
Kjernen - ny løsning for medarbeiderdata
OsloMet er i gang med å innføre en ny løsning for HR-relaterte prosesser og medarbeiderdata. Systemet heter Kjernen.
Systemet er utviklet for å gi både ansatte og ledere bedre støtte i hverdagen gjennom å erstatte flere manuelle og fragmenterte prosesser, med automatiserte prosesser og bedre datatilgang.
Alle ansatte ved OsloMet vil etter hvert få en bruker i løsningen. Per oktober er alle fakulteter og avdelinger koblet på med enkelte enheter. Det planlegges for at hele OsloMet er påkoblet løsningen i løpet av 2025.
Hva betyr dette for deg som ansatt?
Kjernen gir deg en ny måte å se og kontrollere informasjon om deg selv på. Du får oversikt over dokumenter knyttet til ditt arbeidsforhold, som arbeidskontrakter og hjemmekontoravtaler. Alle dokumenter som opprettes i Kjernen, som for eksempel arbeidsavtaler, hjemmekontoravtaler og svar på permisjonssøknader, vil ligge under «Dokumenter» i løsningen slik at du enkelt har tilgang til dem.
Hva betyr dette for deg som leder?
Som leder får du et nytt arbeidsverktøy som vil være utgangspunkt for mange HR-prosesser. I Kjernen finner du informasjon om dine ansatte. Det er her du håndterer ulike saksbehandlingsprosesser, som onboarding/velkomst for nyansatte. Du vil også få tilgang til rapporter og statistikk i Kjernen.
Hva må du fortsatt gjøre i SAP-portalen/DFØ-appen?
Selv om mye håndteres i Kjernen, er det fortsatt noen oppgaver som skal gjøres i SAP-portalen/DFØ-appen:
• Registrering av arbeidstid (for teknisk-administrativt ansatte)
• Søknad om fravær
• Søknad om permisjon
• Oppsigelse
• Registrering av barn (kvoter må opprettes i SAP-portalen)
Når får du tilgang til Kjernen?
Du vil motta en e-post når du og din enhet kobles på Kjernen. E-posten inneholder nødvendig informasjon og lenke til innlogging.
For mer informasjon se: Kjernen - løsning for medarbeiderdata og automatiserte prosesser
For spørsmål ta kontakt med: hr-fellestjenester@oslomet.no og merk din henvendelse med "Kjernen".