template.back.to.overview IKT for nyansatte
Aktivere IT-konto?
Aktivering og administrasjon av kontoen din gjøres på tilgang.sikt.no/oslomet.
Lagring
Før du starter å jobbe ved OsloMet bør du lese gjennom lagringsguiden og lære deg å klassifisere informasjon.
-
IT-konto
Du kan administrere din IT-konto på https://tilgang.sikt.no/oslomet og Min profil på denne nettsiden.
- Aktivere IT-konto
- Tofaktorautentisering
- Bytte passord
- Glemt passord
- Bestille nytt adgangskort
- Endre PIN-kode på adgangskortet
- Bildevisning og reservasjoner
Brukernavn og passord
Som nyansatt får du tildelt brukernavn og passord ved ansettelse.
- Brukernavn og passord bruker du til pålogging på alle universitetets PC-er og våre øvrige tjenester.
- Passordet må du selv bytte innen 20 dager på tilgang.sikt.no
- Passordet ditt må byttes hvert år. Du blir varslet på e-post i god tid før dette.
- Det er krav om tofaktorautentisering ved innlogging til de fleste av OsloMets systemer.
- Gå til ansatt.oslomet.no/tofaktorautentisering for å aktivere tofaktor på din konto.
Glemt passord
Du kan enkelt bytte passord på tilgang.sikt.no.
Bildevisning og personvern
Som nyansatt vises ikke bildet av deg automatisk i systemene våre. Du kan selv skru av eller på bildevisning og reservere deg mot visning av mobilnummer og persondata.
-
Informasjonssikkerhet, personvern og sikker lagring
Som nyansatt ved OsloMet må du sette deg inn i gjeldende regler for informasjonssikkerhet og personvern.
Informasjonssikkerhet og personvern
På ansatt.oslomet.no/personvern-informasjonssikkerhet finner du rollebasert informasjon om personvern og informasjonssikkerhet ved OsloMet.
OsloMet samarbeider med sikresiden.no om informasjon og opplæring innen informasjonssikkerhet og personvern.
Sett deg inn i følgende:
Lagring, kryptering og sikker sending av informasjon
For å velge riktig lagringssted må du først klassifisere informasjonen som skal lagres.
- Lær mer om klassifisering og hvordan du vurderer konfidensialitetsklasse
- Sett deg inn i rutinene for for sikker sending av data, og lær deg hvordan du krypterer.
- I OsloMets lagringsguide finner du ut hvilke tjenester som kan brukes til å lagre hvilken type data.
Avvik
Sikkerhetshendelser og personvernavvik skal meldes til sikkerhet@oslomet.no. Sett deg gjerne inn i rutinen for avvik.
-
E-post, kalender og e-postsignatur
E-postkonto
Som nyansatt får du én e-postkonto ved OsloMet.
Adressen til e-postkontoen din får du utlevert ved ansettelse. "brukernavn@oslomet.no" vil fungere som e-postadresse for alle ansatte.
Veiledning: Oppsett av e-post
E-postleser
Standard program for å lese e-post er på MS Outlook. Den og resten av Office-pakken er forhåndsinstallert på alle OsloMets PC-er og Mac-er. Du kan bruke Outlook online direkte i nettleser på outlook.office.com.
Vi anbefaler å benytte Outlook online. Dette gir normalt færre forsinkelser i epostleveranser.
Logg inn med OsloMet-brukernavn og passord.
E-postsignatur
OsloMet har signaturmal for både norsk og engelsk e-postsignatur.
-
Trådløst nett
Trådløst nett - Eduroam
Når du er på OsloMet, utdanningsinstitusjoner og norske flyplasser kan du koble deg gratis til det trådløse nettet eduroam.
- Kartoversikt over hvor bygg og lokasjoner med eduroam
- PåloggingsID til eduroam:
- Eksempel: "brukernavn@oslomet.no"
- OsloMet-passord.
