Personalreglement - Ansatt

Personalreglement ved OsloMet

Personalreglement ved OsloMet

Regler om ansettelse i teknisk/administrative stillinger, og undervisnings- og/eller forskerstillinger.
  • Kapittel 1 - Innledende bestemmelser om personalreglementet ved OsloMet (§§ 1 - 2)

    § 1 Virkeområde 

    Dette reglementet gjelder for alle stillinger ved OsloMet - storbyuniversitetet som omfattes av lov om statens ansatte (heretter sal), lov om universiteter og høgskoler (heretter uh-loven), med tilhørende forskrifter, og Hovedavtalen i staten. Reglementet gjelder også for eksternt finansierte stillinger. Unntatt fra reglementet er timelærere, forelesere, hjelpelærere med mindre enn 37,5 prosent stilling, eksamenssensorer og eksamensinspektører. 

    § 2 Forkortelser

    Følgende forkortelser benyttes videre i dokumentet: 

    • a) OsloMet: OsloMet - storbyuniversitetet 
    • b) FA: Fellesadministrasjonen
    • c) SPS: Senter for profesjonsstudier
    • d) SVA: Senter for velferds- og arbeidslivsforskning
    • e) Uh-loven: Universitets- og høyskoleloven (LOV-2002-04-01-15)
    • f) Sal: Statsansatteloven (LOV-2017-06-16-67)
    • g) Fvl: forvaltningsloven (LOV-1967-02-10)
  • Kapittel 2 - Fellesbestemmelser om ansettelse (Vedtak S-sak 11/2912 i styremøte 27. mars 2012) (§§ 3 - 11)

    § 3 Unntak fra bestemmelsene om utlysning, innstilling og ansettelse

    • (1) Bestemmelsene i §§ 4-10 gjelder ikke for
      • a) ansettelser for inntil seks måneder
      • b) ansettelser i eksternt finansierte stillinger
    • (2) Ansettelser etter a) kan bare foretas der det foreligger hjemmel for midlertidig ansettelse i sal § 9 eller uh-loven §§ 6-4 til 6-6. 
    • (3) Forlenget ansettelse utover seks måneder skal skje etter reglene i §§ 4-10.
    • (4) Når offentlig utlysning unnlates etter denne bestemmelsen kan stillingen lyses ut internt. 

    § 4 Utlysning av stillinger

    Ledige stillinger skal som hovedregel lyses ut offentlig og besettes etter alminnelig konkurranse. Alle ledige stillinger skal i tillegg lyses ut på OsloMets hjemmeside. 

    § 5 Utlysningens innhold

    • (1) Forslag til utlysningstekst og eventuell stillingsbetenkning utformes av stillingens nærmeste leder. Utlysningen skal bygge på jobbanalyse og strategisk bemanningsplan.
    • (2) Utlysningen skal inneholde
      • a) opplysninger om tittel og arbeidsområde
      • b) om det er en fast eller midlertidig stilling
      • c) om det er heltids- eller deltidsstilling
      • d) beskrivelse av stillingen
      • e) kvalifikasjonskrav
      • f) lønnsvilkår
      • g) arbeidssted (for tiden)
      • h) opplysninger om eventuelle stillingsbetenkning
      • i) hvem som kan gi nærmere opplysninger om stillingen
      • j) tidspunkt for tiltredelse
      • k) søknadsfrist
    • (3) Ved utlysning av undervisnings- og/eller forskerstillinger skal det opplyses om prøving av pedagogiske kvalifikasjoner i de tilfeller der det er aktuelt. 
    • (4) Dersom stillingsinnehaveren plikter å gjennomføre opplæring, for eksempel universitetets program for pedagogisk basiskompetanse, skal dette fremgå av utlysningen. 
    • (5) Utlysninger skal utformes med sikte på å rekruttere kvalifiserte søkere i alle aldre, av begge kjønn, med innvandrerbakgrunn og nedsatt funksjonsevne. 
    • (6) Søknadsfristen skal være på minst to uker. 

