Sjekkliste arrangementer - Ansatt
Sjekkliste arrangementer
Oppstart av arrangement
-
Hva er formålet?
Før du setter i gang med planlegging, tenk gjennom formålet med arrangementet:
- Hvem er målgruppen?
- Hvilke ressurser kreves for gjennomføring?
- Er arrangementet i tråd med universitetets strategi (oslomet.no)?
Bruk gjerne oppstartsdokumentet som utgangspunkt for vurdering.
-
Hjelp av andre?
- Kurs- og konferansesenterer (KK-senteret) kan bistå ved arrangementer, og gi råd og veiledning. Informer dem uansett om arrangementet du planlegger.
- Be kolleger dele erfaringer fra tidligere arrangementer.
- Sjekk kalenderen for å se om det skal være andre arrangementer i samme tidsrom. Kontakt eventuelt andre arrangører for mulig samkjøring av markedsføring, bestilling av bevertning eller gjenbruk av materiell.
- OsloMet har rammeavtale med Berg-Hansen (tendsign.com, må være på studiested for å åpne) ved behov for ekstern bistand til konferanser. E-post: kundeservice@berg-hansen.no
-
Dato og lokaler
- Sjekk kommende arrangementer på OsloMet, og hør med KK-senteret hva som er planlagt fremover.
- Sjekk tilgjengeligheten til nøkkelpersoner (innledere, gjester) før du fastsetter dato.
- Er det ikke egnet lokale tilgjengelig ved din enhet, kontakt kurs- og konferansesenteret (KK-senteret). KK-senteret anbefaler å legge arrangementer utenom studiestart og de mest undervisningsintense periodene.
- Dersom det ikke store nok lokaler ledig, kan du be om en vurdering om arrangementet er så strategisk viktig for OsloMet at undervisning bør flyttes for å frigjøre lokaler. Søknad sendes KK-senteret med frist 1. september for vårsemesteret og 1. februar for høstsemesteret.
- Dersom man får frigjort lokaler, vil det påløpe en kostnad på ca. 20.000,- for leie av nytt undervisningslokale.
- Blir ikke søknaden innfridd, får man tildelt lokale etter at all undervisning er lagt (mot slutten av semesteret).
-
Fordel oppgaver
Arrangementsgruppen bør fordele oppgaver i forkant. Typiske ansvarsområder er:
- leder og arrangementsansvarlig
- markedsføring og mediehåndtering
- IT- og AV-utstyr
- lokaler, fasiliteter, materiell, mat og drikke
- kontaktperson for bidragsytere til arrangementet
- kontaktperson for deltakere på arrangementet
- sikkerhet
Vurder også:
- Er det ansvarsområder som er spesielle for dette arrangementet?
- Er dere mange nok til å dekke oppgavene, eller trengs det hjelp av for eksempel studentmedarbeidere? Sjekk med din leder om hvem som eventuelt kan kontaktes.
Bruk gjerne en aktivitetsliste til å holde oversikt over oppgaver og ansvar.
-
Sett opp budsjett
- Sett opp utkast til budsjett med sikre kostnader, for å få oversikt over arrangementets behov og størrelse. Se eksempel på budsjettmal.
- Vurder om det er behov for deltakeravgift.
- Ved behov for å søke om pengestøtte, gjør det så tidlig som mulig.