriller og vernebriller med synskorreksjon med Synsam. Ansatte som skal anskaffe databriller/arbeidsbriller/vernebrille med synskorreksjon må benytte rammeavtalen med Synsam for å få refusjon.

    Avtalen gjelder for alle Synsams butikker i Norge. I OsloMets nærområde har de flere butikker i Oslo, en butikk på Skedsmokorset og en butikk i Lillestrøm.

    Du bestiller selv time for synsundersøkelse hos Synsam, de anbefaler at dette gjøres på nett (.pdf), men dette kan også gjøres ved å henvende seg direkte til butikk.

    Databrille

    Det benyttes ulike betegnelser for denne type brille - databrille, arbeidsbrille, terminalbrille, skjermbrille. Retningslinjen og rammeavtalen omhandler briller for bruk under arbeid ved skjerm, og det er optiker som foretar den faglige vurderingen av om en ansatt har et behov for databriller som utløser en rett til refusjon av kostnad. Retningslinjene benytter i det videre begrepet databrille. 

    Arbeidstakere som arbeider foran dataskjerm skal få dekket utgifter til synsundersøkelse, og om optiker påviser at det er behov for egne briller til dette formålet skal de få dekket sine utgifter innenfor de rammene som beskrives under.

    Vernebrille med synskorreksjon

    For informasjon om vernebriller med synskorreksjon, følg lenken.

    Husk at det er leder som sammen med arbeidstakeren må vurdere behovet for vernebriller med synskorreksjon basert på risikovurdering av arbeidet og arbeidets varighet. Skjema Vernebriller med synskorreksjon (.docx) må fylles ut og underskrives av leder. Ta skjemaet med til optikeren som skal bekrefte behovet.

    Garantier

    Synsam tilbyr 2 års produktgaranti, etterjustering (brilleservice) i hele brillens levetid, 100 dagers bytterett samt 3 mnd. tilvenningsgaranti.

    Bærekraft

    Bærekraft er et sentralt fokusområde for Synsam, og det pågår flere initiativer for å integrere bærekraft i alle deler av Synsams virksomhet. Les mer om Synsams bærekraftsatsning (www.synsam.no)

  • Dette får du refundert

    • synsundersøkelse
    • glass
    • innfatning

    Du får dekket glass til databriller etter anbefaling fra optiker, disse glassene har ripebeskyttelse og antirefleksbehandling. Glassene er vanligvis enten enkeltstyrkeglass, skjermprogressive glass eller romprogressive glass (ofte brukt ved jobb i skranke). Optiker vurderer behovet.

    Beskrivelse av vernebrille med synskorreksjon - følg lenken.

    NB-1! Vær klar over at dersom du velger å oppgradere brillen med et dyrere glass og/eller en annen overflatebehandling enn det som ligger i avtalen, må du selv betale for mellomlegget. Egenandelen din for oppgradering av glass vil da være synlig på kvitteringen. 

    NB-2! Dersom du selv velger å kjøpe en dyrere innfatning enn de 600/1200 kronene OsloMet dekker, får du ikke refusjon for det overskytende. Egenandelen din for innfatningen vil da være synlig på kvitteringen. 

    Dersom du ikke kan bruke vanlige databriller, men har behov for andre spesielle synskorrigerende hjelpemidler som egner seg for ditt arbeid, skal OsloMet dekke dette. Det må i slike tilfeller alltid foreligge en skriftlig bekreftelse fra optiker på behovet. 

    Utgangspunktet er at brillen skal tilpasses slik at den dekker ditt behov for brille gjennom dagen, ikke at du skal ha flere ulike databriller. Standard progressive briller som egner seg til daglig bruk regnes ikke som databriller, og OsloMet dekker ikke utgifter til briller som brukes i det daglige/utenom jobb.

    Avtalen omfatter ikke brilleabonnement.

  • Refusjon av kostnader

    1. Du må selv betale for synsundersøkelse og brillen direkte til Synsam.
    2. Du skal motta en bekreftelse fra optiker på at databriller/vernebriller med synskorreksjon er nødvendig for ditt arbeid, og kvittering for dine utlegg.
    3. For å få refusjon må utlegget registreres i SAP-portalen, og du må laste opp bilde av originale kvitteringer og bekreftelse(r) fra optiker. 
  • Slik gjør du det

    • Du må ha et reelt behov for databrille/vernebrille med synskorreksjon. Har du allerede briller som dekker ditt behov, vil du ikke ha rett til databriller. Det vil være optikeren hos Synsam som foretar denne vurderingen.
    • Bestillingsrutine (.docx) - synsundersøkelse.
    • Du betaler selv regningen for undersøkelsen og brillen.
    • Refusjon av utlegg registreres i SAP-portalen.
    • Velg utgiftstypen "Skjerm-/databriller" i SAP-portalen eller DFØ-appen når du registrerer utlegg til databrille.
    • Velg utgiftstypen "Verneutstyr og arbeidstøy" i SAP-portalen eller DFØ-appen når du registrerer utlegg til vernebrille med synskorreksjon.
    • Beløpet du kan få dekket er totalbeløpet minus egenandel. Egenandel framkommer på kvitteringen fra Synsam (egenandel plussmeny).
    • Du må skanne inn originale kvitteringer, samt optikers bekreftelse og eventuelle tilleggsvurderinger, og lagre dette på datamaskinen din før du begynner å registrere refusjonen i SAP-portalen.
    • Se veiledning for refusjoner av utlegg (dfo.no).

Kontakt lokal HR

Kontakt lokal HR

Ta kontakt med lokal HR-enhet om du har spørsmål.

Fellesadministrasjonen

Telefon :
92614750
E-post :
Sted/Adresse :
Fagleder HMS

Fakultet for helsevitenskap (HV)

E-post :
Sted/Adresse :
Seksjon for HR

Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)

E-post :
Sted/Adresse :
Seksjon for HR

Fakultet for samfunnsvitenskap (SAM)

E-post :
Sted/Adresse :
Seksjon for HR

Fakultet for teknologi, kunst og design (TKD)

E-post :
Sted/Adresse :
Seksjon for HR

Senter for velferds- og arbeidslivsforskning (SVA)

E-post :
Sted/Adresse :
Fagansvar HR SVA