Retningslinjer - Utdanningsfaglig kompetanse
Utdanningsfaglig kompetanse er sentralt for å realisere og videreutvikle OsloMets ambisjon om undervisning som motiverer for læring. Gode undervisere skaper varierte, inkluderende og forskningsbaserte læringsaktiviteter som gir studentene mulighet til å lykkes – i samarbeid mellom studenter og ansatte og på tvers av utdanninger.
Kompetansen skal utvikles kontinuerlig for å møte nye krav og styrke kvaliteten i utdanningene, og vi legger vekt på dette ved rekruttering, opprykk og overgang.
Retningslinjer for vurdering av utdanningsfaglig kompetanse for undervisnings- og forskningsstillinger ved OsloMet er godkjent juli og revidert i desember 2025.
-
1. Generelt om utdanningsfaglig kompetanse
Ved ansettelse, opprykk og overgang skal søkere dokumentere og reflektere rundt sin erfaring og kompetanse med å fremme læring, gjennom planlegging, gjennomføring, evaluering og utvikling av undervisning og veiledning på universitets- og høgskolenivå.
Det forventes at den didaktiske og universitetspedagogiske kompetansen utvikles kontinuerlig og det er økende krav til utdanningsfaglig kompetanse med økende stillingsnivå (se punkt 5).
-
2. Vurdering av utdanningsfaglig kompetanse
Utdanningsfaglig kompetanse vurderes etter følgende fire hovedkriterier:
- fokus på studentenes læring
- en klar utvikling over tid
- en utforskende og vitenskapelig tilnærming
- en kollegial og institusjonsbyggende holdning og praksis
I tillegg kommer krav til formell opplæring innen pedagogikk på universitets- og høyskolenivå, jf. forskrift til universitets- og høyskoleloven § 3-8 (lovdata.no).
I ansettelsesprosesser foretas en samlet vurdering av hvilke søkere som, i henhold til utlysningsteksten, anses kvalifiserte for stillingen. I vurderingen av søkerne trekkes hele bredden av kvalifikasjoner inn og vurderes eksplisitt. Med mindre annet er angitt, skal vitenskapelige kvalifikasjoner tillegges større vekt enn andre kvalifikasjoner. Utdanningsfaglige kvalifikasjoner skal, med mindre annet er angitt i utlysningsteksten, tillegges høyere vekt enn kvalifikasjoner innenfor områdene forskningsformidling, administrasjon og ledelse.
Ved både ansettelser og opprykk er det den sakkyndige komiteens ansvar å vurdere utdanningsfaglig kompetanse basert på OsloMets retningslinjer.
-
3. Krav til formell opplæring innenfor pedagogikk på universitets- og høgskolenivå
OsloMet legger til grunn at formell opplæring innenfor pedagogikk på universitets- og høgskolenivå, tilsvarende 200 timer, skal dokumenteres med kursbevis. Dokumentasjon på kurs i universitets- og høgskolepedagogikk tilsvarende 100 timer gjennomført før 1.7.2019 godkjennes som formell opplæring.
Presiseringer:
- Ved søknad om opprykk eller overgang må ansatte som tiltrådte etter 1.7. 2019 eller senere må dokumentere 200 timer. Ansatte før 1.7.2019 må dokumentere 100 timer formell opplæring på søkertidspunktet.
- Krav til omfang av formell opplæring vurderes i henhold til gjeldende krav for timeantall på det tidspunktet den formelle opplæringen ble gjennomført.
- Praktisk undervisningserfaring kan ikke kompensere for kravet til formell opplæring.
- Det er ikke krav om ett samlet kurs, flere enkeltstående kurs kan til sammen tilfredsstille kravet til formell opplæring.
- For å godkjennes som formell opplæring må kurset være rettet mot praktisk undervisning og gi kunnskap om hvordan legge til rette for studenters læring i høyere utdanning.
- Kurs som mangler beskrivelse av læringsutbyttet og/eller omfang vil ikke godkjennes.
- For ansatte med praktisk-pedagogisk utdanning fra lærerutdanning, barnehagelærerutdanning, yrkesfaglærerutdanning, praktisk-pedagogisk utdanning og praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag halveres krav til timeantall fra formell opplæring.
- Søknader om godkjenning av formell opplæring avgjøres av prodekan utdanning ved respektive fakultet, med støtte fra HR. I tvilstilfeller kan SPS bidra med råd.
Ved søknad om opprykk eller overgang må alle fremvise godkjent formell opplæring i universitets- og høgskolepedagogikk.
-
4. Krav til dokumentasjon av utdanningsfaglig kompetanse: pedagogisk mappe
Utdanningsfaglig kompetanse dokumenteres gjennom en pedagogisk mappe med vedlegg som består av undervisnings-CV, et profileringsdokument, dokumentasjon av innholdet i profileringsdokumentet, samt dokumentasjon av formell utdanningsfaglig kompetanse.
Undervisnings-CVen skal være en kort beskrivelse av søkeren og dennes karriere i høyere utdanning som underviser/veileder. Undervisnings-CVen skal kun inneholde elementer med relevans for utdannings- og undervisningsoppdrag.