Veiledninger
-
Jobbe hjemmefra
Hvordan du jobber når du ikke er på OsloMet avhenger av hva slags utstyr og hva slags løsninger du ønsker å bruke. Eksternt skrivebord og VPN er de vanligste måtene å koble til OsloMets løsninger. Les mer hvordan du kan jobbe smart utenfra.
VPN
Når du er utenfor OsloMets lokale nettverk skal du koble til VPN (Virtual Private Network) for å jobbe sikkert.
Benytt programmet «eduVPN» for VPN-tilkobling. eduVPN er tilgjengelig på alle OsloMets bærbare datamaskiner, og kan også installeres på din private maskin.
- Veiledning: Tilkobling til VPN
-
Utstyr og programvare
Bærbar OsloMet-PC
Ansatte som får bærbar OsloMet-PC må gjøre seg kjent med sikker fillagring og klassifisering av data.
Alle ansatte får som standard tildelt én bærbar PCt.
Bestilling av IT-utstyr og programvare
Alt IT-utstyr og programvare bestilles via Sentralen (oslometprod.service-now.com). Gjør deg kjent med bestillingsrutinene for IT-utstyr og les om hvordan du anskaffer programvare ved OsloMet.
Tilgjengelig programvare installeres via Software Center eller med hjelp fra IT-servicedesk
Tilgjengelige gratisprogrammer fra Software Center:
- Endnote
- FreeMind
- F4 Transkript
- Google Chrome
- VLC
- Skype
- SPSS
- +++
Dersom du ikke finner programvaren eller trenger hjelp til å installere et program, vennligst send en e-post til IT-servicedesk.
-
Mobiltelefoni
Mobilabonnement
Ansatte ved OsloMet som har betalt mobiltelefonabonnement av arbeidsgiver må gjøre seg kjent med retningslinjer for mobiltelefoni.
Les mer om OsloMets retningslinjer for arbeidsgiverfinansiert bruk av mobiltelefon.
E-post på mobil
Telefonen din kan settes opp med Microsoft Exchange-konto, slik at du får tilgang til e-post, kalender og alle dine kontakter på OsloMet.
Oppsett av e-post og kalender krever av sikkerhetsgrunner at du bruker en seks - 6 - sifret låsekode på telefonen. Les retningslinjer for mobile enheter før du setter opp Exchange.
-
Utskrift
Alle OsloMet-PC-er benytter utskrift gjennom MyPrint som standard utskriftsvalg (kønavn: Print-OsloMet på PC). Køen har et nettverk av multifunksjonsskrivere, og utskriften kan hentes i en av disse.
Når du har sendt utskriften din til myPrint kan du skrive ut fra en valgfri printer på campus ved å lese av kortet ditt.
-
Kontaktpunkter IT-servicedesk
Personlig veiledning
IT-servicedesk tilbyr også personlig veiledning på telefon (6723 5555) eller ved oppmøte i våre lokaler i Pilestredet 46 (ved hovedresepsjonen) og Kjeller (2. etasje - F200/201). Sjekk våre sider for siste info knyttet til åpningstider.
Du kan også kontakt IT-servicedesk på e-post: itservicedesk@oslomet.no.
IKT-brukerveiledninger
For oversikt over ulike IKT-brukerveiledninger dersom du trenger hjelp til oppsett av ulike ressurser til dine mobile enheter, gå til vår samleside for hjelp.
Kontakt IT-servicedesk på e-post: itservicedesk@oslomet.no dersom du trenger hjelp til oppsett på din jobb-PC eller øvrige mobile enheter.
Driftsmeldinger
- Driftsmeldinger for ansatte blir varslet og publisert på nettsiden.
- DIKO (Digital Kollegastøtte - Driftsmeldinger kanal)
Viktige beskjeder og driftsmeldinger vil i tillegg bli sendt på e-post.
Øvrig brukerstøtte/kontaktpunkter