Personalreglement ved OsloMet
-
Innledende informasjon om personalreglementet ved OsloMet
Virkeområde
Dette reglementet gjelder for alle stillinger ved OsloMet - storbyuniversitetet som omfattes av lov om statens ansatte, lov om universiteter og høgskoler, med tilhørende forskrifter, og Hovedavtalen i staten. Unntatt fra reglementet er timelærere, forelesere, hjelpelærere med mindre enn 37,5 prosent stilling, eksamenssensorer og eksamensinspektører.
Forkortelser
Følgende forkortelser benyttes videre i dokumentet:
- OsloMet: OsloMet - storbyuniversitetet
- FA: Fellesadministrasjonen
- SPS: Senter for profesjonsstudier
- SVA: Senter for velferds- og arbeidslivsforskning
-
Del 1: Generelt
1. Definisjoner, generelt om ansettelsesmyndighet mv
1.1: Rektor ansettes av universitetsstyret
1.2: Prorektor, dekan, senterleder og avdelingsdirektør i rektors ledergruppe ansettes av universitetsstyret.
1.3: Øvrige stillinger ansettes av ansettelsesorgan, se personalreglement pkt. 6.
1.4: "Statsansatt" betyr i dette reglementet enhver ansatt arbeidstaker ved universitetet.
2. Unntak fra reglementsbestemmelsene
2.1: Reglene i punkt 3-8 gjelder ikke for ansettelse av statsansatte inntil seks måneder, og ansettelse av statsansatte som skal utføre oppdrag som er eksternt finansierte. I disse ansettelsessakene gjelder ikke kravene til offentlig utlysning, innstilling og ansettelse, jf. statsansatteloven § 7 første ledd.
HR-direktør, eller den direktøren gir fullmakt, har ansettelsesretten for stillinger i FA/SPS. Seksjonssjef HR har ansettelsesretten for stillinger på fakultetet. Seksjonssjefer administrasjon SVA har ansettelsesretten for stillinger på SVA.
2.2: En ansettelse eller forlengelse av ansettelsesforholdet som vil strekke seg ut over seks måneder, jf. nr. 2.1 ovenfor, skal behandles etter reglementets vanlige regler.
2.3: Ansettelse etter nr. 2.1 ovenfor kan bare skje dersom det foreligger hjemmel for midlertidig ansettelse etter statsansatteloven § 9 eller universitets- og høyskoleloven kapittel 7.
2.4: Ansettelser med kortere arbeidstid enn 15 timer per uke omfattes ikke av personalreglementets bestemmelser om innstilling og ansettelse, jf. statsansatteloven § 7 tredje ledd bokstav b. For disse ansettelsene har enhetsleder med budsjettdisponeringsmyndighet ansettelsesretten.
-
Del 2: Utlysning, innstilling og forslag til ansettelse
3. Utlysning av stillinger
3.1: Ledige stillinger skal, med de unntak som er nevnt i pkt. 2.1, utlyses offentlig jf. statsansatteloven § 4 første ledd.
3.2: Stillinger som utlyses offentlig skal også utlyses på Ledige stillinger (oslomet.no).
Alle som er ansatte i virksomheten, fast eller midlertidig, og innleide arbeidstakere, kan søke stillinger som bare er utlyst internt. Se også arbeidsmiljøloven § 14-1.
3.3: En stilling skal lyses ut på nytt dersom
- a. det ikke har meldt seg tilstrekkelig antall kvalifiserte søkere og det må forventes at en ny utlysning kan endre dette forholdet
- b. det har gått uforholdsmessig lang tid siden stillingen ble kunngjort
- c. innstillings- eller ansettelsesmyndigheten ønsker å fravike kvalifikasjonskravene i utlysningen
3.4: En ansattrepresentant skal normalt være til stede på intervjuer av aktuelle kandidater.
4. Uttalelse om innstilling, innstilling og forslag til ansettelse mv.
4.1 For ansettelse i stilling som rektor, prorektor, dekan, senterleder, instituttleder og studieleder fastsetter Universitetsstyret innstillingsutvalg. Se styrevedtak 32/2022 (møte 26.10.2022).
4.2: For undervisnings- og forskningsstillinger, rene forskerstillinger, og rekrutteringsstillinger avgir nærmeste leder innstilling.
4.3: For ansettelse av avdelingsdirektør i universitetets ledergruppe avgir rektor innstilling.
For øvrige ansatte skal nærmeste leder avgi innstilling, jf. statsansatteloven § 5 første ledd.
Dersom nærmeste leder er medlem av ansettelsesorganet, avgir vedkommende i stedet forslag til ansettelse, jf. statsansatteloven § 5 annet ledd.
