Rektor oppsummerer februar

Foto av rektor ved OsloMet, Christen Krogh.

Rektor oppsummerer februar

Rektor oppsummerer her aktiviteter, arbeid og inntrykk fra februar.

Kjære kolleger,

Årets korteste måned har kommet og gått. I styremøtet 9. februar ansatte styret Silje Fekjær som prorektor for utdanning for de neste fire årene. Gratulerer til både OsloMet og Silje. Silje er godt i gang allerede, all den tid hun jo har fungert i stillingen i flere omganger allerede. Februar inneholdt også arbeid med rekruttering til stillingene som prorektor for forskning og utvikling, prorektor for samfunnsforbedringer og samarbeid, senterleder for SVA, og dekan for Fakultet for teknologi, kunst og design. Alle disse prosessene skal ferdigstilles i mars med ansettelse i universitetets styre.

Mangfold er en av kjerneverdiene til OsloMet. Det var derfor både naturlig og viktig at vi feiret samenes nasjonaldag med taler, musikk og foredrag om samisk film og kultur. Samene er et urfolk, og urfolks rettigheter har stått sentralt i demonstrasjonene mot Fosen-utbyggingen. Her har Oslo vært sete for den skarpeste rettighetsmarkeringen siden Alta-saken. Ved OsloMet er vi opptatt av urfolks rettigheter. At saken også involverer problemstillinger knyttet til grønn kraft og naturinngrep i en periode med svært høye kraftpriser, gir oss en pekepinn på hvilke dilemmaer samfunnet vil stå overfor i tiden framover.

I februar leverte helsepersonellkommisjonen sin utredning til Ingvild Kjerkol, statsråd for helse og omsorg, og Ola Borten Moe, statsråd for forskning og høyere utdanning. Helsepersonellkommisjonen peker på at Norge har et helsevesen med svært mange ansatte per innbygger, og at det ikke er praktisk mulig å bemanne opp i takt med en aldrende befolknings behov. For å løse utfordringene foreslår de blant annet at helseprofesjonene må bli flinkere til å dele oppgaver seg imellom. Rapporten er viktig for OsloMets helsefaglige utdanninger og spiller godt opp under pågående arbeid med tverrprofesjonell praksis i helsesektoren.

24. februar var det ett år siden Russland invaderte Ukraina. Mange av våre fagmiljøer, og spesielt NIBR ved SVA, er engasjert i å bistå og opprettholde faglig kontakt med ukrainske miljøer. Takk til alle dere som er involvert i dette.

Denne måneden hadde vi nok en fellesledersamling på tvers av alle enheter på OsloMet. En viktig hensikt med disse samlingene er å jobbe fram universitetets framtidige strategi. På sist møte diskuterte vi disse fire framtidige samfunnsutfordringene, og hvordan vi som universitet skal møte dem:

• konflikt og økonomisk usikkerhet
  • velferdsstatens bærekraft
  • tillit, medborgerskap, mangfold og demokrati
  • klima, bærekraft og naturgrunnlag

Etter samlingen sendte jeg en invitasjon til fakulteter og sentre om å spille inn hva som skal være OsloMets forpliktelser knyttet til hver av de fire samfunnsutfordringene. Utfordringene er framtidsrettete, samtidig som vi også kan kjenne på dem i dag. Krigen i Ukraina er et eksempel på en samfunnsutfordring som innebærer konflikt og økonomisk usikkerhet. Helsepersonellkommisjonen diskuterer velferdsstatens bærekraft på helseområdet. Det pågående menneskerettighetsbruddet i Fosen omhandler tillit, medborgerskap, mangfold og demokrati, i tillegg til at det har i seg problemstillinger knyttet til klima, bærekraft og naturgrunnlag. Det skal bli spennende å lese fakultetenes og sentrenes syn på hvordan våre oppdrag innenfor utdanning og forskning vil påvirkes av, og påvirke samfunnets respons på disse utfordringene.

Strategi handler om å ta et langt perspektiv, men mye av arbeidet ved universitetet handler selvfølgelig om det som skjer på kort sikt. For egen del har jeg vært med Institutt for bygg- og energiteknikk og signert en samarbeidsavtale med OBOS. OBOS er opptatt av at Oslo-regionen skal bli Norges teknologi-sentrum, og det er vi også. Dessuten har jeg møtt representanter for interessegrupper i vårt nærområde, med spesielt henblikk på Romerike, deriblant Utdanningsforbundet, Sykepleierforbundet, NHO Viken og LO Oslo og Akershus. Vi er alle enige om at det er en god ide med flere studieplasser på Romerike i tråd med OsloMets forslag til satsinger utenfor rammen som vi sendte inn i fjor.

Også i februar har det foregått campusutvikling, og denne gangen i Pilestredet. Etter en omfattende prosess ble det besluttet at Institutt for estetiske fag ved Fakultet for teknologi, kunst og design skal samles i P52. Det gir noen interessante muligheter med tanke på det samlede kunstfaglige miljøet på OsloMet. I den prosessen ble også Romerike vurdert som et reelt alternativ, men hensyn til fagets egenart, og synergier med andre miljøer i Pilestredet veide tyngst denne gangen.

Det var februar. Nå er vi i mars. Jeg ønsker alle en god måned!

Hilsen Christen