Konsulenttjenester innen digitalisering - Ansatt

Konsulenttjenester innen digitalisering

Konsulenttjenester innen digitalisering

OsloMet har egen rammeavtale for konsulenttjenester innen digitalisering for fem ulike fagområder. Slik vurderer du behov og bestiller tjenesten.

Det er viktig at følgende forhold er nøye vurdert og beskrevet i behovsbeskrivelse som sendes via nettskjema til Avd. IKT:

  1. Det er vedtatt stopp i kjøp av konsulenttjenester ved OsloMet. Dette gjelder alle konsulentkjøp, ved inngåelse av nye avtaler, og avrop på eksisterende rammeavtaler. Dette omfatter også strategiprosjekter. Eventuelle unntak fra dette krever godkjenning på nivå 2 i organisasjonen. 
  2. Behov for kapasitet i gjennomføring må dokumenteres.

  3. Behov for kompetanse må dokumenteres og redegjøres for hvordan dette tas inn i linje etter oppdragets slutt.

Behovsbeskrivelsen i nettskjema går til avtaleforvaltere i Avd. IKT som vurderer og tar kontakt for videre spesifisering og bestilling mot leverandør. 

  • Hvilke fagområder gjelder avtalen for?

    Fagområde 1: Arkitektur og rådgivning

    Fagområdet inneholder arkitekturtjenester og strategiske, tekniske, funksjonelle og metodiske rådgivningstjenester innen digitaliseringsområdet og dekker følgende:

    • Virksomhets- og arkitekturstyring herunder utvikling av strategier, målbilder, målarkitektur og veikart innen relevante områder

    • Informasjons- løsnings og dataarkitektur

    • Sky- og hybrid arkitektur

    • Behovskartlegging, utredninger, konseptanalyser og strategiarbeid

    • Kravstilling og bistand i anskaffelser, herunder vurdering av bruk av sky-tjenester og sky-avtaler

    • Analyse, robotics og business intelligence

    • Utvikling av metodikk og prosesser innen fagområdet, veiledning og kursing

    Fagområde 2: Program-, prosjekt-, og endringsledelse

    OsloMet kjører også små og store prosjekter kontinuerlig.  Noen er interne på en avdeling, andre er virksomhetsovergripende og noen involverer sektorsamarbeid. OsloMets prosjektmetodikk ligger til grunn. På området endrings- og innføringsledelse er flere hos OsloMet sertifisert i Prosci. Bistanden under dette fagområdet dekkes følgende:

    • Programledelse og -støtte

    • Prosjekt- og delprosjektledelse

    • Prosjektstøtte

    • Omlegging av arbeidsformer og arbeidsprosesser samt organisasjonsutvikling

    • Innføring av nye eller forbedrede tjenester, løsninger og prosesser

    • Endrings- og innføringsledelse

    • Gevinstrealisering

    • Deltakelse i anskaffelsesprosesser

    • Støtte til prosjektkontor og porteføljeprosess

    • Utvikling og forbedring av metodikk og prosesser innen fagområdet, veiledning og kursing

    Fagområde 3: Tjeneste- og systemutvikling, forvaltning og drift

    Innenfor området tjeneste- og systemutvikling, forvaltning og drift kan bistanden og oppdragene bestå av følgende oppgaver: 

    • Systemutvikling (frontend og backend, on-prem og sky)
      • Optimalisering av kode
      • Kodestandarder
    • Bistand med open source-løsninger
    • Generell rådgiving og bistand i teknologiske valg
    • Søkeplattform - Elasticsearch, Solr
    • Business Intelligence (BI)-utvikling
    • Bistand innen maskinlæring/AI/Kognitive systemer
    • Løsningsarkitektur, teknisk arkitektur og informasjonsarkitektur
    • Informasjonsforvaltning
    • Integrasjoner
      • API-plattform (Gravitee, Kong)
      • Meldingskø (RabbitMQ)
    • Identitets og tilgangsstyring (Identity and Access Management, IAM)
    • Analyse/spesifikasjon og design
    • Samhandlings- og publiseringsløsninger
    • Tjenestedesign
    • Utvikling av smidig arbeidsmetodikk
    • Interaksjonsdesign
    • Migrering og konvertering
    • Testledelse
    • Kvalitetssikring, testing og brukeropplevelse, inkludert testing av Universell Utforming
    • Automatisering av utrulling av kode
    • Intern prosjektledelse
    • