Teams - Ansatt

Teams

Teams

Microsoft Teams er et verktøy som enkelt lar deg kommunisere og samhandle i grupper. Alle ved OsloMet kan opprette et team for sitt prosjekt og sin arbeidsgruppe. I tillegg meldes alle ansatte inn i et organisatorisk team basert på organisatorisk tilhørighet.
  • Opprette et nytt team?

    Hva er et team?

    Enkelt forklart er et team en gruppe med mennesker som jobber sammen for å få noe gjort. For eksempel et prosjekt, eller en gruppe med like roller (f. eks en ledergruppe, utviklere, undervisere i en studieretning). Stort sett kan det deles mellom arbeidstypen vi utfører eller prosjektene vi jobber med

    Dersom du opprettet et team blir du automatisk eier av teamet, og kan invitere andre medlemmer til teamet. 

    Har du husket å sjekke om teamet du ønsker å opprette allerede eksisterer?

    For å finne om det allerede finnes et team som dekker behovet, kan du søke blant de teamene som du er medlem i, eller offentlige team som allerede eksisterer.

    Opprette nytt team

    Følg oppskriften under for å opprette et nytt team.

    • Klikk på tannhjulet nede til venstre i Teams-menyen for å bli med i eller opprette et team.
    • Velg riktig type av team (for administrativt, velg "Annet" som er malen lengst til høyre) 
    • Skriv navnet på ditt nye team og en kort beskrivelse
    • "Følsomhet" kan stå som "Ingen" og behøver ikke endres
    • Sett Personvern til Privat (Offentlig team skal KUN benyttes når man vil at alle ansatte, gjester og studenter skal ha tilgang til teamet og alt som deles av filer og innhold)
    • Deretter setter du hvem som er Eiere og Medlemmer av Teamet. Tips: husk å alltid sette minst to eiere hvis en ikke er tilgjengelig. (Du kan også legge til medlemmer og eiere etter teamet er opprettet)
  • Telefoni i Teams

    Erstatter ringefunksjon i Skype for Business

    Skype for business er erstattet med telefoni i Teams.

    Hvor finner jeg telefoni i Teams?

    Du finner Telefoni (Calls om du har engelsk språk) i venstremenyen i Teams.

    Ringe til utlandet?

    Samme rutine som tidligere:

    Alternativ 1: Ringe sentralbord og bli overført til utenlandsk nummer

    Alternativ 2: Be leder sende henvendelse til it-servicedesk, for å be om permanent tilgang

  • Gjestetilgang til Teams ved OsloMet

    Å gi gjestetilgang til eksterne kan ofte være nyttig. En gjest er en som ikke har en konto ved OsloMet og derfor må gjennom noen flere steg for å bli medlem av et team tilhørende organisasjonen. Den eksterne vil da få tilgang til teamet den er invitert til, dokumenter i kanalene og diverse andre ressurser tilhørende teamet. I teorien kan man invitere inn hvem som helst som gjest i teamene våre, så husk å vurdere det reelle behovet sett opp mot GDPR/personvern.

    Forskjell på medlem og gjest

    I Teams har vi to typer teammedlemmer utover eiere. Disse heter medlemmer og gjester, hvor gjester er eksterne (uten OsloMet konto) mens medlemmer er interne (med OsloMet konto). Gjestebrukere er tilnærmet fullverdige medlemmer av teamet, men det finnes noen funksjoner gjester ikke får tilgang på. Se lenke for en fullstendig liste over «gjesterettigheter».

    Invitering av gjester

    Trykk på de tre prikkene tilhørende teamet ditt og deretter legg til medlem. Skriv inn den fullstendige e-postadressen til vedkommende du vil legge til. Trykk legg til. Nå har du gjort det som trengs av deg som eier. Resten av prosessen må gjøres av vedkommende som skal bli gjest.

    Gjestetilgang til Teams ved OsloMet for deg som er gjest

    Når du blir lagt til som gjest i et team ved OsloMet vil du få en epost som inviterer deg inn i teamet. Her klikker du på «Open Microsoft Teams». Dersom e-postadressen ikke tidligere er brukt til å opprette en microsoftkonto vil du bli møtt av en beskjed om å gjøre dette, opprett i så fall en microsoftkonto. Du skal nå ha fått tilgang til teamet ved OsloMet. 

