Digital støtte - Ansatt

Digital støtte

Digital støtte

Tips og triks til hvordan man jobber digitalt.
  • Koble opp hjemmefra med VPN

    • Den gamle løsningen vi hadde for å koble datamaskinen opp til systemene på jobben (VPN-løsningen Viscosity) er nå byttet ut med et nytt og bedre verktøy – eduVPN.
    • Du som jobber hjemmefra rådes nå til å benytte denne løsningen. Det første du kan gjøre når du begynner arbeidsdagen er å koble maskinen din på eduVPN. Slik setter du opp programmet eduVPN på pc eller Mac hjemme. 

    Derfor skal du bruke eduVPN

    Når eduVPN kjører på din maskin, får du enkel tilgang til systemer som SAP, OTRS, fillagring på K, programvare og så videre – og du trenger ikke tenke på alternative innganger til systemene.

    • Vi anbefaler at at alle bruker eduVPN når de jobber hjemmefra. Da får vi på IT bedre kontroll på PC-ene til ansatte og kan sikre nettidentiteten din. Med eduVPN krypteres nettrafikken din.
    • Selv om du har tilgang til mange dokumenter i skyen (Office 365) er det derfor en stor fordel om du bruker eduVPN.

    VPN står for «virtuelt privat nettverk» - les mer om hvordan det virker.

    Alternativt: Bruk kontor.oslomet.no

    Opplever du problemer med eduVPN, kan du prøve nye kontor.oslomet.no - løsningen for "eksternt skrivebord".

    Trenger du hjelp? 

    IT-servicedesk hjelper deg gjerne. De er også interessert i tilbakemeldinger på hvordan løsningene fungerer. Kontakt: itservicedesk@oslomet.no

  • Office 365

    Du har tilgang til filene dine via Office 365. I Office 365 er det også mange verktøy for samhandling, videomøter og lignende.  

  • Tilgang til OTRS

    Hvis du ikke er på eduVPN, kan du få tilgang til OTRS med disse lenkene:

    • Tilgang til OTRS for ansatte på fakulteter: https://otrs-ng365.oslomet.no/
    • Tilgang til OTRS for ansatte i fellesadministrasjonen: https://otrs365.oslomet.no/
  • Tilgang til maler

    Trenger du hjelp til å finne maler til Word, Powerpoint og så videre? Kontakt grafisk@oslomet.no 

  • Hjelp til å lage digital undervisning

    1. Veiledninger til digital undervisning produseres nå løpende. Gå til veiledningene og instruksjonene i Canvas
    2. Zoom er er godt verktøy til digital undervisning, og er et godt alternativ til interne videomøter og større konferanser med opptil 300 delttakere. Les om hvordan du kommer i gang med Zoom og hva du må passe på. 
    3. DIGIN står klare til å hjelpe deg med å lage den digitale undervisningen. De har en bemannet vakttelefon. Les mer her. 
    4. Du kan også få hjelp i Teams-gruppa Digital kollegastøtte. Dette er ikke en betjent førstelinje, men et sted der du kan stille spørsmål til og dele erfaringer med dine kollegaer.
  • Jobbe smart i Teams

    Med Teams er det lett å holde kontakten med andre kollegaer som også jobber hjemme. Slik jobber du smart i i Teams og får sving på de digitale gruppemøtene. 

  • Informajonssikkerhet når du jobber hjemmefra

    Når mange jobber hjemmefra, er vi mer utsatt for digitale angrep og svindelforsøk. Les om hvordan du jobber sikkert i forbindelse med koronaepidemien, og les hvilke forholdsregler du tar for å unngå å bli nettsvindlet (phishing)

    Passordbytte – viktig informasjon:

    Med jevne mellomrom får du beskjed om å bytte passordet som du bruker for å logge deg på PC-en, Feide, Office365 og andre tjenester. 

    Når du nå jobber hjemmefra, er det én ting du må huske på:

    Da vil Windows oppdatere seg med det nye passordet med en gang, selv om maskinen ikke har vært koblet på fastnettet i lokalene til OsloMet.

    Hvis du har skiftet passord uten å være tilkoblet VPN, må du fortsette å logge inn med gammelt passord fram til neste gang du kobler deg til eduVPN.

  • Digital kollegastøtte

    Digital kollegastøtte er et forum på Teams for å dele tips og triks om IT-systemer. Les mer om hvordan digital kollegastøtte fungerer.

  • Nye videomøterom

    OsloMet sine gamle videokonferansesystemer, der man ringte via en intern enhet (codec) i rommet, er nå avviklet.

    I OsloMet sin Outlook bruker vi betegnelsen "videomøte". Andre bruker begrepene videokonferanse, digitalmøte, hybridmøte, skypemøte osv., men du må altså se/søke etter "videomøte" i Outlook.

    På lengre sikt planlegges det for at alle egnede møterom skal oppgraderes med utstyr for videomøter. Inntil dette er på plass er det viktig at man unngår å bruke videomøterom til ordinære møter, slik at videomøter har førsteprioritet.

    Nye avanserte videomøterom

    Det er bygget seks større og mer avanserte videomøterom. Disse videomøterommene har mikrofoner i taket som dekker mange personer, har ekstra stor skjerm og avansert kamera som kan justeres i forskjellige posisjoner med en fjernkontroll. Posisjonene kan lagres og kalles opp med enkle trykk.

    Disse fasilitetene gjelder følgende rom:

    • SG26-X112
    • SG26-X537
    • P42-Q2030
    • P42-Q8009
    • P46-PA301 (KK-senteret)
    • P46-PA578

    Se mer informasjon om møte- og videomøterom her.