Intervjuer - Ansatt
Slik ansetter du
Å ansette nye folk er en prosess. Klikk deg gjennom denne siden for å finne ut hvordan du ansetter, hvordan du analyserer behov, hvordan du lyser ut og intervjuer og hvordan du behandler søkere og potensielle nyansettelser.
Intervju og prosess
-
Seleksjon og behandling av søkere
I vurderingen av hvem som er best kvalifisert og skal innkalles til intervju må en ta utgangspunkt i de krav som etterspørres i utlysningsteksten. Det skal legges vekt på utdanning, erfaring og personlig egnethet. Når det gjelder ansettelser i undervisning og forskerstillinger skal alle søkere i utgangspunktet sakkyndig vurderes. Les mer om sakkyndig utvalg og retningslinjer for oppnevnelse av utvalg.
OsloMet er en offentlig institusjon har vi en plikt å utlyse stillingen som et ledd i det å skaffe best mulig kvalifiserte søkere. Dette er hjemlet i kvalifikasjonsprinsippet i statsansatteloven § 3. Kvalifikasjonsprinsippet innebærer at alle offentlige virksomheter må velge den søker som, etter en helhetsvurdering, er best kvalifisert. Prinsippet skal sikre at ansettelsen er saklig begrunnet og at det ikke er tatt utenforliggende eller vilkårlige hensyn. I regelverket finnes også noen unntak fra kvalifikasjonsprinsippet.
I seleksjonen av kandidater til intervju skal en også vurdere følgende kriterier:
- Nedsatt funksjonsevne
- Innvandrerbakgrunn
- Hull i CV
- Statlige ansatte med dokumentasjon på overtallighet
Les også om reservasjon mot offentlig søkerliste.
-
Gjennomføring av intervjuer
Det er viktig å sette opp en intervjuguide i forkant av intervjuer. Guiden settes opp med mål om å grundig kartlegge kandidatens kompetanse med utgangspunkt i krav og ønsker i utlysningsteksten.
En godt utformet intervjuguide bidrar til et strukturert intervju samt skape et godt grunnlag for utformingen av innstillingen. Intervjuguiden skal også sikre likebehandling av kandidater på intervju, og være et verktøy i prosessen med å ansette rett kandidat til stillingen. HR rådgiver ved din enhet kan bistå deg med oppsett av intervjuguiden. Førstegangsintervjuer gjennomføres digitalt. Andregangsintervjuer bør som utgangspunkt gjøres fysisk.
Kommer kandidaten fra et annet land og intervjuet skal foregå digitalt? Husk da å tilpasse for tidsforskjeller og helligdager i det landet din kandidat kommer fra. På siden om Internasjonal rekruttering og mottak finner du nyttig informasjon om hvordan du går frem når du har internasjonale søkere. For rådgivning om mottak av internasjonale søkere ta gjerne kontakt med OsloMet International Staff Services.
-
Reisekostnader i forbindelse med intervju
Statens Personalhåndbok, kap. 10 (lovdata.no), slår fast at det er virksomheten som avgjør hvilke legitimerte reiseutgifter som dekkes i forbindelse med et jobbintervju. Det slås videre fast at "Nye IKT-løsninger gir muligheter for å gjennomføre intervjuer med arbeidssøkere med lang reisevei gjennom for eksempel video- og/eller telefonmøte".
Ved OsloMet gjelder i tillegg følgende presisering:
"Førstegangsintervju kan gjennomføres ved personlig oppmøte eller via Skype/andre digitale tjenester. Der det er hensiktsmessig gis det anledning til at ansettelsesprosessen i sin helhet gjennomføres via digitale tjenester. Leder skal tilbys teknisk brukerstøtte fra OsloMet BIT. I de tilfeller hvor ansettelsesprosessen i sin helhet gjennomføres via digitale tjenester skal intervjuer ha gjennomført kompetansehevende tiltak i bruk av digitale intervjuformer.
Rekrutterende enhet dekker reisekostnader."
-
Intervjuguider
-
Referanseintervju
-
Verktøy for innstilling
-
Bakgrunnssjekk
OsloMet følger anbefalingene om bruk av bakgrunnssjekk i henhold til retningslinjer og verktøy for ansvarlig internasjonalt kunnskapssamarbeid (hkdir.no).
Kandidater til vurdering for bakgrunnssjekk
Bakgrunnssjekk skal vurderes for alle nyansettelser, uavhengig av kandidatens statsborgerskap for faste eller midlertidige stilling, gjesteforskere og tilknyttede som enten skal;
- jobbe på et sensitivt fagområde i henhold til eksportkontrollregelverket (regjeringen.no)
- har utvidet økonomisk ansvar
- har utvidede system og IT-tilganger
Alle kandidater må signere samtykkeskjema(sharepoint.com, krever tilgang) som finnes på engelsk og norsk. Bakgrunnssjekk gjøres av vår leverandør for bakgrunnssjekk, Ernst & Young (PDF). En bakgrunnssjekk gjøres i forkant av innsendelse av en innstilling til tilsettingsutvalg. Vi har tilbud om standard bakgrunnssjekk og utvidet bakgrunnssjekk, hvorav sistnevnte inkluderer sikkerhetsintervju og sjekker flere nivåer for erfaring og utdanning.
Veiledning til bestilling av bakgrunnssjekk
Lokal HR enhet bestiller bakgrunnssjekk med godkjenning fra leder. Kostnadene dekkes av rekrutterende enhet for ansettelser, eller leder med budsjettmyndighet som tar i mot gjesteforskere og andre tilknyttede.
- Gå på ansattesidene for innkjøp og økonomi og velg bestille varer og tjenester.
- Velg Gå til min bestilling (btb.tjenester.oslomet.no) og logg inn med Feide
- Velg Meld in behov og Andre varer og tjenester
- Fyll inn skjema med din avdeling og sett en dato som er 5 arbeidsdager frem i tid for gjennomføring av bakgrunnssjekk.
- Velg Legg til varer og varekategori Bakgrunnssjekk.
- I feltet Varenavn skriver du eks "bakgrunnssjekk i forbindelse med rekruttering"
- I feltet Beskrivelse skriver du "bakgrunnssjekk for kandidatnavn xx"
- For pris skriver du 6000,- for standard sjekk og 8000,- for utvidet sjekk
Merk at en godkjenning av utdanning fra KD og dokumenter godkjent av UDI i forbindelse med oppholdstillatelse ikke er det samme som en bakgrunnssjekk. KD tilbyr turbovurdering av utdanning for arbeidsgivere (hkdir.no).
Har du spørsmål om bakgrunnssjekk kontakt fagansvarlig personellsikkerhet.