Lagring | Brukerstøtte IT - Ansatt

Storage

Storage

Wondering where to store documents, files and research material? Read about your storage options at OsloMet.

Classification

To be able to choose the correct space for storage you must first classify the data you need to store.

Learn more about classification and which class to choose (in Norwegian).

Are you processing personal information?

Learn about the routines for how to securely send data and learn how to encrypt data.

  • Storage guide for PC, mobile devices and cloud services (in Norwegian)

      Åpen (grønn) Begrenset (gul) Fortrolig (rød) Strengt fortrolig (sort)
    PC/Mac (Privat) Ja Nei (1) Nei Nei
    Nettbrett/Mobil (Privat)        
    PC (driftet av OsloMet)        
    Mac (driftet av OsloMet)        
    Minnepenn / Ekstern harddisk (ikke kryptert)        
    Minnepenn / Ekstern harddisk (kryptert)        
    Utstyr eid av OsloMet        
  • Storing sensitive research material

  • Storage in educational services (in Norwegian)

      Åpne (grønn) Begrenset (gul) Fotrolig (rød) Sterkt fortrolig (sort)
    Canvas Ja Ja (5) Nei Nei
    DLR (dlr.unit.no) Ja Ja Nei Nei
    Mediasite Ja Ja Nei Nei
    Zoom Ja Ja Nei Nei

     

    (1) Webløsninger som kontor.oslomet.no / Office 365 / OneDrive etc. kan benyttes, men informasjonen kan ikke lastes ned.

    (2) Så fremt maskinen eller informasjonen er kryptert. PC: PC-er driftet av OsloMet er kryptert. Informasjonen kan kun lagres i mapper som ikke er synkronisert med skytjenester. Benytt (C:TEMP). MAC: Ikke alle maskiner ved OsloMet er kryptert. Kontakt itservicedesk@oslomet.no for å avklare om din maskin er kryptert.

    (3) Kan benyttes dersom informasjonen er kryptert eller merket som fortrolig, og der det benyttes tofaktorautentisering. Kontakt itservicedesk@oslomet.no ved spørsmål. Per i dag kan ikke-sensitive personopplysninger i forskning lagres i OneDrive med klassifiseringen Fortrolig, Se også e-læring om klassifisering (go.nanolearning.com).

    (4) E-post med røde data kan sendes internt dersom den merkes som fortrolig (confidential) i Outlook. Slik e-post kan ikke synkroniseres ned til privat utstyr, som mobiltelefoner eller PC. Les mer om bruk av e-post og skytjenester i forskningsprosjekter.

    (5) Ja, hvis tjenesten er tilgangsstyrt og beskyttet med innlogging.

    (6) Gjelder kun fortrolige bedriftsopplysninger. Fortrolige personopplysninger kan ikke lagres.

    (7) Nettskjema har støtte for å samle inn informasjon og overføre direkte til TSD, som er godkjent for å lagre sorte data. Røde data som samles inn i Nettskjema skal innen rimelig tid slettes, eller flyttes til egnet sted.

    (8) Ja, dersom man følgjer retningslinjene for uni.oslomet.no.

    (9) Filesender kan benyttes til sending av røde data dersom kryptering er slått på. Passord på minst 16 tegn skal benyttes. Passord for oversendelsen skal ikke gjenbrukes.

    Spørsmål? Send din henvendelse til itservicedesk@oslomet.no

  • Storage in administrative services and tools (in Norwegian)

    (1) Webløsninger som kontor.oslomet.no / Office 365 / OneDrive etc. kan benyttes, men informasjonen kan ikke lastes ned.

    (2) Så fremt maskinen eller informasjonen er kryptert. Informasjonen kan kun lagres i mapper som ikke er synkronisert med skytjenester. 

    PC: PC-er driftet av OsloMet er kryptert.  Benytt mappen C:\Users\(din bruker) \temp_persondata_utenbackup.

    MAC: Ikke alle maskiner ved OsloMet er kryptert. Kontakt itservicedesk@oslomet.no for å avklare om din maskin er kryptert.

