Månedens ansattportrett

Portrettbilde av renholder Gro Hanssen.

Foto: Sonja Balci/OsloMet

Månedens ansattportrett

Gro Hanssen er renholder på OsloMet og jobber på Kjeller. Desember er en travel tid med mye aktivitet på campus. Arbeidsdagen hennes starter klokken 5.15, og renholds-ruten går hun sammen med søsteren sin.

Gro jobbet mange år som renholder i hotellbransjen før hun kom til OsloMet i 2010. Etter at hun begynte å jobbe i Avdeling for Eiendom på OsloMet har hun tatt fagbrev i renholdsoperatørfaget.

Hun bor på Lillestrøm, og tiden utenom jobb bruker Gro sammen med familie og gode venner. Gro er også glad i å gå turer, og på sommeren er hun gjerne på stolpejakt. Stolpejakten går ut på å finne stolper sentralt plassert ulik steder ved hjelp av kart, registrere stolpene du har funnet og gjennom jakten kommer du deg kanskje til nye steder.

Hvordan kom du deg til jobb i dag?

Jeg satt på med søsteren min, som også jobber på OsloMet. Men det hender også at jeg tar bussen.

Hva skjer på jobben denne måneden?

Desember er til tider travel da det sitter mye folk rundt om med gruppearbeid, forberedelse til eksamen, juleavslutning og møtevirksomhet. På Kjeller har det vært julemarked og julekonsert og juletreet er også pyntet.

Dagen min starter klokken 5.15. Da vaskes alle undervisningsrom før studentene kommer. Ellers er det kontorer, toaletter, bibliotek og fellesareal. Jeg passer ellers på at det ser ryddig ut rundt omkring.

Nevn én ting som kunne gjort arbeidsdagene dine enda bedre:

Dagen blir enklere om studenter og ansatte hadde forlatt rommene slik de ønsker å finne dem.

Hvilken kollega motiverer deg i hverdagen?

Jeg har flere gode kollegaer. Men jeg må nevne min søster Hilde Marie, som jeg har delt renholds-rute med siden jeg begynte her. Hun er alltid blid og positiv, og latteren sitter alltid løst. Er det noe jeg står fast på, er det bare å spørre Hilde. Hun har alltid et svar.

Hva gjør du for å glede andre på jobb?

Jeg prøver å være blid og hyggelig mot studenter og ansatte. Og jeg hjelper gjerne til der det trengs.

Din anbefaling (bok, serie, film eller musikk):

Jeg liker godt å høre på 80-tallsmusikk. Og når det gjelder filmer liker jeg komedier som f.eks. Olsenbanden og Alene hjemme-filmene.

Takk for praten og god jul!

Flere månedens ansattportrett