Statsministeren holdt gjesteforelesning

Jonas Gahr Støre på scenen i et fullsatt auditorium.

Foto: Marit Christiansen

Statsministeren holdt gjesteforelesning

I et fullsatt auditorium holdt statsminister Jonas Gahr Støre gjesteforelesning for studentene på Handelshøyskolen ved OsloMet tirsdag 23. april.

Over 400 studenter fra Handelshøyskolen møtte opp for å høre Jonas Gahr Støre sin gjesteforelesning om Norge i omstilling.

Rektor Christen Krogh innledet forelesningen med en oppfordring til studentene:

– Lytt godt til hva Jonas Gahr Støre sier. Han peker på noen av de store, viktige strømningene i tiden.

Tre oppgaver vi må løse i fellesskap

Statsministeren trakk frem tre store oppgaver som Norge står overfor i dag: befolkningen blir eldre, vi må kutte utslipp og skape jobber i hele landet, og vi må produsere mer grønn energi.

– Det er aldri sånn i livet at det kun er utfordringer. På kinesisk henger utfordringer og muligheter sammen, og sånn må vi også tenke, fortalte Støre.

Støre påpekte at verden har et alvorlig klimaproblem. Verden slipper ut rundt 50 milliarder tonn CO2-utslipp hvert år, Norge slipper hvert år ut 50 millioner tonn CO2. Disse tallene må ned. Ifølge Støre, skjer det masse spennende på dette området.

– Norge vil være det første landet som klarer å fange CO2, og deponere den 2000 meter under havbunnen. I Nordsjøen har Norge antageligvis nok plass til å lagre all CO2 fra hele Europa gjennom flere tiår. For fem år siden var dette science fiction – nå skjer det.

At Norge når klimamålene sine, vil ikke endre verdens klima. Teknologien Norge utvikler, kan derimot gi en enorm effekt dersom flere land bruker den, fortsatte Støre.

Norge har noen spesielle forutsetninger for å lykkes

Støre nevnte noen spesielle forutsetninger Norge har for å lykkes fremover.

Han snakket om den norske modellen som har ført til høy velstand, høy produktivitet og små økonomiske forskjeller i befolkningen.

I tillegg nevnte han den høye tillitten i det norske samfunnet.

– Den viktigste kapitalen for et samfunns evne til å løse oppgaver er sosial kapital, altså forholdet mellom mennesker. At vi stoler på hverandre.

Støre ba studentene være bevisste på betydningen av den sosiale kapitalen når de skal videre ut i jobber som ledere og økonomer og bidra til omstilling av samfunnet.

Studentene fikk stille statsministeren spørsmål

Etter foredraget var det åpent for spørsmål fra salen. To av dem som fikk stille statsministeren spørsmål var førsteårsstudent på økonomi, Carsten Magnus Harbitz Ellersten og andreårsstudent på administrasjon og ledelse, Nora Hovland Mo.

Mo spurte statsministeren om hvilke tiltak regjeringen gjør for å bedre studentene sin økonomiske situasjon. Hun pekte på en ny rapport som viser at kjøpekraften til studenter har gått ned 20 prosent, samtidig som Norges bank spår at boligprisene i Oslo kan stige med 30 %.

Støre svarte at de har økt studiestøtten med 10 prosent, og at regjeringen har et mål om å øke studentboligene med 3000 i året.

– De kalte det et historisk løft i fjor da de økte studiestøtten med 10 prosent, men etter et år med inflasjon har økningen blitt spist opp. Så det har egentlig vært studiestøttenormering og vedlikehold, mener Ellertsen.

Statsminister Jonas Gahr Støre blir møtt av rektor Christen Krogh, studentene Carsten Magnus Harbitz Ellersten og Nora Hovland Mo, og dekan Oddgeir Osland.

Valgt riktig retning

– Det er ikke hver dag at man får besøk av statsministeren, så det er veldig gøy at han tar seg tid til å snakke med oss studenter som skal videre ut i arbeidslivet, sier Ellertsen.

Både Mo og Ellertsen føler seg enda sikrere på at de har valgt riktig retning etter Støre sin forelesning.

– Det var veldig godt å få bekreftet at vi er viktige, og at det er behov for oss i fremtiden, forteller Mo.