Publisert
Sist oppdatert
Koronavirus
Studiestedene er stengt. Les oppdatert informasjon for studenter og ansatte.
4. Anskaffelse av mobil og abonnement
Formålet er å standardisere rutiner for innkjøp av mobiltelefon, dekning av forbrukskostnader, sikre økonomisk besparelse i forhold til forbruk gjennom riktige abonnementsformer samt for å skape et korrekt grunnlag for påløpende skattepliktige kostnader.
Videre har den også til hensikt å fungere som et verktøy for ledere i forhold til å tydeliggjøre/definere hvem som får dekket kjøp/bruk av mobiltelefon og inntil hvilket beløp.
Endelig har den som formål å tydeliggjøre hvilke tjenester tilsatte får ved bruk av mobiltelefonen som en del av elektroniske kommunikasjonstjenester (EKOM-tjenester).
Arbeidstakere ved OsloMet kan få innvilget dekning av kostnader til innkjøp av mobiltelefon og til påløpende brukskostnader for mobiltelefoni.
Innvilgelsen skjer når stillingens arbeidsoppgaver og ansvar tilsier at den tilsatte må nås/har behov for telefon i tjenesten.
For å imøtekomme krav til mobilitet, fleksible arbeidsformer og tilgjengelighet er mobiltelefon en av våre standard løsninger sammen med bærbar pc. Mobiltelefonen er knyttet til stillingen, og behovet skal vurderes nøye.
Retningslinjene gjelder alle tilsatte ved OsloMet – storbyuniversitetet.
Ved alle anskaffelser skal gjeldende fullmaktstruktur ved universitetet følges. Videre skal lov 16. juli 1999 nr. 69 om offentlige anskaffelser og forskrifter gitt med hjemmel i denne loven overholdes.
Retningslinjene overstyrer ikke de tilfellene hvor dekning av aktuelle utgifter er nærmere avtalefestet gjennom tidligere eller spesielle arbeidskontrakter ved HiO/HiAK, men skal så langt det er praktisk harmoniseres med nye retningslinjer (gjeldende fra 2014).
Ved inngåelse av nye arbeidskontrakter for OsloMet skal imidlertid nye retningslinjene legges til grunn.
Arbeidstaker bestiller selv mobiltelefon på bestill.oslomet.no.
Mobiltelefon dekkes bare dersom arbeidstaker har abonnement gjennom OsloMet eller får dekket utgifter til abonnement gjennom OsloMet.
Tilgangen til arbeidsgiverfinansiert tjenestetelefon er skattepliktig, og det skattes etter gjeldende skatteregler.
Når vilkårene for ordningen bortfaller, eller lønn til en tilsatt stoppes, opphører også ordning med tildelt tjenestetelefon (langtidssykemelding, permisjoner, oppsigelse). Det kan søkes om å beholde telefonnummer.
Ansvar for å melde opphør av ordningen ligger hos den som har innvilgningsmyndighet.
Dersom tjenestetelefon overføres til en annen medarbeider, må det meldes til kontaktperson.
Fakultetene og avdelingene er selv ansvarlig for kostnader knyttet til innkjøp og bruk (trafikk).
Det er lagt til rette for at fakulteter og avdelinger faktureres direkte til sitt kostnadssted og på en slik måte at man regnskapsmessig skiller på kostnader knyttet til innkjøp og kostnader knyttet til bruk.
Fellesadministrasjonen: itservicedesk@oslomet.no
HV: Fredrik Røren
SAM: Baki Vurucu
TKD: Katja Muth
NIBR: Kathrine Gangnes
SIFO: Nadia Naguib Vaagan
NOVA: Jimmy De Lara Andersen
OsloMet har en avtale med Mytos om kostnadsdeling der OsloMet og du som ansatt deler på kostnadene.
OsloMet dekker følgende:
Du som ansatt dekker følgende:
Det du som ansatt dekker vil komme som lønnstrekk påfølgende måned.
Den 22. hver måned vil du få e-post fra Mytos med litt informasjon og lenke til innlogging for å sjekke eventuelt lønnstrekk.
Dersom overforbruk av mobiltjenester er arbeidsrelatert og du får melding om trekk i lønn, skal du allikevel ikke trekkes i lønn. Skjema – STOPP TREKK – underskrives av leder med BDM og sendes lønn@oslomet.no.