Månedens ansattportrett

Portrettbilde av Rikke Tokle.

Foto: Marit Christiansen

Månedens ansattportrett

Rikke Tokle er forsker ved Seksjon for ungdomsforskning ved NOVA. Hun forsker for tiden på temaer knyttet til ungdom, seksuell helse, seksuell voldsutsatthet og rusbruk i ungdomstiden.

Rikke har jobbet ved OsloMet to og et halvt år. Hun bor på Lindern, like ved St. Hanshaugen, som hun beskriver som en koselig bygd i byen. Rikke liker bading, bøker og film, og trekkes mer mot kulturtilbud innenfor Ring 1 enn friluftsaktiviteter utenfor Ring 3.

Hvordan kom du deg til jobb i dag?

Som alltid, kom jeg til fots. Den først etappen hadde jeg sammen med eldstedatteren min via snøkledde St. Hanshaugen til Ila skole. I morges var parken lyssatt av en slående vakker soloppgang. Siste etappen trasket jeg solo i snøslaps til Stensberggata og NOVA, via Waldemar Thranes gate og Ullevålsveien.

Hva skjer på jobben denne måneden?

Januar rommer blant annet strategiseminar med seksjonen, vinterseminar med medsosiologer, veiledning av studenter og ekstern undervisning. Hovedfokuset denne måneden er likevel på artikkelskriving. Sammen med gode kollegaer holder jeg for tiden på med en artikkel om kulturelle drivere til kokainbruk blant ungdom, og en om seksuell debut i ungdomstida.

Har du lært deg noe nytt i det siste?

Faktisk så lærte jeg meg å legge opp strikkemasker via YouTube i går kveld. Er ganske stolt.

Nevn én ting som kunne gjort arbeidsdagene dine enda bedre:

Jeg er heldig som jobber med tema jeg interesser meg for, og er omgitt av kule og dyktige kollegaer. Noen flere timer i døgnet hadde likevel kommet godt med.

Er det noe fra ditt fagfelt som har overrasket deg den siste tiden?

Vi har blant annet sett et hopp i bruken av e-sigaretter og kokain blant tenåringer siste tiden. Festrøyking har også hatt en oppsving siste året. Når tallene samtidig viser at ungdom i Norge drikker mindre, kan utviklingen fremstå overraskende. Derfor er det alltid spennende å kartlegge hvordan og hvorfor rusbruken utvikler seg som den gjør i ungdomskulturen. I vår seksjon er vi også flere som forsker på seksualkulturen blant ungdom. De siste tallene fra UngVold-studien viste en urovekkende høy forekomst av seksuelle krenkelser i ungdomstiden.

Hvordan kan OsloMet bli mer bærekraftige i et globalt perspektiv?

Her kreves det vel en potpurri av ulike tiltak, på ulike nivåer, over tid? Fra fokus på miljøvennlige energieffektive bygninger på campus, at det er gode systemer for avfallshåndtering og resirkulering, at det dannes en kultur for å benytte digitale løsninger i møter med eksterne samarbeidspartnere for å unngå unødige flyreiser, til at det stimuleres til tverrfaglig forskning som kan adressere ulike sider ved de komplekse miljøutfordringene vi står ovenfor i Norge og verden.

Hvilken kollega motiverer deg i hverdagen?

Jeg lar meg stadig inspirere og motivere av betraktningene til kollegaer i hverdagen. Om jeg skal trekke frem en, kan jeg nevne Kari Stefansen som sitter vegg-i-vegg. Hun har solid oversikt over forskningsfeltet og et spennende analytisk blikk. En prat med henne stimulerer alltid nye tanker.

Hva gjør du for å glede andre på jobb?

Det hadde vært hyggelig å svare at jeg tar med fersk bakst hver tirsdag og torsdag, men det ville være en løgn. Det er nøkternt. Jeg stiller på kontoret, oppfører meg fint og tar ut av oppvaskmaskinen med ujevne mellomrom.

Beste faglitteratur du har lest det siste året?

Boken «Sexual Citizen» av Jennifer S. Hirch & Shamus Khan. Boken tar for seg kulturen rundt seksuelle krenkelser. Ved å kombinere sosiologisk innsikt og omfattende data om studenters erfaringer, synligjør forfatterne hvordan sosiale normer, strukturer og maktforhold påvirker unges seksuelle opplevelser. «Intoxication» av Sébastian Tutenges, som er basert på en omfattende etnografisk studie og tar for seg betydningen av kollektive drikkepraksiser, likte jeg også godt.

Din anbefaling (bok, serie, film eller musikk):

• Bok: Som resten av Norge, har jeg nylig lest Oliver Lovrenskis «Da vi var yngre». Jeg deler langt på vei begeistringen.
  • Tv-serie: «Slow horses», «Murder at the end of the world» og «Lessons in chemistry» er serier som har truffet blink hos meg den siste tiden.
  • Film: Jeg gleder meg veldig til Dune, del to, som kommer på kino i mars. Så et gjensyn med del en passer godt nå.
  • Musikk: Min gode kollega, Ellen Schwencke, tipset om Michelle Ullestad. Låten «La meg ligge» har siden gått på «repeat».

Les også

Flere månedens ansattportrett