Satser på inkludering av barn og unge

Ungdommer sitter rundt en pult i et klasserom og ler.

Satser på inkludering av barn og unge

En ny OsloMet-satsing skal bidra til å inkludere unge i utdanning, arbeids- og samfunnsliv. Nå kan ansatte og studenter bidra til å utforme satsingen.

Bakgrunnen for satsingen er samfunnsoppdraget for Inkludering av flere barn og unge i utdanning, arbeids- og samfunnsliv, som regjeringen la fram i Langtidsplanen for forskning og høyere utdanning i 2023.

– Samfunnsoppdraget "inkludere flere barn og unge" treffer OsloMet med breisida til. Vår forskning og våre utdanninger er avgjørende for å realisere samfunnsoppdraget, og vi ønsker å bidra, sier prorektor for forskning og utvikling, Tanja Storsul.

Har langsiktige ambisjoner

Nå har OsloMet gått inn med 10 millioner i strategimidler for å starte opp arbeidet, men ambisjonen er å sikre langsiktig aktivitet og finansiering.

– OsloMet har forskning innenfor områder av stor betydning for inkluderingsarbeid; utdanning, arbeidsliv, fritid, helse og sosialtjenester, utenforskap og marginalisering og mye mer. Vi samarbeider med praksisfeltene, og vi utdanner kandidater – og former profesjoner – som er helt sentrale for å inkludere barn og unge. Gjennom satsinga vår ønsker vi å styrke og synliggjøre OsloMets forsknings- og utviklingsinnsats, sier Storsul.

Ønsker innspill fra ansatte og studenter

Mira Aaboen Sletten, forskningsleder ved seksjon for ungdomsforskning på NOVA, skal lede arbeidet med satsingen, som nå er i oppstartfasen.

Hun forteller at noe av det første som skal skje er at ansatte og studenter inviteres til et innspillsmøte 2. mai

– Med satsingen ønsker vi å styrke og samle alt det gode arbeidet som allerede gjøres av våre fagmiljøer på OsloMet. Vi ønsker å legge til rette for at gode idéer får blomstre og for mer samarbeid om inkluderingsarbeidet med andre samfunnsaktører. Ved å delta på innspillsmøtet eller koble seg på satsingen på andre måter, kan man både være med å forme OsloMets svar på samfunnsoppdraget og - ikke minst - bli en del av det.

Noen av Norges viktigste forskingsmiljøer

– Vi har noen av de viktigste forskningsmiljøene i Norge for kunnskap om  aldersgruppen og om relevante aktører i inkluderingsarbeidet, men vi har fremdeles litt å gå på både når det gjelder å synligjøre dette og å samle innsatsene våre på tvers av fakulteter og sentere - slik at vi er enda bedre rustet for framtidige utlysninger som vi vet kommer på denne tematikken, sier Sletten.

Et viktig poeng med samfunnsoppdraget er at samarbeid på tvers av sektorer er en forutsetning for å lykkes med inkludering.
Våre forskningsmiljøer har allerede gode kontakter med praksisfeltet, for eksempel gjennom universitetskommune- og Holmlia-satsingen, men dette kan vi gjøre mer av. Satsingen skal bidra til at vi i enda større grad blir en drivkraft i denne typen samarbeid.