    § 6 Godkjenning av utlysningstekster 

    • (1) Universitetsstyret godkjenner utlysningstekst for rektor og prorektor. For øvrig godkjenner rektor, etter drøfting med tjenestemannsorganisasjonene, utlysningstekster for stillinger universitetsstyret tilsetter i. 
    • (2) Ansettelsesorganet godkjenner utlysningstekster for undervisning- og/eller forskerstillinger. 
    • (3) Dekan/senterleder SVA godkjenner utlysningstekst for faglig-administrative lederstillinger ved fakultet/SVA.
    • (4) Fakultetsdirektør godkjenner utlysningstekst for stilling som seksjonssjef ved fakultet. 
    • (5) HR-direktør godkjenner utlysningstekst for tekniske og administrative stillinger i FA og SPS. 
    • (6) Seksjonssjef HR (fakultet) og seksjonssjefer administrasjon (SVA) godkjenner utlysningstekst for tekniske og administrative stillinger, som ikke er lederstillinger ved fakultetet/SVA. 
    • (7) De tillitsvalgte som møter i lokalt IDF skal ha anledning til å uttale seg om utlysningstekster som nevnt i punktene (3) til og med (6) med tre dagers frist. 

    § 7 Fornyet utlysning 

    En stilling skal lyses ut på nytt dersom 

    • (1) det ikke har meldt seg tilstrekkelig antall kvalifiserte søkere og det må forventes at en ny utlysning kan endre dette forholdet. 
    • (2) det har gått uforholdsmessig lang tid siden stillingen ble kunngjort
    • (3) innstillings- eller ansettelsesmyndigheten ønsker å fravike kvalifikasjonskravene i utlysningen. 

    § 8 Behandling av søknader 

    • (1) Etter utløpet av søknadsfristen skal det foreligge utvidet søkerliste som inneholder søkernes navn, alder og fullstendige opplysninger om deres utdanning og praksis. Søkere til en stilling har rett til å få utvidet søkerliste dersom de ber om det. 
    • (2) Det skal snarest foreligge en offentlig søkerliste som skal inneholde søkernes navn, alder, stilling eller yrkestittel og bosteds- eller arbeidskommune. Det skal fremgå av søkerlisten hvor mange søkere det har vært til stillingen og hvilket kjønn disse har. 
    • (3) Dersom noen av søkerne ber om å bli unntatt fra den offentlige søkerlisten skal anmodningen behandles av HR-direktør (FA og SPS), seksjonssjef HR (fakultet) og seksjonssjefer administrasjon (SVA). Dersom anmodningen ikke kan imøtekommes skal søkeren få beskjed umiddelbart slik at vedkommende kan få anledning til å trekke søknaden. 
    • (4) Innstillende myndighet kan velge å ta søknader under behandling selv om søknadsfristen er overskredet. I så fall skal samtlige slike søknader tas i betraktning. 

    § 9 Intervju og innhentning av referanser

    • (1) Ved ansettelse skal de som synes å være best kvalifisert, innkalles til intervju. 
    • (2) Dersom det synes å være kvalifiserte søkere til en stilling som oppgir å ha innvandrerbakgrunn, skal det alltid innkalles minst én søker med slik bakgrunn til intervju. 
    • (3) Dersom det synes å være kvalifiserte søkere som oppgir å ha funksjonsnedsettelse som vil kreve minst tilrettelegging på arbeidsplassen eller i arbeidsforholdet, skal det alltid innkalles minst én slik søker til intervju. 
    • (4) En ansattrepresentant skal normalt være til stede på intervjuene, med mindre intervjuene foretas av et innstillingsutvalg som har ansattrepresentanter oppnevnt av tjenestemannsorganisasjonene. 
    • (5) Det skal innhentes referanser fra nåværende og/eller tidligere arbeidsgivere for søkere som synes å være aktuelle. Det skal som hovedregel innhentes minst to referanser. Ved ansettelse i lederstillinger skal det som hovedregel innhentes minst tre referanser. Referanser kan ikke innhentes uten søkers samtykke. 

