Sakkyndig komite - Ansatt

Sakkyndig komité

Sakkyndig komité

Interne retningslinjer for oppnevning av sakkyndig komité ved ansettelse og opprykk. Disse retningslinjene gjelder for alle komiteer oppnenvt etter 1. august 2025.
  • Professor, dosent, førsteamanuensis, førstelektor

    Ved oppnevning av sakkyndig komité til vurdering av søkere til utlyste stillinger, opprykk eller overgang mellom stillinger på samme nivå, gjelder følgende, jf. forskrift til universitets- og høyskoleloven kapittel 3: 

    1. Det oppnevnes minst tre medlemmer med minimum tilsvarende kompetanse som stillingskategorien det skal ansettes i eller som det søkes om overgang eller opprykk til. Kompetansekravet må dokumenteres ved CV. Det gjelder også for personer ansatt i ekstravervstilling på det aktuelle nivå. Kompetansekravet må verifiseres før et potensielt komitemedlem forespørres om å sitte i komiteen. 
      Ansatte i rene forskerstillinger har ikke krav om utdanningsfaglig kompetanse og kan derfor ikke oppnevnes for å vurdere stillinger under kap. 3 i forskriften (stillinger med krav til utdanningsfaglig kompetanse). 
    2. Minst to av medlemmene skal ha kompetanse innenfor samme fagområde som stillingen/søkeren. 
    3. Begge kjønn skal være representert, jf. universitets- og høyskoleloven § 7-2 andre ledd (lovdata.no)
    4. I komiteer til vurdering av toppstillinger bør komiteen ha et internasjonalt medlem så langt det er mulig, på de fagområder/forskningsfelt det er naturlig. 
      Hvis komiteen foreslås å ha mer enn ett internasjonalt medlem, bør leder være norsk og/eller det må settes inn støttetiltak fra fakultetet i komiteens arbeid for å sikre tilstrekkelig kunnskap om norsk regelverk. 
    5. Interne/eksterne medlemmer av sakkyndig komité: 
      • Ved ansettelse skal leder av komiteen være ekstern. 
      • Ved opprykk og overgang skal det ikke være interne medlemmer i komiteen. Alle OsloMets ansatte er å anse som interne herunder emeritus/emerita. 
    6. Sakkyndig komité bes som hovedregel gruppere søkere til stillinger i følgende tre kategorier
    7. Alle medlemmer til sakkyndig komité må vurdere sin habilitet (.pdf) i forhold til søker/søkerne. I ansettelsessaker gjøres dette ved at offentlig søkerliste sendes medlemmene så snart deres kompetanse er verifisert, jf. pkt. 1.

    For stillinger med søknadsfrist før 1. august 2025 og søknader om opprykk mottatt før 1. august 2025 gjelder oppnevning av sakkyndig komité etter gammelt regelverk. Kontakt lokalt HR for korrekt regelverk. 

  • Forsker 1183

    Interne retningslinjer for oppnevning av sakkyndig komité ved ansettelse (der ansettelsesutvalget har gjort vedtak om sakkyndig vurdering) og i alle tilfeller ved søknad om opprykk til forsker i kode 1183.

    • Komiteen skal ha minst tre medlemmer med professorkompetanse eller kompetanse på forsker 1183-nivå innen søkerens fagområde/forskningsfelt.
    • Komiteen skal så langt som mulig ha et medlem fra et annet land. Hvis dette ikke er mulig, må det begrunnes. 
    • Begge kjønn skal være presentert. 
    • Ved opprykk skal det ikke være interne medlemmer. 
    • Ved tilsetting skal det ikke være interne medlemmer dersom det er interne søkere. 
    • Ansettelsesutvalget for professor, dosenter og forsker 1 oppnevner sakkyndig komité. 
  • Forsker 1109

    Interne retningslinjer for oppnevning av sakkyndig komité ved ansettelse (der ansettelsesutvalget har gjort vedtak om sakkyndig vurdering) og i alle tilfeller ved søknad om opprykk til forsker i kode 1109.

    • Komiteen skal ha tre medlemmer med kompetanse innen søkerens fagområde/-felt. Minst ett av medlemmene skal ha kompetanse over forsker 1109 og de øvrige skal ha forsker 1109-kompetanse. Minst ett medlem bør være tilsatt i et fagmiljø som har fått ansvar for doktorgradsutdanning. 
    • Begge kjønn skal om mulig være representert. 
    • Ved opprykk skal det ikke være interne medlemmer. 
    • Ved tilsetting skal det ikke være interne medlemmer dersom det er interne søkere. 
    • Instituttleder/senterleder oppnevner sakkyndig komité, med mindre noen av søkere samtidig søker opprykk til forsker 1183. I slike tilfeller oppnevner ansettelsesutvalg for undervisnings- og forskerstillinger komiteen. 
  • Postdoktor

    Interne retningslinjer for oppnevning av sakkyndig komité

    • Sakkyndig komité skal ha minst to medlemmer
    • Komiteens medlemmer må ha førsteamanuensiskompetanse helst innen stillingens fagområde, og minst ett medlem må ha professorkompetanse
    • Komiteen kan ha interne eller eksterne medlemmer
    • Når det er interne søkere, skal det være (minst) ett eksternt medlem
    • Begge kjønn skal være representert 
    • Instituttleder/senterleder oppnevner sakkyndig komité
  • Stipendiatstillinger

    Der ansettelsesutvalget har gjort vedtak om sakkyndig vurdering ved ansettelse i stipendiatstilling, gjelder følgende for oppnevning av sakkyndig komité: 

    • Sakkyndig komité skal ha 2-3 medlemmer
    • Medlemmene må ha kompetanse på minst førsteamanuensisnivå
    • Komiteen kan ha interne eller eksterne medlemmer
    • Når det er interne søkere, skal det være (minst) ett eksternt medlem
    • Begge kjønn skal være representert 
    • Instituttleder/senterleder oppnevner sakkyndig komité
  • Vurdering av midlertidige ansatte i stillinger som skal kvalifisere til professor innen 3 år (gjelder kun ansettelser før 1. august 2024 med hjemmel i tidligere UH-lov § 6-5)

    • Ved ny vurdering av den midlertidige ansatte skal opprinnelig utlysningstekst legges til grunn. Søknad, CV og opprinnelig innsendte publikasjoner legges ved sammen med tidligere sakkyndig rapport. Søknad og publikasjoner suppleres med arbeider i de tre årene hvor medarbeideren har vært midlertidig ansatt. 
    • Så sant det er mulig skal samme sakkyndig komité re-oppnevnes. Eventuelle endringer i sammensetningen begrunnes i saksfremlegget til ansettelsesutvalget for professorer, forsker 1 og dosenter. Det er de som oppnevner også denne komiteen. 

    Interne retningslinjer for vurdering til fast stilling for midlertidig ansatt etter uh-loven § 6-5 (.pdf)

  • Maler og verktøy