Slik ansetter du

Slik ansetter du

Å ansette nye folk er en prosess. Klikk deg gjennom denne siden for å finne ut hvordan du ansetter, hvordan du analyserer behov, hvordan du lyser ut og intervjuer og hvordan du behandler søkere og potensielle nyansettelser.

Intervju og prosess

Intervju og prosess

  1. Seleksjon

    I vurderingen av hvem som er best kvalifisert og skal innkalles til intervju må en ta utgangspunkt i de krav som etterspørres i utlysningsteksten. Det skal legges vekt på utdanning, erfaring og personlig egnethet. Kvalifikasjonsprinsippet er hjemlet i statsansatteloven § 3. Kvalifikasjonsprinsippet innebærer at alle offentlige virksomheter må velge den søker som, etter en helhetsvurdering, er best kvalifisert. Prinsippet skal sikre at ansettelsen er saklig begrunnet og at det ikke er tatt utenforliggende eller vilkårlige hensyn. I regelverket finnes også noen unntak fra kvalifikasjonsprinsippet. Når det gjelder ansettelser i undervisning og forskerstillinger skal alle søkere i utgangspunktet sakkyndig vurderes. Les mer om sakkyndig utvalg og retningslinjer for oppnevnelse av utvalg.

    I seleksjonen av kandidater til intervju skal en også vurdere følgende kriterier:

    1. Nedsatt funksjonsevne
    2. Innvandrerbakgrunn
    3. Hull i CV 
    4. Statlige ansatte med dokumentasjon på overtallighet

    Les også om reservasjon mot offentlig søkerliste.

  2. Behandling av søknader

    Etter utløpet av søknadsfristen skal det foreligge utvidet søkerliste som inneholder søkers navn, alder og fullstendige opplysninger om deres utdanning og praksis. Søkere til en stilling har rett til å få utvidet søkerliste dersom de ber om det, jf. forskrift til forvaltningsloven § 15 (lovdata.no)

    Det skal snarest foreligge en offentlig søkerliste som skal inneholde søkernes navn, alder, stilling eller yrkestittel og bosteds- eller arbeidskommune. Det skal fremgå av søkerlisten hvor mange søkere det har vært til stillingen og hvilket kjønn disse har. 

    Les også om reservasjon mot offentlig søkerliste (oslomet.no).

    Innstillende myndighet kan velge å ta søknader under behandling selv om søknadsfristen er overskredet. I så fall skal samtlige slike søknader tas i betraktning. 

    For ansettelse i undervisnings- og forskningsstillinger benyttes som hovedregel sakkyndig komité. Før søknadene sendes til sakkyndig komité vil OsloMet normalt foreta en siling av kandidatene. 

  3. Gjennomføring av intervjuer

    Ved ansettelse skal de som synes å være best kvalifisert, innkalles til intervju. I tillegg skal minst én kvalifisert kandidat med henholdsvis nedsatt funksjonsevne, hull i CV og/eller innvandrerbakgrunn inviteres til intervju, som omtalt her: 

    Det er viktig å sette opp en intervjuguide i forkant av intervjuer. Guiden settes opp med mål om å grundig kartlegge kandidatens kompetanse med utgangspunkt i krav og ønsker i utlysningsteksten.

    En godt utformet intervjuguide bidrar til et strukturert intervju samt skaper et godt grunnlag for utformingen av innstillingen. Intervjuguiden skal også sikre likebehandling av kandidater på intervju, og være et verktøy i prosessen med å ansette rett kandidat til stillingen. HR rådgiver ved din enhet kan bistå deg med oppsett av intervjuguiden.

    Kommer kandidaten fra et annet land og intervjuet skal foregå digitalt? Husk da å tilpasse for tidsforskjeller og helligdager i det landet din kandidat kommer fra. På siden om Internasjonal rekruttering og mottak finner du nyttig informasjon om hvordan du går frem når du har internasjonale søkere. For rådgivning om mottak av internasjonale søkere ta gjerne kontakt med OsloMet International Staff Services

    En ansattrepresentant skal normalt være til steder på intervjuene. 