    § 10 Innstilling 

    • (1) Innstillende myndighet foretar en vurdering av søkerne på grunnlag av stillingsbeskrivelse, kvalifikasjonskrav og ønskede egenskaper, søknad, intervju, eventuelle tester og referanseintervju. Der relevant, skal også uttalelse fra sakkyndig utvalg, eventuelle merknader fra søkerne og tilleggsuttalelse fra sakkyndig utvalg, samt pedagogisk vurdering utgjøre en del av grunnlaget for vurderingen. Vurderingen inngår i en skriftlig innstilling til ansettende myndighet. Hvem som er innstillende og ansettende myndighet for den enkelte stillingskategori fremkommer av reglementets § 15. 
    • (2) Dersom det er flere kvalifiserte søkere til en stilling, skal det vanligvis gis begrunnet innstilling for tre søkere angitt i den rekkefølgen de bør komme i betraktning. 
    • (3) Når innstillende leder er medlem av ansettelsesorganet, avgir vedkommende i stedet forslag til ansettelse (ikke formell innstilling). 

    § 11 Forenklet ansettelsesprosedyre (administrative ansettelser) 

    • (1) Ansatte som har rettskrav på stilling underrettes ved brev og endring i arbeidsavtale. 
    • (2)
      • a) Ansettelse for inntil seks måneder kan foretas av HR-direktør (FA og SPS), seksjonssjef HR (fakultet) og seksjonssjefer administrasjon (SVA).
      • b) Ansettelse av eksternt finansierte personale (ansatte som skal utføre oppdrag som helt eller i det alt vesentlige finansieres ved inntektsoverføring fra en annen virksomhet) kan foretas av HR-direktør (FA og SPS), seksjonssjef HR (fakultet) og seksjonsjefer administrasjon (SVA).
      • c) Ansettelse av timebetalt tilkallingshjelp og studentassistenter med kortere arbeidstid enn 15 timer i uken kan foretas av enhetsleder med budsjettdisponeringsmyndighet. 
  • Kapittel 3 - Særlige bestemmelser for ansatte i undervisnings- og/eller forskerstillinger (§§ 12 - 14)

    § 12 Ansettelse uten foregående utlysning (kallelse) 

    • (1) Når særlige grunner taler for det kan universitetsstyret foreta ansettelse i undervisnings- og/eller forskerstillinger uten forutgående utlysning. Hvis flere enn ett medlem av universitetsstyret motsetter seg dette, skal stillingen likevel lyses ut offentlig. 
    • (2) Det må kunne dokumenteres at den som ansettes oppfyller stillingens kompetansekrav. 

    § 13 Bedømmelse av vitenskapelige kvalifikasjoner 

    • (1) De vitenskapelige og kunstneriske kvalifikasjoner til søkere til undervisnings- og/eller forskerstilling, inkludert bistilling, skal bedømmes av oppnevnte sakkyndige før innstilling avgis. 
    • (2) Ansettelsesutvalg for professorer, forsker 1 og dosenter oppnevner sakkyndig utvalg ved ansettelse i og ved opprykk til professor-, forsker 1183- og dosentstillinger. 
    • (3) For ansettelse i stilling under nivå som er i nevnt i (2) oppnevner instituttleder/senterleder sakkyndig utvalg. Ved søknad om opprykk skal ansettelsesutvalg for undervisnings- og forskerstillinger oppnevne sakkyndig utvalg. 
    • (4) Når det til en stilling kun er søkere med kompetanse som universitetslektor eller forsker 1108, kan ansettelsesorganet gjøre unntak fra krav om sakkyndig vurdering.
    • (5) Ansettelsesorganet kan gjøre unntak fra krav om sakkyndig vurdering ved ansettelse i stilling som stipendiat når det ikke er dokumentasjon utover masteroppgaven som skal vurderes. Også der det er dokumentasjon utover masteroppgaven som skal vurderes, kan ansettelsesutvalget beslutte at sakkyndig vurdering skal erstattes av en innstillingskomite bestående av to-tre personer med kompetanse innenfor stillingens fagområde, oppnevnt av rekrutterende leder. Innstillingskomiteen skal vurdere de faglige kvalifikasjonene og personlig egnethet til søkerne til stillingen blant annet ved verifisering av dokumenter, intervjuer og referansesjekk. Innstillingskomiteen skal avgi en rapport til innstillende leder før denne gir sin innstilling til ansettelsesutvalget. 
    • (6) Ansettelsesorganet kan i særlige tilfeller og etter drøfting med tjenestemannsorganisasjonene gjøre unntak fra krav om sakkyndig vurdering ved ansettelse i stilling som forsker 1109, der søker er tilkjent førstestillingskompetanse ved annet, allment anerkjent universitet eller høgskole. 
    • (7) Ved midlertidig ansettelse i undervisnings- og eller forskerstilling for kortere tid enn ett år kan det gjøres unntak fra krav om sakkyndig vurdering. 
    • (8) Ved oppnevning av sakkyndig utvalg skal de sakkyndiges habilitet vurderes. Det er utarbeidet egne retningslinjer om habilitet for sakkyndig utvalg ved OsloMet. 