Profileringsdokumentet skal være en framstilling av søkerens utvikling av utdanningsfaglig kompetanse. Det skal ha en drøftende framstilling av undervisnings- og veiledningsrepertoar og systematisk arbeid med kvalitetsutvikling i undervisning gjennomført individuelt eller i samarbeid. Profileringsdokumentet skal forankres i hovedkriteriene for vurdering av utdanningsfaglig kompetanse (se punkt 1), og vise evne til å reflektere over egen rolle og egne valg. OsloMets kompetansematrise (OsloMet-CAM) gir eksempler på dokumentasjon og refleksjon for utdanningsfaglig kompetanse (pdf).
Profileringsdokumentet bør ikke være for omfattende, og som hovedregel vil et omfang på inntil seks sider være tilstrekkelig. Dersom det er angitt et annet krav til omfang i utlysningsteksten vil dette kravet være gjeldende.
-
5. Krav til utdanningsfaglig kompetanse for ulike stillingskategorier
Kompetansekrav for ansettelse fremgår av forskrift til Universitets- og høyskoleloven § 3-8 (lovdata.no). Ved OsloMet er kravene konkretisert ved at følgende skal dokumenteres:
5.1 Ansettelse i universitetslærerstilling samt ansettelse i og opprykk til universitetslektorstilling
- dokumentasjon og refleksjon rundt egen erfaring og kompetanse med å fremme læring, gjennom undervisning og/eller veiledning
- formell opplæring, jf. punkt 3
Dersom søker ikke kan dokumentere kurs i universitetspedagogisk basiskompetanse tilsvarende 200 timer ved ansettelse, eller tilsvarende 100 timer gjennomført før 1.7.2019, skal vedkommende gjennomføre dette innen to år fra tiltredelse. Ved midlertidige ansettelser med varighet på to år eller kortere kan kravet fravikes.
5.2 Ansettelse i og opprykk til førstelektorstilling
- formell opplæring, jf. punkt 3
- kvalitetsutvikling i egen undervisning
- bred kompetanse og erfaring innen planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning
- erfaring med veiledning på universitet- og høyskolenivå
- bidrag til utvikling av utdanningskvalitet, inkludert bredt samarbeid med kollegaer og praksisfelt
Dokumentasjon på utdanningsfaglig kompetanse må foreligge på tidspunkt for søknad på stilling og tidspunkt for søknad om opprykk og overgang.
5.3 Ansettelse i og opprykk til førsteamanuensisstilling
- formell opplæring, jf. punkt 3
- kvalitetsutvikling i egen undervisning
- kompetanse og erfaring innen planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning
- erfaring med veiledning på universitets- og høyskolenivå
- samarbeid med kollegaer og praksisfelt knyttet til arbeid med utdanningskvalitet
Dersom søker ikke kan dokumentere denne kompetansen ved ansettelse skal vedkommende opparbeide seg kompetansen innen to år fra tiltredelse. Ved midlertidige ansettelser med varighet på to år eller kortere kan kravet fravikes. Ved opprykk eller overgang må kompetansen dokumenteres på søknadstidspunktet.
5.4 Ansettelse i og opprykk til dosentstilling
- formell opplæring, jf. punkt 3
- betydelig kvalitetsutvikling i egen undervisning
- solid kompetanse og erfaring innen planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning
- bred erfaring med veiledning på universitet og høyskole. Veiledningen skal være på ulike nivå, inkludert master
- vesentlige bidrag til utvikling av utdanningskvalitet inkludert omfattende samarbeid med kollegaer og praksisfelt
Dokumentasjon på utdanningsfaglig kompetanse må foreligge på tidspunkt for søknad på stilling og tidspunkt for søknad om opprykk og overgang.
5.5 Ansettelse i og opprykk til professorstilling
- formell opplæring, jf. punkt 3
- kvalitetsutvikling i egen undervisning
- solid kompetanse og erfaring innen planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning
- bred erfaring med veiledning på universitet og høyskole. Veiledningen skal være på ulike nivå, inkludert master/ph.d.
- vesentlige bidrag til utvikling av utdanningskvalitet inkludert omfattende samarbeid med kollegaer og praksisfelt
Dokumentasjon på utdanningsfaglig kompetanse må foreligge på søknadstidspunktet. Det kan, i særlige tilfeller ved ansettelse av utenlandske kandidater, gis anledning til 2 års utsettelse for kravet om formell opplæring. Dette unntaket gjelder ikke ved opprykk eller overgang. Merk at alle de fire øvrige kravene til utdanningsfaglig kompetanse uten unntak må være oppfylt ved søknad på professorstilling. Ved midlertidige ansettelser med varighet på to år eller kortere kan kravet fravikes.
-
6. Hvor kan jeg få formell opplæring?
OsloMet tilbyr formell opplæring innenfor pedagogikk på universitets- og høyskolenivå (15, 7.5 og 5 studiepoengs kurs). Ansatte kan på eget initiativ også ta kurs innen pedagogikk på universitets- og høgskolenivå ved andre universiteter og høgskoler.