    Minnepenn/Ekstern disk: Passordet til den krypterte enheten skal følge OsloMets passordregler - benytt minst 16 valgfrie tegn. Minnepenner man har fått i gave eller lignende skal ikke benyttes. Følg veiledningen for kryptering av ekstern disk på ansatt.oslomet.no/kryptering.

    (3) Kan benyttes dersom informasjonen er kryptert eller merket som fortrolig, og der det benyttes tofaktorautentisering. Kontakt itservicedesk@oslomet.no ved spørsmål. Per i dag kan ikke-sensitive personopplysninger i forskning lagres i OneDrive med klassifiseringen Fortrolig, Se også e-læring om klassifisering (go.nanolearning.com), alternativt retningslinjer for klassifisering.

    (4) E-post med røde data kan sendes internt (mellom @oslomet.no adresser) dersom den merkes som fortrolig (confidential) i Outlook. Slik e-post kan ikke synkroniseres ned til privat utstyr, som mobiltelefoner eller PC. Benytt Outlook-klienten. Unngå mobilapper og andre klienter enn Outlook om du skal sende røde data. Les også mer om bruk av e-post og skytjenester i forskningsprosjekter.

    (5) Ja, men kun dersom innholdet er tilgangsstyrt og beskyttet med innlogging.

    (6) Gjelder kun fortrolige bedriftsopplysninger. Fortrolige personopplysninger kan ikke lagres.

    (7) Nettskjema har støtte for å samle inn informasjon og overføre direkte til TSD, som er godkjent for å lagre sorte data. Røde data som samles inn i Nettskjema skal innen rimelig tid slettes, eller flyttes til egnet sted.

    (8) Ja, dersom man følgjer retningslinjene for uni.oslomet.no.

    (9) Filesender kan benyttes til sending av røde data dersom kryptering er slått på. Velg å opprette lenke, og send denne gjennom egen e-post. Passord på minst 16 tegn skal benyttes. Passord for oversendelsen skal ikke gjenbrukes.

    Spørsmål? Send din henvendelse til itservicedesk@oslomet.no

  • Storage of data in e-mails and calendars

      Open (green) Limited (yellow) Confidential (red) Strictly confidential (black)
    Outlook (OsloMet account) Yes Yes No (4) No
    Outlook calendar (OsloMet account) Yes (x) No No No
    E-mail (private account) Yes No No No
  • Storing regular documents and files

    OneDrive

    Standard storage area for employees.

    Log in to OneDrive (Office 365)

    • Up to 1TB of storage space
    • Advanced options for sharing folders, files, and document co-authoring.
    • Always available if you have internet access or if you have synced the files
    • Full version history
    • Option to synchronise files with mobile devices and PCs.
    • Not suitable for sensitive information and completed archival material.

    Guides

    OsloMet-PC (Desktop, C:\temp and C:\Users)

    Local storage on PC.

    • No backup of the files.
    • Available for users of the PC, even without internet access.
    • Used for storing files you wish to work on without internet access.
    • Not suitable for sensitive information.

    Mobile disks and memory sticks

    Non-encrypted storage devices that give anyone in possession of the disk / memory stick access to the stored information.

    • Always available.
    • No backup of the files
    • Possible to transfer files from one device to another without internet connection.
    • If the storage device is encrypted, sensitive information can be stored.

    Public 360

    The case processing system Public 360 stores of documents / information that is important to OsloMet with support for the work process.

    • Collaboration and sharing of project documentation internally and externally.

    • Suitable for sensitive information.

    Read more about safe storage of documents at OsloMet.

IT Service Desk

IT Service Desk

Contact information

Phone :
(+47) 67235555
E-mail :
Place/Address :
SG29 (Ground floor) / Kjeller (1st floor)
Time/Opening Hours :
Phone / Email: Weekdays 08-16:00 (Fridays to 15:00)
Service Desks @ Campus Kjeller:
Weekdays 09-15:00
Url :
Digital Peer Support in Teams

Due to the Covid/Omikrom situation we recommend all employees and students to contact us by phone or email. Please book an appointment in andvance, and use a face mask if you need to visit one of our service desks.