Månedens ansattportrett

Portrettbilde av Marianne Engelstad.

Foto: Sonja Balci/OsloMet

Månedens ansattportrett

Marianne Engelstad jobber som strategisk lederstøtte i staben ved Fakultet for helsevitenskap. Hun ivrer for mer samarbeid på tvers, og en delekultur der vi drar enda mer nytte av kollegaers kunnskap.

Marianne har jobbet over åtte år ved OsloMet. Som strategisk lederstøtte i fakultetsdirektørens stab utarbeider hun underlag for beslutningsprosesser, sakspapirer, utredninger, og følger ulike prosesser og prosjekter.

Hun bor på Torshov i Oslo i en 100-år gammel bygård der ungene spiller fotball på tørkeloftet og leker i bakgården hele sommeren. Med tre aktive gutter, en på 7 år og tvillinger på snart 5 år, er det et familieliv med høyt tempo. Huset er fullt av nabounger tidlig og sent, så det er flere i nabolaget som også får glede av Mariannes interesse for baking og matlaging.

Når hun klarer å snike seg fra hus og barn er Marianne glad i å gå på teater. Og hun benytter seg av tilbudene om teaterbilletter gjennom OsloMets kulturtilbud, så ofte hun kan.

Hvordan kom du deg til jobb i dag?

- I dag tok jeg 18-trikken. Trikken har jo nesten klart seg best som transportmiddel denne vinteren med ustabilt vær og transport. Vanligvis er jeg en ivrig helårssyklist, men denne vinteren har forholdene vært for dårlige de aller fleste dagene.

Hva skjer på jobben denne måneden?

- Det er travle dager på jobb. Vi startet måneden med ny dekan og ny fungerende fakultetsdirektør, så da blir det mye å bistå med for staben i overgangen. Vi er i starten av en strategiprosess, har seminar og møte i fakultetsstyret og legger vårens møter med eksterne samarbeidspartnere. Vi er i flere campusutviklingsprosjekter og ser på mulighetene for en satellitt på Sunnaas og Ahus, samt utvikling av våre lokaler både i Pilestredet og på Kjeller. Vi planlegger også seminar og sommerfest for alle ansatte på Fakultet for helsevitenskap (HV) i slutten av mai, for tredje året på rad. Det er fint å ha noe se fram til mens vi venter på våren.

Har du lært deg noe nytt i det siste?

- Jeg føler jeg stadig lærer noe nytt, og plukker opp tips og triks fra gode kollegaer. Nå driver jeg og lærer meg å lage bedre presentasjoner og har tenkt meg på kurs med DIGIN i løpet av våren.

Nevn én ting som kunne gjort arbeidsdagene dine enda bedre?

- Jeg tror vi har mye å hente på å samarbeide mer på tvers av organisasjonen. Det er mange flinke folk som sitter på sentre, fakulteter, og i sentraladministrasjonen som jobber med mye av det samme, men som ikke kjenner til hverandre. Vi må tilrettelegge for en delekultur som gjør at vi kan lære av hverandre og jobbe mer effektivt på tvers.

Mot sommeren planlegges det for eksempel et seminar for alle som jobber med lederstøtte på tvers av hele OsloMet. Dette tror jeg er veldig nyttig og vil kunne bidra til bedre samarbeid på tvers av organisasjonen. Jeg heier på sånne tiltak.

Er det noe fra ditt fagfelt som har overrasket deg den siste tiden?

- Jeg var på OsloMet-akademiets kurs «Introduksjon til innovasjon» i høst. Det skjer så mye bra tjenesteutvikling innen administrative tjenester rundt om på OsloMet som kan være med på å lette arbeidshverdagen til ledere, undervisende, forskere og nyansatte. Dette må opp og fram.

Hvordan kan OsloMet bli mer bærekraftige i et globalt perspektiv?

- Vi må være bevist valgene vi tar, og det avtrykket vi skaper. Tankene går til det gamle slagordet – «Tenke globalt, handle lokalt». Selv om det kanskje er via noen forskningsmiljøer vi kan få til mest, i et globalt perspektiv, kan valgene vi tar være viktige bidrag lokalt. I vår nye strategi forplikter vi oss til å redusere universitetets belastning på klima og miljø, og det tenker jeg vi kan få til gjennom gode valg innen campusutvikling, transport, mat med mer.

Hvilken kollega motiverer deg i hverdagen?

På HV er vi en liten og tett stab på fem personer. De fire andre jeg jobber med i staben er dyktige kollegaer og fine folk. Det er motiverende å være en del av et godt team som støtter hverandre.

Hva gjør du for å glede andre på jobb?

- Jeg er ganske glad i å bake så det dukker innimellom om en kake til lunsjen. Ellers mener jeg mørketiden blir mye bedre av å feire det som kan feires. Så jeg pynter gjerne både til halloween, jul og fastelavn på jobb.

Beste faglitteratur du har lest det siste året?

- Jeg er utdannet historiker og har hatt stor glede av Jan Messels bok – «Profesjonsutdanninger i sentrum». Å kjenne til OsloMets rike og mangfoldige historie gjør det lettere å sette seg inn i ulike prosjekter på tvers av institusjonen, og det er med på å skape forståelse for vårt felles prosjekt. Jeg anbefaler alle som jobber ved OsloMet å lese den.

Din anbefaling (bok, serie, film eller musikk):

- I disse urolige tider er det viktig å ikke vende seg bort fra grusomhetene som skjer, men å ta innover seg hvor brutalt krig er. Jeg mener det er avgjørende å prøve å forstå så man kan få sivilsamfunnet til å handle når menn med makt tar valg som skader menneskeheten.

Jeg anbefaler derfor alle å lese triologien til Agota Kristof som begynner med boken «Tvillingenes dagbok». Det er en sterk leseropplevelse som handler om hva krigens grusomheter kan gjøre med barn.

Videre vil jeg alltid huske hva filmen «Vals med Bashir» gjorde med meg første gang jeg så den. Det er en animert film om hva som skjedde i flyktningleirene Sabra og Shatila i 1982.

Til sist vil jeg anbefale en liten butikk på Grünerløkka i Oslo som heter Al Quds. De importerer og selger varer direkte fra Palestinske produsenter. Et lite, men viktig bidrag for å skape håp om et bedre samfunn.

Flere månedens ansattportrett