Administrasjon for framtida avsluttet

Fasadebilde av bygg i Pilestredet

Administrasjon for framtida avsluttet

Effektiviseringsprogrammet Administrasjon for framtida og omstillingsavtalen avsluttes 1. mai. Nytt forbedringsprogram tar over.

Programmet Administrasjon for framtida har siden høsten 2017 jobbet for mer effektiv utnyttelse av de administrative ressursene ved OsloMet og styrket administrativ samhandling på tvers. Programmet er i vår avsluttet, og det planlegges et nytt administrativt forbedringsprogram.

Det innebærer at omstillingsavtalen som har vært gjeldende som en del av Administrasjon for framtida, også avsluttes. Fra 1. mai 2021 er det dermed ikke lenger stillingsstopp og ansettelsesstopp slik det har vært nedfelt i avtalen.

Bemanningsplanene vil fra nå være knyttet opp til den vanlige budsjettprosessen ved OsloMet. Årlige ABE-kutt (regjeringens avbyråkratiserings- og effektiviseringsreform) innarbeides som tidligere i budsjettene.

Åpner for ekstern utlysning

Til nå har enhetene i organisasjonen kun hatt anledning til å lyse ut ledige administrative oppgaver internt, og har måttet få godkjenning for å kunne lyse ut eksternt. Opphøret av omstillingsavtalen innebærer at enhetene nå står fritt til å lyse ut stillinger eksternt, gitt at det er rom for dette i budsjettene.

Det blir imidlertid opprettholdt en frivillig ordning med å lyse ut oppgaver internt gjennom internrekrutteringsportalen. Stor bruk av denne portalen de siste årene har hatt en positiv effekt på internmobiliteten og karriereutviklingen blant de ansatte ved OsloMet. Denne ordningen videreføres.

Har du spørsmål om bemanning og utlysninger?
​​​​​​​Ta kontakt med HR-avdelingen: HR@oslomet.no

Evaluering

Programmet Administrasjon for framtida ble evaluert av OsloMet sitt Senter for profesjonsstudier i 2020. Forslag til hvordan oppfølgingen blir videre, vil legges fram for universitetsstyret til høsten 2021.