  4. Intervjuguider

  5. Reisekostnader i forbindelse med intervju

    Der det er hensiktsmessig kan ansettelsesprosessen i sin helhet gjennomføres via digitale tjenester. Der kandidatene inviteres til fysisk intervju dekker rekrutterende enhet kandidatens reisekostnader. 

  6. Referanseintervju

    Det skal innhentes referanser fra nåværende og/eller tidligere arbeidsgivere for søkere som synes å være aktuelle. Det skal som hovedregel innhentes minst to referanser. Minst én av referansene bør ha hatt personalansvar for søkeren. Ved ansettelse i lederstillinger skal det som hovedregel innhentes minst tre referanser, derav én som har hatt personalansvar for søkeren, én som har vært sideordnet kollega og én som har vært underordnet. Referanser kan ikke innhentes uten søkers samtykke. 

    Mal - gjennomføring av referanseintervju (.doc)

  7. Verktøy for innstilling

    Innstillende myndighet foretar en vurdering av søkerne på grunnlag av stillingsbeskrivelse, kvalifikasjonskrav og ønskede egenskaper, søknad, intervju, eventuelle tester og referanseintervju. Der relevant, skal også uttalelse fra sakkyndig utvalg, eventuelle merknader fra søkerne og tilleggsuttalelse fra sakkyndig utvalg, samt pedagogisk vurdering utgjøre en del av grunnlaget for vurderingen. Vurderingen inngår i en skriftlig innstilling til ansettende myndighet. Hvem som er innstillende og ansettende myndighet for den enkelte stillingskategori fremkommer av personalreglementet. 

    Dersom det er flere kvalifiserte søkere til en stilling, skal det vanligvis gis begrunnet innstilling for tre søkere angitt i den rekkefølgen de bør komme i betraktning. 

  8. Bakgrunnssjekk

    OsloMet følger anbefalingene om bruk av bakgrunnssjekk i henhold til retningslinjer og verktøy for ansvarlig internasjonalt kunnskapssamarbeid (hkdir.no)

    Kandidater til vurdering for bakgrunnssjekk

    Bakgrunnssjekk skal vurderes for alle nyansettelser, uavhengig av kandidatens statsborgerskap for faste eller midlertidige stilling, gjesteforskere og tilknyttede som enten skal;

    Alle kandidater må signere samtykkeskjema(sharepoint.com, krever tilgang) som finnes på engelsk og norsk. Bakgrunnssjekk gjøres av vår leverandør for bakgrunnssjekk, Ernst & Young (PDF). En bakgrunnssjekk gjøres i forkant av innsendelse av en innstilling til tilsettingsutvalg. Vi har tilbud om standard bakgrunnssjekk og utvidet bakgrunnssjekk, hvorav sistnevnte inkluderer sikkerhetsintervju og sjekker flere nivåer for erfaring og utdanning. 

    Veiledning til bestilling av bakgrunnssjekk

    Lokal HR enhet bestiller bakgrunnssjekk med godkjenning fra leder. Kostnadene dekkes av rekrutterende enhet for ansettelser, eller leder med budsjettmyndighet som tar i mot gjesteforskere og andre tilknyttede.

    1. Gå på ansattesidene for innkjøp og økonomi og velg bestille varer og tjenester
    2. Velg Gå til min bestilling (btb.tjenester.oslomet.no) og logg inn med Feide
    3. Velg Meld in behov og Andre varer og tjenester
    4. Fyll inn skjema med din avdeling og sett en dato som er 5 arbeidsdager frem i tid for gjennomføring av bakgrunnssjekk.
    5. Velg Legg til varer og varekategori  Bakgrunnssjekk.
    6. I feltet Varenavn skriver du eks "bakgrunnssjekk i forbindelse med rekruttering"
    7. I feltet Beskrivelse skriver du "bakgrunnssjekk for kandidatnavn xx"
    8. For pris skriver du 6000,- for standard sjekk og 8000,- for utvidet sjekk

    Merk at en godkjenning av utdanning fra KD og dokumenter godkjent av UDI i forbindelse med oppholdstillatelse ikke er det samme som en bakgrunnssjekk. KD tilbyr turbovurdering av utdanning for arbeidsgivere (hkdir.no).

    Har du spørsmål om bakgrunnssjekk kontakt fagansvarlig personellsikkerhet.