4.4: Dersom det er flere kvalifiserte søkere til en stilling, skal vanligvis tre søkere innstilles eller foreslås i den rekkefølge de bør komme i betraktning, jf. statsansatteloven § 5 tredje ledd.
5. Innsynsrett
5.1: Søkernes (partenes) innsynsrett i en formell innstilling reguleres av forvaltningslovforskriften kapittel 5. Søkerne skal ha den samme innsynsrett i et forslag til ansettelse.
-
Del 3: Ansettelse
6. Ansettelsesorgan
6.1: Statsansatte som ikke omfattes av reglementets pkt. 1.1 og 1.2 ansettes av et ansettelsesorgan.
6.2: Universitetsstyret har bestemt at det skal være egne ansettelsesorgan for ansettelse i undervisnings- og forskningsstillinger og rekrutteringsstillinger ved hvert fakultet og ved SVA. Unntak gjelder for ansettelse i stilling som professor, dosent og forsker 1183 som ansettes i sentralt ansettelsesorgan.
Ansettelse i undervisnings- og forskningsstillinger og rekrutteringsstillinger ved Senter for profesjonsforskning og i Fellesadministrasjonen skjer i eget ansettelsesorgan i Fellesadministrasjonen.
For øvrige stillinger, jf. statsansatteloven § 6, skal det være ett ansettelsesorgan ved hvert fakultet/senter og ett for Fellesadministrasjonen og Senter for profesjonsforskning.
Ansettelsesorganenes sammensetning fremgår av pkt. 6.3.
6.3: Ansettelsesorganet for stilling som professor, dosent og forsker 1183, skal bestå av
- rektor
- HR-direktør
- dekan eller senterleder for saker som gjelder egen enhet
- en ansattrepresentant, oppnevnt av tjenestemannsorganisasjonene
- en student, oppnevnt av Studentparlamentet
Ansettelsesorganer ved fakultetene:
Ansettelsesorgan for stilling som undervisnings- og forskningsstillinger (unntatt professor, dosent og forsker 1183) og rekrutteringsstillinger ved fakultetene skal bestå av
- dekan
- instituttleder, oppnevnt av dekan
- fakultetsdirektør
- to ansattrepresentanter, oppnevnt av tjenestemannsorganisasjonene
- en student, oppnevnt av studentenes fakultetsråd
Ansettelsesorgan for fakultetsdirektør, instituttledere, studieledere og seksjonssjef skal bestå av
- dekan (leder)
- en ansatt i undervisnings- og forskningsstillinger i fakultetsstyret, oppnevnt av og blant uf-medlemmene i fakultetsstyret
- ansatt i teknisk/administrativ stilling i fakultetsstyret
- ett eksternt medlem i fakultetsstyret, oppnevnt av og blant de eksterne medlemmene av fakultetsstyret
Ansettelsesorgan for administrative lederstillinger og teknisk/administrative stillinger skal bestå av
- fakultetsdirektør (leder)
- seksjonssjef UTD
- seksjonssjef ØK
- to ansattrepresentanter, oppnevnt av tjenestemannsorganisasjonene
Ansettelsesorganer ved Fellesadministrasjonen og Senter for profesjonsforskning
Ansettelsesorgan for stilling som undervisnings- og forskningsstillinger (unntatt professor, dosent og forsker 1183) og rekrutteringsstillinger skal bestå av
- prorektor FoU (leder)
- HR-direktør
- to ansattrepresentanter, oppnevnt av tjenestemannsorganisasjonene
- studentrepresentant, oppnevnt av Studentparlamentet
Ansettelsesorgan for administrative lederstillinger og teknisk/administrative stillinger skal bestå av
- direktør divisjon OI (leder)
- direktør avdeling UTD
- direktør avdeling FoU
- to ansattrepresentanter, oppnevnt av tjenestemannsorganisasjonene
Ansettelsesorganer ved Senter for velferds- og arbeidslivsforskning
Ansettelse av instituttdirektør ved SVA skjer i senterstyret
Ansettelsesorgan for stilling som forskningssjef, forsker (unntatt forsker 1183), stipendiat og vitenskapelig assistent
- senterleder SVA (leder)
- direktør
- seksjonssjef
- to ansattrepresentanter, oppnevnt av tjenestemannsorganisasjonene
Ansettelsesorgan for stilling som seksjonssjef og administrative stillinger
- senterleder
- direktør
- seksjonssjef
- to ansattrepresentanter, oppnevnt av tjenestemannsorganisasjonene
6.4: Der vervet i ansettelsesorganet tillegger en rolle kan rolleinnehaver gi fullmakt til en annen til å utføre vervet
Det skal normalt oppnevnes vara for alle verv som nevnt i pkt. 6.3.
7. Oppnevning av representanter for de ansatte
7.1 Den tjenestemannsorganisasjon som organiserer ansatte i vedkommende gruppe og som enten selv eller gjennom tilslutning til en hovedsammenslutning, er forhandlingsberettiget, oppnevner representanter for de ansatte med vararepresentanter. Er det flere forhandlingsberettigede organisasjoner som har medlemmer i vedkommende gruppe av ansatte, oppnevner organisasjonene i fellesskap representanter med vararepresentanter. Representantene for de ansatte representerer ikke sin egen organisasjon når de først er oppnevnt, men skal ivareta interessene til samtlige søkere.
7.2: Representantene for de ansatte oppnevnes som hovedregel for en periode på to år om gangen.
7.3 Oppnevning av studentrepresentanter fremgår av pkt. 6.3. Studentrepresentantene oppnevnes for ett studieår av gangen.
8. Saksbehandling i ansettelsesorganet
8.1: Ansettelsesorganet fatter vedtak om hvem som skal ansettes, jf. statsansatteloven § 6 første ledd, unntak fra prøvetid, jf. statsansatteloven § 15 første ledd, samt ordensstraff, suspensjon, oppsigelse og avskjed, jf. statsansatteloven § 30 første ledd. Ansettelsesorganet skal vurdere om ansettelser skjer i henhold til gjeldende lovverk, herunder hjemmel for midlertidighet. Dersom saken krever særlig rask avgjørelse kan vedtak om suspensjon eller overføring til annen tjeneste også treffes av rektor. Vedtaket skal straks meldes fra til den som ellers skulle truffet det, og til Kunnskapsdepartementet.
8.2: Saker for ansettelsesorganene behandles som hovedregel i møte (fysisk eller på video). Elektronisk behandling gjennom OsloMets saksbehandlingssystem benyttes når ansettelsesorganet finner det hensiktsmessig. Dersom minst ett medlem krever det, skal saken likevel behandles i møte.
8.3: Deltagelse i innstillings- og ansettelsesorgan er en tjenesteplikt. Medlemmene av organet kan ikke hindre vedtak ved å utebli fra behandlingene eller nekte å godkjenne saken. Dersom enkelte av organets medlemmer likevel ikke deltar i behandlingen av en sak eller ikke godkjenner saken, er organet beslutningsdyktig om minst halvparten av medlemmene deltar og godkjenner.
8.4: Det endelige ansettelsesvedtaket tas inn i en protokoll som underskrives av alle, alternativt ved elektronisk saksbehandling. Saken avgjøres ved alminnelig flertallsbeslutning. Ved dissens har hvert av medlemmene rett til å grunngi sitt standpunkt i protokollen.
8.5: Dersom et medlem av ansettelsesorgan eller et styre ønsker å ansette en søker som ikke er innstilt, skal det innhentes en skriftlig vurdering av søkeren fra den som avgir innstillingen, jf. statsansatteloven § 6 tredje ledd. Dette gjelder ikke ved forslag til ansettelse, jf. pkt. 4.3 siste setning.
-
Del 4: Andre bestemmelser
9. Klageorgan
9.1: Dersom en statsansatt i medhold av forvaltningsloven påklager et vedtak om oppsigelse, ordensstraff, suspensjon eller avskjed, er klageinstansen universitetsstyret i saker hvor vedtak ikke er fattet av universitetsstyret selv. I saker hvor universitetsstyret har fattet vedtak er klageinstansen fagdepartementet.
9.2: Saker om behandling av klager etter pkt. 9.1 skal skje i fysisk møte. For øvrig gjelder saksbehandlingsreglene i pkt. 8 tilsvarende.
10. Ikrafttredelse og revisjon
10.1: Dette personalreglementet er forhandlet frem mellom ledelsen ved OsloMet og de tjenestemannsorganisasjonene i virksomheten som har forhandlingsrett etter tjenestetvistloven. Personalreglementet omfatter de forhold som er fastsatt som forhandlingsgjenstand i statsansatteloven, og er i samsvar med kravene i lovens § 2 fjerde ledd.
10.2: Når det i reglementet er henvist til lovbestemmelser, er dette gjort for å skape sammenheng i teksten. Henvisningene er ikke ment å skape rettigheter eller forpliktelser ut over det lovbestemmelsene i seg selv anviser.
10.3 Personalreglementet trer i kraft 7. oktober 2025 i samsvar med det partene er enige om, jf. statsansatteloven § 2 første ledd og hovedavtalens § 19 nr. 2 bokstav d.
10.4: Hver av partene i virksomheten og fagdepartementet kan når som helst kreve at personalreglementet tas opp til revisjon, jf. statsansatteloven § 2 femte ledd.