    Når du er blitt medlem får du muligheten til å laste ned Teams-appen eller bruke web versjonen. Du bestemmer selv hvilken versjon du vil bruke, men det er ofte en fordel å laste ned appen.  Dersom du allerede har installert appen kan du trykke på «Launch it now» nederst på siden. 

    Feilsøking

    Finner ikke eposten

    • Dobbeltsjekk at du er logget inn på den epostadressen som den ansatte ved OsloMet brukte til å invitere deg.
    • Sjekk eventuelle søppelkurver/spam eller lignende.
    • Ta kontakt med vedkommende som har invitert deg og be dem sjekke at de har invitert riktig.

    Funnet eposten, men får ikke tilgang

    Sjekk at du er logget inn på Teams med samme konto som du ble invitert med. Prøv å start Teams på nytt. Det er ikke nok å kun lukke programmet. Trykk på pilen som peker oppover nederst til høyre på skjermen din, ved siden av klokka. Høyreklikk på Teams-symbolet og klikk avslutt. Start Teams på nytt.

    Dersom du allerede har en Teamskonto knyttet til eposten du ble lagt til med

    I Teams-appen skal du kunne bytte mellom organisasjoner. Dette gjør du ved å trykke på profilbildet ditt i øverste høyre hjørne. Her skal du kunne trykke på “OsloMet”. Da har du byttet til din teamsprofil ved OsloMet og skal få tilgang til teamet/teamene.

    Dersom du allerede har en Teamskonto knyttet til eposten din, men du får ikke byttet til OsloMet:

    Noen ganger kan organisasjonen din ha skrudd av muligheten til å bytte mellom organisasjoner i Teams. Ta kontakt med it-avdelingen i din organisasjon, og hør om de har aktivert muligheten til å være gjest hos andre organisasjoner.

    Teams-appen på mobil

    Noen ganger løser det seg om man blir medlem i teamet på mobiltelefon. Om du ikke har lastet ned Teams-appen på mobilen din, gjør det. Deretter åpner du e-posten med invitasjonen på mobilen og følger samme prosedyre som nevnt i starten.

    Jeg har prøvd det jeg kan, men finner ikke frem

  • Forskjellen mellom Teams og Zoom

    OsloMet har to hovedverktøy for digital samhandling; Teams og Zoom. De har noe overlappende funksjonalitet, men også unike muligheter som er viktig å kjenne til.

    Noen av forskjellene mellom Teams og Zoom: 

    Teams 

    • Teams brukes på OsloMet primært i samarbeidet mellom ansatte.
    • Teams kan brukes til samarbeid i en organisatorisk gruppe med faste medlemmer, som et institutt eller studielederområde eller til samarbeid i en faggruppe eller et prosjekt.

    Zoom 

    • Zoom kan brukes ved behov for å gjennomføre videokonferanser i større grupper
    • Zoom brukes på OsloMet primært for videokonferanse mellom ansatte og studenter, som for eksempel i undervisning. Les mer om Zoom her.
    • Zoom har en praktisk mulighet å dele opp et møte i flere undergrupper som kan kjøre parallelt (break-out). Dette er for eksempel nyttig i arbeidsmøter der man i deler av møtet legger opp til gruppearbeid.
  • Legge til ekstra medlemmer i organisatoriske Teams (for teameiere)

    Hvordan legge til ekstra medlemmer i et organisatorisk Team?

    Som leder/gruppeeier kan du legge til og fjerne medlemmer i et organisatorisk team. Logg deg inn for å gi/fjerne tilgang til medlemmer (rapididentity.com).

    Veiledning

    1. I hovedmenyen øverst, velg Roller (eller Roles om nettleseren din ikke har norsk som valgt førstespråk)  

    2. Under Roller vil man komme til siden over «Mine roller». Her må man finne gruppen man ønsker å justere medlemmene til og trykke på de tre prikkene til venstre og velge "Detaljer".

    3. Under rolledetaljer, gå til fanen som heter Statisk 

    4. I fanen for statiske medlemmer kan man legge til brukere ved å trykke på pluss knappen, øverst i bildet. Da legges det til et blankt element i listen som man fyller ut ved å skrive inn navn eller brukernavn og velge rett person fra en liste. For å fjerne medlemmer trykker man på «X» knappen til høyre for den personen man ønsker å ta vekk.  

    5. Når alle endringer er gjort må man lagre dem ved å trykke på «Lagre» knappen og velge «Lagre og synkroniser». Det kan ta opptil en time før endringene kommer over til Teams.  