    § 14 Bedømmelse av pedagogiske kvalifikasjoner 

    • (1) Pedagogiske kvalifikasjoner og ferdigheter skal vurderes og prøves ved ansettelse i undervisnings- og forskerstillinger. 
    • (2) Unntak fra prøving kan gjøres
      • a) der de forhold som prøvingen er ment å avdekke er kjent og tilfredsstillende dokumentert
      • b) når søkeren befinner seg så langt utenfor landets grenser at økonomiske og/eller praktiske årsaker legger store hindringer i veien. Forutsetningen er at pedagogiske skikkethet kan dokumenteres.
      • c) ved midlertidig ansettelse for kortere tid enn ett år. 
    • (3) Dersom den som tilsettes i fast stilling ikke har relevant praktisk-pedagogisk kompetanse må vedkommende forplikte seg til å gjennomføre universitetets program for pedagogisk basiskompetanse innen to år.   
  • Kapittel 4 - Innstillings- og ansettelsesmyndighet (§§ 15 - 19)

    § 15 Universitetets ansettelsesorganer 
    (Styrevedtak S-sak 11/2012 i styremøte 27.3.12) 

    • (1) Institusjonsnivå
      • a) Universitetsstyret
      • b) Ansettelsesutvalg for professorer, forsker 1 og dosenter
    • (2) FA og SPS
      • a) Ansettelsesråd for administrative lederstillinger og tekniske og administrative stillinger
      • b) Ansettelsesutvalg for undervisnings- og forskerstillinger
    • (3) Fakultetene og LUI inkl. NAFO (ett per fakultet)
      • a) Ansettelsesutvalg for ansettelse av fakultetsdirektør, instituttledere, studieledere og seksjonssjef
      • b) Ansettelsesråd for administrative lederstillinger og tekniske og administrative stillinger
      • c) Ansettelsesutvalg for undervisnings- og forskerstillinger
    • (4) SVA
      • a) Ansettelsesutvalg for vitenskapelige stillinger
      • b) Ansettelsesråd for tekniske og administrative stillinger 

    Ansettelser på institusjonsnivå

    Ansettelse av rektor

    • Styret bestemmer om det skal gis innstilling, og hvem som skal innstille, jfr. Uh-loven § 10-1 (1)
    • Ansettelsesorgan er Universitetsstyret.

    Ansettelse av prorektor/viserektor

    Innstillingsutvalg består av:

    • rektor (leder)
    • HR-direktør
    • eksternt medlem fra universitetsstyret. Oppnevnes av og blant styrets eksterne medlemmer.
    • ansatt i undervisnings- og/eller forskerstilling. Oppnevnes av og blant styrets uf-medlemmer.
    • ansatt i teknisk-administrativ stilling. Oppnevnes av rektor etter forslag fra HR-direktør.
    • ansattrepresentant. Oppnevnes av tjenestemannsorganisasjonene.
    • studentrepresentant. Oppnevnes av Studentparlamentet.

    Ansettelsesorgan er Universitetsstyret.

    Ansettelse av dekan

    Innstillingsutvalg består av:

    • rektor (leder)
    • HR-direktør
    • eksternt medlem i fakultetsstyret. Oppnevnes av og blant fakultetsstyrets eksterne medlemmer.
    • ansatt i undervisnings- og/eller forskerstilling i fakultetsstyret. Oppnevnes av og blant fakultetsstyrets UF-medlemmer.
    • ansattrepresentant. Oppnevnes av tjenestemannsorganisasjonene.
    • studentrepresentant i fakultetsstyret. Oppnevnes av og blant fakultetsstyrets medlemmer.

