Månedens ansattportrett

Portrettbilde av Milada Hagen.

Professor Milada Hagen. (Foto: Marit Christiansen)

Månedens ansattportrett

Milada Hagen, professor i epidemiologi og statistiker, er en av 11 kvinner på listen over de 100 mest publiserende forskere i Norge i perioden 2019-2022.

Nå i september ble hennes bidrag til medisinsk forskning, i Norge og i verden, feiret ved Fakultet for helsevitenskap på OsloMet.

Milada har jobbet her siden 2011. Hun bor på Røa i Oslo og i tillegg til forskning er Milada glad i trening, musikk og kunst, og prøver å få med seg konserter og utstillinger når hun kan.

Hvordan kom du deg til jobb i dag?

- Med t-banen.

Hva skjer på jobben denne måneden?

- Jeg har vært på to konferanser – en i biostatistikk og en om livskvalitet.

Har du lært deg noe nytt i det siste?

- Jeg lærer noe nytt hver dag, fra mine studenter, fra kolleger og fra vitenskapelige artikler jeg er bedt om å revidere.

Nevn én ting som kunne gjort arbeidsdagene dine enda bedre:

- Jeg kunne ønske meg en forskningsassistent som hjelper meg med praktiske ting.

Er det noe fra ditt fagfelt som har overrasket deg den siste tiden?

-  Det overrasker meg at det er en så stor andel av vitenskapelige publikasjoner som bruker det jeg mener er feil eller gammeldags statistisk metode. Statistisk kompetanse er viktig, ikke bare i dataanalyse, men også i tidlig fase når forskningseksperimenter planlegges. Ellers kan man ende opp med å regne på feil data, bruke feil analysemetode og gjøre feil konklusjoner.

Hvilken kollega motiverer deg i hverdagen?

- Min venn og kollega Bente Sparboe-Nilsen. Bente gjør verden til et bedre sted med sin nord-norske humor. Hun har alltid tid til dype og mindre dype samtaler. Og min kollega Britt-Elin Øiestad, hun er alltid løsningsorientert og inspirerer med sitt engasjement for forskning generelt og sitt fag spesielt.

Hva gjør du for å glede andre på jobb?

- Jeg prøver å være positiv, ta hensyn og gjør jobben min på best mulig vis.

Beste faglitteratur du har lest det siste året?

Det er boken "The book of Why" av Judea Pearl. Boken inneholder mange eksempler på statistiske problemstillinger forklart på en måte som kan være interessant også for ikke-statistikere.

Din anbefaling (bok, serie, film eller musikk):

Da vil jeg anbefale boken "One Day" av David Nicholls.

Milada har også nylig giftet seg og fått nytt etternavn. Tidligere het hun Milada Cvancarova Småstuen.

Flere månedens ansattportrett