Månedens ansattportrett

Portrettbilde av Vibeke Horn.

Foto: Eyvind Ness

Månedens ansattportrett

Vibeke Horn er programansvarlig for kultur og mangfold ved OsloMet og leder utviklingsteamet i HR-avdelingen. Hun har 10-årsjubileum ved OsloMet i år og bor på Skøyen.

På fritiden oppsøker hun gjerne natur og kultur, som fjellhytta «Sjelero» eller boksirkelen «Litterær salong» sammen med gode venninner.

Hei! Hvordan kom du deg til jobb i dag?

- Jeg tok trikk og jeg gikk. Det rimet!

Hva skjer på jobben denne måneden?

- Høydepunktet i mars er alltid OsloMets markering av den internasjonale kvinnedagen. Hvert år forenes gode krefter på kryss og tvers av universitetet for å sy sammen et program som skal få studenter, ansatte og byens befolkning til å få lyst til å feire dagen på OsloMet. I år møtte 250 studenter, ansatte og gjester opp for å lære mer om kvinners situasjon i andre deler av verden, i Afghanistan, Uganda og Ukraina. Professor Kristin Skare Orgeret fortalte om hvordan kjønnsroller forsterkes i krig, utvekslingsstudenten Christine Kabazira Adyeeri ga et perspektiv på kvinnedagen sett med ugandiske øyne og jeg hadde gleden av å bokbade Åsne Seierstad. Vi samtalte om hennes siste bok «Afghanerne».

Har du lært deg noe nytt i det siste?

- Jeg har lært mer om kvinners situasjon i Afghanistan under «nye» Taliban, som viser seg å være til forveksling lik «gamle» Taliban. Dessverre. Det er ikke lett å øyne håp for landet hvor særlig jenter og kvinners rettigheter virkelig er truet og til dels tapt.

For å balansere dette med et lystigere eksempel på ny læring: Hvordan kan kunstig intelligens brukes i arbeidshverdagen, og kanskje i livet selv? Jeg har nylig brukt ChatGPT til praktiske ting i jobben som oversettelser og ellers fått robotsvar på store eksistensielle spørsmål som: Hva er meningen med livet?

Jeg synes det er en morsom og nyttig teknologi, som også har noen problematiske sider. Blant annet knyttet til likestilling. Algoritmene forutser fremtiden basert på fortiden og bygger på menneskelige data. Mennesker kan som kjent være både feilbarlige og diskriminerende, så kunstig intelligens kan reprodusere fordommene våre. Hvordan vi skal forholde oss til denne teknologien, er en interessant diskusjon som jeg følger og lærer av.

Nevn én ting som kunne gjort arbeidsdagene dine enda bedre:

- Mer ressurser til likestillingsfeltet. En undersøkelse utført av Komiteen for kjønnsbalanse og mangfold i forskning, viser at ressursene som settes av til feltet i høyere utdanning, minsker. Dette skjer parallelt med at lovkravene og forventningene på området, skjerpes. Dette er et paradoks og en felles utfordring for sektoren.

Er det noe fra ditt fagfelt som har overrasket deg den siste tiden?

- I Studentenes helse- og trivselsundersøkelse for 2022 fremkommer det at nesten dobbelt så mange kvinnelige studenter opplever fysiske helseplager i hverdagen, enn det som er tilfelle for mannlige studenter. At tallet var så stort overrasket meg.

Hvordan kan OsloMet bli mer bærekraftige i et globalt perspektiv?

- Det var et stort spørsmål! Jeg får prøve meg på et passe kvalifisert svar: Bestrebe en god sammenheng mellom liv og lære. OsloMet er en kunnskapsinstitusjon hvor det forskes på spørsmål knyttet til bærekraft. Vi har blant annet et doktorgradsprogram i innovasjon og bærekraft og ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO har vi mye kompetanse på feltet. Her har vi en gylden anledning til å la ny viten bli til ny praksis, for å sitere OsloMets slagord.

Mer konkret vil jeg oppfordre studenter og kollegaer til å delta på OsloMets bærekraftsdag 29. mars. Her kan vi alle lære mer om hvordan vi kan få til mer bærekraftige hverdager. Og, det blir visning av filmen «La elva leve», med ettersamtale med en av Norges mest profilerte miljøaktivister om dagen, Ella Marie Hætta Isaksen.

Hvilken kollega motiverer deg i hverdagen?

- Det er mange! Jeg tillater meg å peke på en person og en gruppe.

Spesialbibliotekar Bettina Grødem Knutsen er et gullfunn. Hun er sentral i planleggingen og gjennomføringen av Universitetsbibliotekets serie «Lunsjpåfyll», hvor blant annet markeringer som Kvinnedagen, Samenes nasjonaldag, Pride osv. inngår. Samarbeidet med henne motiverer og inspirerer fordi alt hun tar ansvar for blir til kvalitet i alle ledd.

Jeg vil også trekke frem de av våre kollegaer i akademisk toppstilling som har stilt opp som mentorer for flere av våre opprykkskandidater de siste årene. Imponerende å se hvordan de har hjulpet andre opp den akademiske karrierestigen. Så det er langt fra bare spisse albuer i akademia!

Hva gjør du for å glede andre på jobb?

- Mitt hovedbidrag til det må være at jeg sammen med resten av Kulturutvalget ved OsloMet hvert halvår setter sammen en kulturkalender med ulike kulturtilbud til studenter og ansatte. Det bys på konserter, filmvisninger, kunstutstillinger, bokbad og mye mer, som jeg vil påstå kan skape både glede og et godt arbeids- og studentmiljø.

Beste faglitteratur du har lest det siste året?

«Usynlige kvinner - hvordan mangel på data skaper en verden for menn», av Caroline Criado-Perez. Den vitenskapsprisvinnende boken bygger på hundrevis av studier og «avslører» hvorfor vi lever i en verden designet for menn, en verden hvor vi er programmert til å se det mannlige kjønnet som standard og ignorere eller viske ut kvinnelig erfaring.

Din anbefaling (bok, serie, film eller musikk):

- Her må det bli et litteraturtips. Jeg elsker satire, skråblikk og svart humor, så dermed seiler Nina Lykke opp som en favoritt. Hennes siste bok «Vi er ikke her for å ha det morsomt», holder ikke det tittelen lover. Boken om den fallerte kulturmannen Knut er særs fornøyelig. Leseren får servert samtidssatire hvor både virkelighetslitteratur og woke får gjennomgå.

Takk for praten!

Du kan se OsloMets markering av kvinnedagen 2023 her på FilMet (film.oslomet.no)

Flere månedens ansattportrett