    Ansettelsesorgan er Universitetsstyret.

    Ansettelse av senterleder SPS

    Innstillingsutvalg består av:

    • rektor (leder)
    • HR-direktør
    • ansatt i undervisnings- og/eller forskerstilling fra UF-utvalget i FA. Oppnevnes av og blant utvalgets UF-medlemmer.
    • ansatt i teknisk-administrativ stilling fra SPS. Oppnevnes av rektor etter forslag fra HR-direktør.
    • studentrepresentant fra UF-utvalget i FA.

    Ansettelsesorgan er Universitetsstyret.

    Ansettelse av avdelingsdirektør i rektors ledergruppe

    • Rektor har innstillingsmyndighet. 
    • Ansettelsesorgan er Universitetsstyret.

    Ansettelse av professor, forsker 1183 og dosent

    Nærmeste leder har innstillingsmyndighet.

    Ansettelsesutvalg for professorer, forsker 1 og dosenter består av:

    • rektor (leder)
    • HR-direktør
    • dekan eller senterleder - for saker som gjelder egen enhet
    • ansattrepresentant, oppnevnes av tjenestemannsorganisasjonene
    • studentrepresentant, oppnevnes av Studentparlamentet

    Ansettelser i fellesadministrasjonen og senter for profesjonsstudier

    Ansettelse av undervisnings- og/eller forskerstillinger (unntatt professor, forsker 1183 og dosent), stipendiat og dosent

    Nærmeste leder har innstillingsmyndighet. 

    Ansettelsesutvalg for undervisnings- og forskerstillinger (UF-utvalget) består av:

    • viserektor, FoU (leder)
    • HR-direktør
    • to ansattrepresentanter, oppnevnes av tjenestemannsorganisasjonene
    • studentrepresentant, oppnevnes av Studentparlamentet

    Ansettelse av administrative lederstillinger og tekniske og administrative stillinger

    Nærmeste leder har innstillingsmyndighet.

    Ansettelsesråd for administrative lederstillinger og tekniske og administrative stillinger består av:

    • direktør for Divisjon for virksomhetsstyring og digitalisering (leder)
    • direktør for Avdeling for utdanning
    • direktør for Avdeling for forskning og utvikling
    • to ansattrepresentanter, oppnevnes av tjenestemannsorganisasjonene

    Ansettelser i fakulteter

    Ansettelse av instituttleder og studieleder

    Instillingsutvalg bestående av: 

    • Nærmeste leder 
    • Fakultetsdirektør
    • Ansatt i undervisnings- og/eller forskerstilling i fakultetsstyret. Oppnevnes av og blant fakultetsstyrets uf-medlemmer. 
    • Ansattrepresentant. Oppnevnes av tjenestemannsorganisasjonene. 
    • Studentrepresentant. Oppnevnes av Studentenes fakultetsråd. 

    Ansettelsesutvalg for ansettelse av fakultetsdirektør, instituttledere, studieledere og seksjonssjef bestående av: 

    • Dekan, leder
    • Ansatt i undervisnings- og forskerstilling i fakultetsstyret. Oppnevnes av og blant uf-medlemmene i fakultetsstyret
    • Ansatt i teknisk og administrativ stilling i fakultetsstyret
    • Eksternt medlem i fakultetsstyret. Oppnevnes av og blant de eksterne medlemmene i fakultetsstyret. 
    • Studentrepresentant i fakultetsstyret (ved ansettelse av instituttleder og studieleder). Oppnevnes av og blant studentene i fakultetsstyret. 

    Ansettelse av undervisnings- og/eller forskerstillinger på fakultetet (unntatt professor, forsker 1183 og dosent) 

    Nærmeste leder har innstillingsmyndighet

    Ansettelsesutvalg for undervisnings- og/eller forskerstillinger bestående av: 

    • Dekan, leder
    • Instituttleder. Oppnevnes av dekan. 
    • Fakultetsdirektør
    • To ansattrepresentanter. Oppnevnes av tjenestemannsorganisasjonene
    • Studentrepresentant. Oppnevnes av Studentenes fakultetsråd.

