Retningslinjer - Utdanningsfaglig kompetanse
1. Hovedkriterier for vurdering av utdanningsfaglig kompetanse
Ved ansettelse, opprykk og overgang skal søkere dokumentere og reflektere rundt sin erfaring og kompetanse med å fremme læring, gjennom planlegging, gjennomføring, evaluering og utvikling av undervisning og veiledning på universitets- og høyskolenivå.
Det forventes at den didaktiske og universitetspedagogiske kompetansen utvikles kontinuerlig og det er økende krav til utdanningsfaglig kompetanse med økende stillingsnivå.
Utdanningsfaglig kompetanse skal ved OsloMet dokumenteres gjennom følgende fire hovedkriterier:
- fokus på studentenes læring
- en klar utvikling over tid
- en utforskende og vitenskapelig tilnærming
- en kollegial og institusjonsbyggende holdning og praksis
I tillegg kommer krav til formell opplæring innen pedagogikk på universitets- og høyskolenivå, jf. forskrift til universitets- og høyskoleloven § 3-8 (lovdata.no).
OsloMet legger til grunn at formell opplæring innen pedagogikk på universitets- og høyskolenivå, tilsvarende 200 timer, skal dokumenteres med kursbevis. Dokumentasjon på kurs i universitets- og høgskolepedagogikk tilsvarende 100 timer gjennomført før 1.7.2019 godkjennes som formell opplæring.
Ved ansettelse skal det foretas en samlet vurdering av hvilke søkere som, i henhold til utlysningsteksten, anses kvalifiserte for stillingen. I vurderingen av søkerne trekkes hele bredden av kvalifikasjoner inn og vurderes eksplisitt. Med mindre annet er angitt, skal vitenskapelige kvalifikasjoner tillegges større vekt enn andre kvalifikasjoner. Utdanningsfaglige kvalifikasjoner vil, med mindre annet er angitt i utlysningsteksten, tillegges høyere vekt enn kvalifikasjoner innenfor områdene forskningsformidling, administrasjon og ledelse.
1.1. Pedagogisk mappe
Utdanningsfaglig kompetanse dokumenteres gjennom en pedagogisk mappe med vedlegg som består av undervisnings-CV, et profileringsdokument og dokumentasjon av innholdet i profileringsdokumentet.
Undervisnings-CVen skal være en kort beskrivelse av søkeren og dennes karriere i høyere utdanning som underviser/veileder. Undervisnings-CVen skal kun inneholde elementer som har relevans for utdannings- og undervisningsoppdrag.
Profileringsdokumentet skal være en framstilling av søkerens utvikling av utdanningsfaglig kompetanse. Profileringsdokumentet skal ha en drøftende framstilling av undervisnings- og veiledningsrepertoar og systematisk arbeid med kvalitetsutvikling i undervisning gjennomført individuelt eller i samarbeid. Profileringsdokumentet skal forankres i hovedkriteriene for vurdering av utdanningsfaglig kompetanse (se punkt 1), og vise evne til å reflektere over egen rolle og egne valg. OsloMets kompetansematrise (OsloMet-CAM) gir eksempler på dokumentasjon og refleksjon for utdanningsfaglig kompetanse (pdf).
Profileringsdokumentet bør ikke være for omfattende, og som hovedregel vil et omfang på inntil seks sider være tilstrekkelig. Dersom det er angitt et annet krav til omfang i utlysningsteksten vil dette kravet være gjeldende.
2. Krav til utdanningsfaglig kompetanse
Kompetansekrav for ansettelse fremgår av forskrift til Universitets- og høyskoleloven § 3-8 (lovdata.no). Ved OsloMet er kravene konkretisert ved at følgende skal dokumenteres:
2.1 Ansettelse i universitetslærerstilling samt ansettelse i og opprykk til universitetslektorstilling
- dokumentasjon og refleksjon rundt egen erfaring og kompetanse med å fremme læring, gjennom undervisning og/eller veiledning
- formell opplæring, jf. punkt 1
Dersom søker ikke kan dokumentere kurs i universitetspedagogisk basiskompetanse tilsvarende 200 timer ved ansettelse, eller tilsvarende 100 timer gjennomført før 1.7.2019, skal vedkommende gjennomføre dette innen to år fra fra tiltredelse. Ved midlertidige ansettelser med varighet på to år eller kortere kan kravet fravikes.
2.2 Ansettelse i og opprykk til førstelektorstilling
- formell opplæring, jf. punkt 1
- kvalitetsutvikling i egen undervisning
- bred kompetanse og erfaring innen planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning
- erfaring med veiledning på universitet- og høyskolenivå
- bidrag til utvikling av utdanningskvalitet, inkludert bredt samarbeid med kollegaer og praksisfelt
Dokumentasjon på utdanningsfaglig kompetanse må foreligge på tidspunkt for søknad på stilling og tidspunkt for søknad om opprykk og overgang.
2.3 Ansettelse i og opprykk til førsteamanuensisstilling
- formell opplæring, jf. punkt 1
- kvalitetsutvikling i egen undervisning
- kompetanse og erfaring innen planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning
- erfaring med veiledning på universitets- og høyskolenivå
- samarbeid med kollegaer og praksisfelt knyttet til arbeid med utdanningskvalitet
Dersom søker ikke kan dokumentere denne kompetansen ved ansettelse skal vedkommende opparbeide seg kompetansen innen to år fra tiltredelse. Ved midlertidige ansettelser med varighet på to år eller kortere kan kravet fravikes. Ved opprykk eller overgang må kompetansen dokumenteres på søknadstidspunktet.
2.4 Ansettelse i og opprykk til dosentstilling
- formell opplæring, jf. punkt 1
- betydelig kvalitetsutvikling i egen undervisning
- solid kompetanse og erfaring innen planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning
- bred erfaring med veiledning på universitet og høyskole. Veiledningen skal være på ulike nivå, inkludert master
- vesentlige bidrag til utvikling av utdanningskvalitet inkludert omfattende samarbeid med kollegaer og praksisfelt
Dokumentasjon på utdanningsfaglig kompetanse må foreligge på tidspunkt for søknad på stilling og tidspunkt for søknad om opprykk og overgang.
2.5 Ansettelse i og opprykk til professorstilling
- formell opplæring, jf. punkt 1
- kvalitetsutvikling i egen undervisning
- solid kompetanse og erfaring innen planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning
- bred erfaring med veiledning på universitet og høyskole. Veiledningen skal være på ulike nivå, inkludert master/ph.d.
- vesentlige bidrag til utvikling av utdanningskvalitet inkludert omfattende samarbeid med kollegaer og praksisfelt
Dokumentasjon på utdanningsfaglig kompetanse må foreligge på søknadstidspunktet. Det kan, i særlige tilfeller ved ansettelse av utenlandske kandidater, gis anledning til 2 års utsettelse for kravet om formell opplæring. Dette unntaket gjelder ikke ved opprykk eller overgang. Merk at alle de fire øvrige kravene til utdanningsfaglig kompetanse uten unntak må være oppfylt ved søknad på professorstilling. Ved midlertidige ansettelser med varighet på to år eller kortere kan kravet fravikes.
Retningslinjene er godkjent juli 2025.