Månedens ansattportrett

Portrettbilde av Dag Fjæstad.

Månedens ansattportrett

Sammen med sine kolleger i Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (NAFO) er Dag Fjæstad med å bidra til at det flerspråklige og flerkulturelle perspektivet ivaretas i det norske utdanningssystemet.

Dag er seksjonssjef i NAFO og har jobbet der siden 2009. Før det jobbet han 27 år i den videregående skolen.

Dag bor ikke langt fra St. Hanshaugen, ved friområdet som på folkemunne kalles Idioten. Han er glad i å reise og oppleve nye ting, og foretrekker byaktiviteter framfor fritidsaktiviteter i skog og mark.

Hvordan kom du deg til jobb i dag?

Jeg går alltid til jobb, og underveis føler jeg at jeg får koblet meg på. Men i vinter har det i lange perioder vært mer balanseøvelser på is enn mental påkobling. Det er godt at våren er på vei.

Hva skjer på jobben denne måneden?

Av nye ting kan det nevnes at NAFO, i samarbeid med både grunnskole- og barnehagelærerutdanningen på Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier, starter opp et etterutdanningstilbud for flyktninger med pedagogisk utdanning fra hjemlandet.

Oppdraget er gitt av Kunnskapsdepartementet. Undervisningen skal foregå på norsk, og det gis i tillegg støtte på ukrainsk. Det har vært enorm interesse for tilbudet, og vi har fått 500 søkere til 100 plasser. Tilsvarende tilbud vil bli gitt i høst.

Ellers kan det nevnes at NAFO, i samarbeid med Utdanningsdirektoratet, nylig har arrangert fagdager fire steder i landet. Temaet var inkludering i barnehager og skoler av barn og unge som nylig har kommet til Norge. I alt var det til sammen 1200 deltakere på fagdagene.

Har du lært deg noe nytt i det siste?

NAFO har nær 40 medarbeidere, og samlet sett sitter vi på en stor og bred kompetanse. Vi er i stadig utvikling, og det går faktisk ikke en uke uten at jeg lærer noe nytt.

Nevn én ting som kunne gjort arbeidsdagene dine enda bedre:

Jeg er svært fornøyd både med kolleger og jobb, og jeg kan rett og slett ikke peke på noe jeg vil ha annerledes. Det eneste som kunne være fint er å fikse litt på fødselsdatoen, jeg nærmer meg pensjonsalder med stormskritt.

Er det noe fra ditt fagfelt som har overrasket deg den siste tiden?

I forbindelse med morsmålsdagen som var nylig, dukket det opp røster som mente at språklig mangfold kan virke splittende. Jeg trodde vi var forbi det stadiet.

Hvilken kollega motiverer deg i hverdagen?

Det er vanskelig å trekke fram bare en kollega, men jeg må si vår senterleder, Marit Lunde. Våre mange, lange og gode samtaler om alle sider ved senterets virksomhet er inspirerende.

Hva gjør du for å glede andre på jobb?

Jeg er nok ikke så flink til å gjøre overraskende ting for å glede andre, men jeg forsøker så godt jeg kan å oppføre meg som et skikkelig menneske mot alle i alle situasjoner.

Beste faglitteratur du har lest det siste året?

Jeg er i gang med å lese Josefin Nilsson sin doktoravhandling. Hun arbeider hos vår søsterorganisasjon i Sverige, Nationellt centrum för svenska som andraspråk ved Stockholms universitet.

I sin avhandling tar hun utgangspunkt i sine erfaringer fra kompetanseutvikling av lærere, og vurderer hva som skal til for å gi nyankomne elever god undervisning. Hennes konklusjon er at det ikke bare trenges kompetente lærere, men også praktisk og organisatorisk tilrettelegging på den enkelte skole. Det siste synes jeg det legges alt for lite vekt på, og det er derfor viktig at det løftes fram i forskningen.

Din anbefaling (bok, serie, film eller musikk):

Jeg vil holde meg til musikken og trekke fram noe som avspeiler alderen min. Valget faller på tre b-er som kom med banebrytende musikk: The Band, Beatles og Beach Boys.

Takk for praten!

Mer om Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (oslomet.no)

Flere månedens ansattportrett