    Ansettelse av tekniske og administrative stillinger

    Nærmeste leder har innstillingsmyndighet

    • Ansettelsesråd for administrative lederstillinger og tekniske og administrative stillinger bestående av: 
    • Fakultetsdirektør, leder
    • Seksjonssjef UTD
    • Seksjonssjef ØK
    • To ansattrepresentanter. Oppnevnes av tjenestemannsorganisasjonene.

    Ansettelser på Senter for velferds- og arbeidslivsforskning

    Ansettelse av senterleder

    Innstillingsutvalg bestående av: 

    • Rektor, leder
    • HR-direktør
    • Leder av senterstyret
    • Ansattrepresentant i senterstyret. Oppnevnes av og blant senterstyrets ansattmedlemmer. 
    • Ansattrepresentant. Oppnevnes av tjenestemannsorganisasjonene. 
    • Studentrepresentant i senterstyret

    Ansettelsesorgan er Universitetsstyret

    Ansettelse av instituttdirektør

    Innstillingsutvalg bestående av: 

    • Senterleder SVA
    • To ledere fra det angjeldende institutt - én administrativ og én faglig. Oppnevnes av senterleder. 
    • Ansattrepresentant for det angjeldende institutt i senterstyret
    • Ansattrepresentant. Oppnevnes av tjenestemannsorganisasjonene

    Ansettelsesorgan er Senterstyret.

    Ansettelse av forskningssjef, forsker (unntatt forsker 1183), stipendiat og vitenskapelig assistent

    Nærmeste leder har innstillingsmyndighet

    Ansettelsesutvalg for vitenskapelige stillinger bestående av: 

    • Senterleder, leder
    • Direktør
    • Seksjonssjef
    • To ansattrepresentanter. Oppnevnes av tjenestemannsorganisasjonene

    Ansettelse av professor, forsker 1183 og dosent

    Nærmeste leder har innstillingsmyndighet

    Ansettelsesutvalg for professorer, forsker 1 og dosenter (se under Institusjonsnivå)

    Ansettelse av seksjonssjef og administrative stillinger

    Nærmeste leder har innstillingsmyndighet

    Ansettelsesråd for tekniske og administrative stillinger bestående av: 

    • Senterleder
    • Direktør
    • Seksjonssjef
    • To ansattrepresentanter. Oppnevnes av tjenestemannsorganisasjonene. 

    Ansettelser i nettavisen Khrono (styrevedtak S-sak 3/2012 i styremøte 26.06.12) 

    Ansettelse av redaktør

    Eget innstillingsutvalg oppnevnt av avisstyret. 

    Ansettelsesorgan er avisstyret. 

    Ansettelse av redaksjonelle medarbeidere i Khrono

    Eget innstillingsutvalg oppnevnt av avisstyret. 

    Redaktøren har ansettelsesmyndighet. 

    § 16 Oppnevning av medlemmer til innstillings- og ansettelsesorganene

    • (1) Til alle verv som er medlem av innstillings- og ansettelsesorgan skal det normalt oppnevnes vara som møter/avgir stemme når fast medlem er forhindret. Der vervet tilligger rolle kan rolleinnehaver bemyndige en annen til vervet. 
    • (2) Den tjenestemannsorganisasjon som enten selv eller gjennom tilslutning til en hovedsammenslutning har forhandlingsrett, oppnevner representanter for de ansatte og 1-3 personlige vararepresentanter, i henhold til tabellen i § 15. Er det flere forhandlingsberettigede organisasjoner som har medlemmer i vedkommende ansattgruppe, oppnevner organisasjonene i fellesskap representanter og vararepresentanter. 
    • (3) Ansattrepresentantene oppnevnes for en periode på to år av gangen fra 1. august. 
    • (4) Oppnevnte ansattrepresentanter representerer ikke sin egen organisasjon, men skal ivareta interessene til samtlige søkere. 
    • (5) Oppnevning av studentrepresentanter fremgår av tabellen i § 15. Studentrepresentantene oppnevnes for ett studieår av gangen. 

    § 17 Plikt til å ta imot og utføre verv i innstillings- og ansettelsesråd

    Deltakelse i innstillings- og ansettelsesorgan er en tjenesteplikt. Medlemmer av organet kan således ikke hindre vedtak ved å utebli fra behandlingen eller nekte å underskrive/godkjenne moteprotokoll. 