    Medlemmer som legges til på denne måten blir ikke fjernet automatisk hvis/om de slutter. Det er derfor lurt å lage seg en rutine slik at du ved jevne mellomrom går igjennom listen over statiske medlemmer og fjerner disse. 

  • Hva er Teams?

    Microsoft Teams gjør det mulig for ansatte, grupper og samarbeidspartnere å jobbe tett sammen uavhengig av hvor den enkelte befinner seg. Via Microsoft Teams kan du:

    • sende og motta direktemeldinger
    • dele filer (Word, PowerPoint, OneNote, Excel)
    • planlegge arbeidsoppgaver med frister og ansvarlige (Planner og Decisions)
    • vise din tilstedeværelse og/eller statusinformasjon og delta i diskusjoner
    • enkelt invitere eksterne samarbeidspartnere

    Teams er en av kanalene for internkommunikasjon ved OsloMet.

    Bruksområder og funksjonalitet

    Microsoft Teams kan brukes på ulike måter og har flere funksjonaliteter:

    • Teams: Et team er en gruppe personer som kommer sammen gjennom jobb, prosjekter eller felles interesser. Et team kan for eksempel være knyttet til et emne eller forskningsprosjekt. Du kan selv opprette et team og legge til medlemmer eller bli medlem i et allerede eksisterende team.
    • Kanaler: I et team kan du opprette kanaler hvor du kan samhandle og jobbe med teammedlemmene dine. En kanal kan være knyttet til et spesifikt emne, et prosjekt eller en spesifikk oppgave. Det anbefales å ikke lage nye team for hver oppgave en gruppe mennesker skal jobbe sammen om, men heller lage ulike kanaler for disse oppgaven. Du kan også opprette «private» kanaler som bare noen team-medlemmer får tilgang til.
    • Samtaler og chat: Hver kanal har en kanalsamtale som er offentlig og synlig for alle i teamet. Du kan også opprette en chat mellom deg selv og en annen person eller lage en større gruppechat.
    • Eget lagringsområde: Når du lager et team opprettes det automatisk et SharePoint-område under filer-fanen. Alle filer du enten laster opp eller oppretter i ditt team vil bli lagret i teamets SharePoint-område.
    • Apper for alle enheter: I tillegg til via nettleser, kan Teams brukes via apper for Windows, Mac og Linux operativsystem. Det finnes også en app for mobiltelefoner, som gir deg tilgang til dine teams uavhengig av hvor du er.

    Teams (skrivebordsversjon) på PC/Mac

    Er ikke Teams lastet ned på din maskin kan det gjøres ved å følge en av lenkene under:

    Online-versjonen av Teams

    Teams kan også benyttes som online-versjonen. Logg deg inn i 365.oslomet.no og klikk på Teams-logoen. Et tips er å lage et bokmerke for å enklere finne tilbake.

    Teams på mobilen 

    Last ned Teams-appen fra en app-butikk for bruk på mobiltelefonen og nettbrettet. Koble appen til din brukerkonto på OsloMet.

    Du kan sømløst kombinere Teams lokalt på din maskin og online, og på ulike enheter.

  • Lær mer om Teams

    For å få best mulig utbytte av opplæringen, anbefaler vi at alle går gjennom ”Kom i gang med Teams grunnkurs” på forhånd. 

    Avdeling for IKT planlegger nå alternative opplæringsopplegg i implementeringen av Teams. Ved spørsmål, kontakt itservicedesk@oslomet.no. 

    Microsoft utvikler Teams fortløpende og vil ha nye funksjonaliteter. Vil du lære mer? Microsoft har en rekke instruksjonsfilmer og kurs tilgjengelig på sine nettsider (support.microsoft.com)

Kontakt IT-servicedesk

Kontakt IT-servicedesk

IT-servicedesk

Telefon :
67235555
E-post :
Sted/Adresse :
P46
Tidspunkt/Åpningstid :
Hverdager 08-16:00 (fredag til 15:00)
Kjeller:
Hverdager 09-16:00 (fredag til 15:00)
Url :
Digital kollegastøtte i Teams

Påske 2024 - Åpningstider for P46, Kjeller og P48. Mandag 25.03 og tirsdag 26.03: kl.09.00-15:00. Onsdag 27.03: kl.08:00-12:00