
Gir deg ukentlige doser kunnskap fra OsloMet-forskere
Kunnskapsbryggeriet er OsloMets forskningsformidlingskanal på Instagram med over 20 000 følgere.
Kontoen ble startet av Avdeling for samfunnskontakt og kommunikasjon ved OsloMet for snart to år siden, for å engasjere et bredere publikum gjennom visuelle og engasjerende innlegg.
– OsloMet hadde da ikke en egen kanal for forskningsformidling på Instagram. Vi ønsket derfor å utforske plattformen og alt den har å by på, forteller seniorrådgiver Mattias Müller.
– Vi har prøvd oss frem og tilpasset innholdet underveis. Vi utvikler oss stadig, og har klart å lande et sted som gjør forskningen mer tilgjengelig for målgruppa. Samtidig ivaretas essensen av forskningen og OsloMet som avsender.
Kunnskapsbryggeriet har over 20 000 følgere
Kanalen har i dag to poster i uka med både tekst og bildebaserte innlegg og videoer. Ansatte i Avdeling for samfunnskontakt og kommunikasjon, kommunikasjonsrådgivere på enhetene og studentmedarbeidere produserer innhold.
Følgerne av kontoen er cirka 80 prosent kvinner og 20 prosent menn. De fleste er mellom 35 og 44 år gamle. De teller i dag over 20 000 og kontoen er stadig i vekst.
Innholdet som lages til kontoen spres også ut i nettverkene til følgerne, så rekkevidden kan være enda større en antallet følgere.
– Engasjementet fra publikum stiger i takt med følgerskaren vår. Det er gøy å se hvor mye oppmerksomhet én enkelt sak kan få, sier Müller.
Film om sløyd ga 1 630 nye følgere
Tematisk er innholdet på kontoen bredt. Noen poster gir nye følgere, andre kommentarer og diskusjon.
– Alt fra kvantefysikk og sløyd til oppvekst og klima kan vekke noe i folk. Hvis jeg skal trekke fram én sak fra det siste året må det være Eva Lutnæs sin film om sløyd i skolen. Den alene ga oss 1630 nye følgere, 3000 likes og 53 kommentarer, forteller Müller.
Ulik forskning engasjerer i ulike aldersgrupper
– Det er interessant å se hvordan ulik forskning engasjerer ulike aldersgrupper, sier Pål Arne Kvalnes, seniorrådgiver i Avdeling for samfunnskontakt og kommunikasjon.
Han trekker frem tre eksempler på forskning som har engasjert i ganske ulike aldersgrupper.
– Forskningen fra Ungdata om hvordan norske ungdommer har det, med forsker Anders Bakken, engasjerer kvinner i alderen 35-44 år, sier Kvalnes.
– Forskningen til Malene Karensdatter Brandshaug om Oslofjorden bør få juridiske rettigheter, engasjerer i større grad en yngre målgruppe. De fleste er kvinner i alderen 25-34 år fra Oslo og Akershus-området.
– Et annet eksempel er en videoserie i høst der forskere snakker om hva de tenker er den viktigste valgkampsaken. Fysikk-professor Sølve Selstø trekker fram klimakrisen som den viktigste valgkampsaken og når jevnt ut til både kvinner og menn, og alle aldersgrupper.
Sistnevnte video er sett over 57 000 ganger.
Vil ha flere forskere ut i ilden
– Kunnskapsbryggeriet gjør det mulig for oss å nå litt andre målgrupper med forskningen vår. Vi har så mye spennende forskning på OsloMet som interesserer et bredt publikum, sier teamleder for Media og formidling i Avdeling for samfunnskontakt og kommunikasjon, Heidi Ertzeid.
Hun tror også at forskningsformidling i regi av OsloMet kan være en fin måte for forskere å begynne med formidling på, hvis de ikke har gjort så mye av det fra før.
– For forskere som ikke har vært i media før kan det oppleves tryggere å formidle forskningen sin gjennom OsloMet-kanaler i første omgang. Da har de litt mer kontroll over innholdet før det går ut, sier Ertzeid.
Hun oppfordrer flere forskere til å prøve seg på Kunnskapsbryggeriet.
– Dere får god hjelp av kommunikasjonsrådgiver på fakultet eller senter, eller oss her i Avdeling for samfunnskontakt og kommunikasjon, forteller Ertzeid.
Om Kunnskapsbryggeriet
Kunnskapsbryggeriet har etablert seg som en viktig kanal ved OsloMet for forskningsformidling på sosiale medier.
Kontoen engasjerer et bredt publikum og bidrar til å øke forståelsen for OsloMets forskningsarbeid.