Hvordan organisasjonen skal følge opp melding om at en student er død.
Publisert
Sist oppdatert
Retningslinjene skal følges selv om universitetet er nedstengt som følge av corona-situasjonen. HR vil kunne bistå med tilpasninger som må til i en situasjonen hvor vi dessverre ikke kan samles fysisk. Ta kontakt med din lokale HR-leder for bistand.
Oppfølging av dødsfallet ved students død
Lokal HR-enhet, i samarbeid med nærmeste leder og/eller studieadministrasjonen, har ansvaret for at følgende oppfølging av dødsfall skjer:
Avklare om avdøde også hadde lønnet arbeid her.
Er avdøde også ansatt, sjekk at også lokal HR har fått beskjed.
Utpeke ansvarlig for å ivareta avdødes personlige eiendeler.
Avklare pårørendekontakt.
Informere berørte studenter og ansatte om dødsfallet så fort som mulig - vær aktsom med sensitiv informasjon.
Innhente informasjon om avdødes nettverk ved OsloMet. Studentgruppen/kollegaer vil kunne bidra.
Dør en student i løpet av ferien kan det ta tid før informasjonen når oss. Mottak av slike beskjeder håndteres som etter punkt 1.
I forhold til hvilke tiltak som skal iverksettes må tilknytningen til universitetet, pårørendes ønsker og tiden det har gått siden dødsfallet være avgjørende. Bruk skjønn. Beslutningen fattes av instituttleder, eller studieleder der slik finnes.
Når en student dør i utlandet
Hvis en student dør på feltarbeid, i praksis eller på studietur skal denne retningslinjen følges så langt det er naturlig. Ved behov for bistand ta kontakt med Avd. UTD ved
Ved dødsfall blant de internasjonale studentene skal denne retningslinjen følges så langt det er naturlig. I tillegg til bistand fra ressursgruppen vil Avd. UTD kunne bistå, kontakt: