Familiedag til inspirasjon

Bilde av en kvantedatamaskin.

Kvantedatamaskinen til Institutt for informasjonsteknologi var stilt ut på QuantumHub sin stand. Foto: Helle Johanne Moen Larsen/OsloMet

Familiedag til inspirasjon

Søndag 21. april var det duket for familiedag på OsloMet. Mange ansatte tok turen med familien, og fikk vist frem arbeidsplassen fra en helt ny side.

Duften av nystekte pannekaker fyller Pilestredet 35 (P35). Men pannekakene kommer, som alt annet denne dagen, med en vri. En robot har nemlig printet dekoren.

Oversiktsbilde fra foajeen i Pilestredet 35.

Fra en annen kant spres den taktfaste rytmen fra Captain Credibles trillende robotorkester. Ved hjelp av et tastatur, kan gjestene styre roboten til å slå på trommer, bjeller og andre instrumenter.

Bilde av OsloMet-student Julianne Pheng som hjelper til med Captain Credibles trillende robotorkester.
OsloMet-student Julianne Pheng hjelper til med Captain Credibles trillende robotorkester.

Marit Steiro, førstekonsulent på Fakultet for helsevitenskap, Sebastian Danielsen og Thomas Greet Danielsen var blant dem som tok turen til familiedagen.

Bilde av Marit Steiro, Sebastian Danielsen og Thomas Greet Danielsen på familiedagen.
På NeuralMet sin stand kunne de oppleve virtuelle rom og spill med VR-briller (virtual reality).

– Det var gøy! Jeg forventet ikke at det skulle se så ekte ut! sier Sebastian Danielsen.

Da arrangementsansvarlig, Notto Johannes Windju Thelle, fra Makerspace fikk spørsmål av rektor om idéer til familiedagen, kom forslaget om et skaperverksted raskt.

Bilde av Notto Johannes Windju Thelle med mennesker i bakgrunnen.

– Det arrangeres skaperfestivaler på Deichman hvert år, som er mye større enn dette. Jeg tenkte at et slags utsnitt av det, kunne passe godt til familiedagen, sier han.

Windju Thelle forteller at mange har bidratt til planleggingen og gjennomføringen av dagens aktiviteter.

– Blant annet fra rektors stab og fra Avdeling for samfunnskontakt og kommunikasjon. I tillegg er det mange som står på stand i dag, noen eksterne og noen interne. Det har vært et veldig godt samarbeid, sier Windju Thelle.

Bilde av Ståle Grøtte, Tindra Marie Grøtte, Kaja Marie Bergum Pedersen og Balder Pedersen Grøtte på familiedagen.

Ståle Grøtte fra Avdeling for samfunnskontakt og kommunikasjon er sammen med familien, Tindra Marie Grøtte, Kaja Marie Bergum Pedersen, Balder Pedersen Grøtte på familiedagen. Han tror aktivitetene på familiedagen kan gi barna et spennende innblikk i fag som matematikk og fysikk.

– Kanskje kan barna blir enda litt mer interessert i matte og fysikk. Og også det å tenke litt utenfor boksen, sier Grøtte.