Nye utvekslingsstudenter ved OsloMet

To kvinnelige studenter smiler til kamera.

Foto: Thea Handrup Brevik. Fra venstre: Marlene Reichenbach og Michelle Müller

Nye utvekslingsstudenter ved OsloMet

12. august møtte omtrent 280 spente utvekslingsstudenter opp i Pilestredet 52 for å delta i velkomstmøtet for utvekslingsstudenter, Orientation Meeting.

Målet med Orientation Meeting er å gi en god velkomst til internasjonale studenter.

– Vi tar oss tid til å gjennomgå alt det praktiske ved å være ny student på OsloMet, hvilke studenttilbud som finnes og hvordan det er å være ny i et ukjent land. Samtidig er det en møteplass for de nye studentene, forteller førstekonsulent i divisjon for utdanning, Zahra Ghodrati.

For Zahra Ghodrati er Orientation Meeting høydepunktet i løpet av semesteret.

– Velkomstmøtet gikk over all forventning. Det skjer ikke uten engasjerte studenter til stede!

Velkomsttale fra rektor

– For 40 år siden satt jeg, akkurat som dere gjør nå, i et auditorium i et fremmed land, og lyttet til taler og fikk en mengde ny informasjon. Jeg må innrømme at jeg ikke husker noe av det som ble sagt, men jeg husker godt følelsen av å være velkommen og ønsket. Nå håper jeg at dere føler dere velkomne og ønsket ved vårt universitet, sa rektor Christen Krogh i sin tale til de nye utvekslingsstudentene ved OsloMet.

Videre ga han studentene ett godt råd: å engasjere seg i det norske samfunnet. Han oppfordret studentene til å fordype seg i samhandlingene de har med hverandre og norske studenter.

– Lær så mye dere kan, for det er kun da dere vil få mest mulig ut av det å være utvekslingsstudent.

Fra Dresden til Oslo

Marlene Reichenbach og Michelle Müller har aldri vært i Oslo før, men nå er de klare for et helt halvt år i hovedstaden. De studerer begge to Interntational Business i Dresden.

– Vi gleder oss aller mest til å bli kjent med menneskene og kulturen her, forteller Dresdenstudentene.

Kultursjokk

Utvekslingsstudentene fra Dresden tror ikke de kommer til å få et stort kultursjokk. Tyskland og Norge er ganske likt, mener de. Likevel har de fått et inntrykk av at nordmenn er noe annerledes enn tyskere.

– Vi har fått høre at nordmenn virker kalde og uvennlige. Det syns vi ikke stemmer i det hele tatt! Dere er bare litt mer i deres egne boble, forteller de.

I tillegg er det én ting til som har overrasket de tyske utvekslingsstudentene: været.

– Når jeg har kledd meg varmt og komfortabelt, sprader nordmenn rundt i bikini, sier Michelle Müller.

En annen som tidlig nevner det norske været i foredraget sitt, er Øystein Garfors.
I løpet av hans 40 minutters lange foredrag om kultursjokk, forteller han om det som

han kaller en berg-og-dal-bane av følelser når man opplever en ny kultur for første gang.

Øystein Garfors forklarer kultursjokk på en enkel måte:

– Tenk deg at du ser verden gjennom en linse med en bestemt farge basert på hvor du kommer fra. Når du kommer til et nytt sted, ser de som bor der verden gjennom linser med en annen farge. Etter hvert som du tilpasser deg, vil fargene fra begge linsene blande seg, og du vil se verden med en ny farge.