    § 18 Taushetsplikt

    Taushetsplikt praktiseres i henhold til forvaltningslovens § 13. 

    § 19 Saksbehandling i ansettelsesorganene

    • (1) Saker for ansettelsesorganene behandles som hovedregel i møte (fysisk eller på video). Elektronisk behandling gjennom OsloMets saksbehandlingssystem benyttes når ansettelsesorganet finner det hensiktsmessig. Dersom minst ett medlem krever det, skal saken likevel behandles i et møte. 
    • (2) Ansettelsesorganene er beslutningsdyktige når mer enn halvparten av medlemmene avgir stemme i møte eller elektronisk innen fastsatt frist. Beslutning fattes ved alminnelig flertallsvedtak. Ved stemmelikhet er utvalgsleders stemme utslagsgivende. 
    • (3) Det endelige ansettelsesvedtaket tas inn i en protokoll som underskrives eller godkjennes elektronisk. Ved dissens har hvert av medlemmene rett til å grunngi sitt standpunkt i protokollen. Protokollen skal følge saken.
    • (4) Dersom minst ett av medlemmene i ansettelsesorganet ønsker å ansette en som ikke er innstilt, skal det innhentes skriftlig uttalelse fra innstillingsmyndigheten. 
  • Kapittel 5 - Oppsigelse og ordensstraff og klage (§§ 20 - 21)

    § 20 Vedtaksorgan i saker om oppsigelse, ordensstraff, suspensjon og avskjed

    • (1) Vedtak om at en ansatt skal sies opp, ilegges ordensstraff, suspenderes eller gis avskjed, treffes av ansettelsesorganet. Saksbehandlingsreglene i § 19 gjelder tilsvarende, likevel slik at saker etter denne bestemmelsen skal behandles i (et) fysisk møte. 
    • (2) Dersom saken krever særlig rask avgjørelse, kan vedtak om suspensjon eller overføring til annen tjeneste også treffes av rektor. Vedtaket skal straks meldes fra til den som ellers skulle truffet det, og til Kunnskapsdepartementet. 

    § 21 Klage 

    Vedtak om ordensstraff, oppsigelse, suspensjon eller avskjed kan påklages i samsvar med reglene i sal og fvl. Klageinstans er departementet når universitetsstyret har fattet vedtak, og ellers universitetsstyret. Klagen fremsettes skriftlig for ansettelsesorganet. 

  • Kapittel 6 - Andre bestemmelser i personalreglementet ved OsloMet (§§ 23 - 24)

    § 23 Melding om ansettelse m.v. 

    • (1) Ved ansettelse av ansatt gis et skriftlig tilbud med opplysning om eventuelle særvilkår. 
    • (2) Det skal inngås skriftlig arbeidsavtale i samsvar med bestemmelsene i arbeidsmiljøloven både for faste og midlertidige ansettelsesforhold. 
    • (3) Alle søkere skal underrettes når stillingen er besatt. Underretningen skal inneholde navnet på den som er ansatt i stillingen ("vedtaket"). 

    § 24 Attest

    • (1) Ansatt som fratrer sin stilling har rett på å få skriftlig attest. 
    • (2) Attesten skal inneholde den ansattes navn, fødselsdato, hvilke(n) stilling(er) vedkommende har hatt, stillingsbrøk/omfang og dato for tiltredelse i og fratredelse fra stillingen(e). I tillegg skal det gis opplysninger om hvilke arbeidsområder den ansatte har hatt. 
    • (3) Attesten kan videre gi en vurdering av den ansatte og utførelsen av arbeidet, dersom dette ønskes av den ansatte selv. 
  • Kapittel 7 - Ikrafttredelse og revisjon av personalreglementet ved OsloMet (§ 26)

    § 26 Ikrafttredelse og revisjon

    • (1) Dette reglementet er fastsatt etter forhandlinger med de tre hovedsammenslutninger som er forhandlingsberettiget ved OsloMet - storbyuniversitetet etter tjenestetvistloven 15. februar 2016. 
    • (2) Hver av partene i virksomheten og Kunnskapsdepartementet kan når som helst kreve at reglementet tas opp til revisjon.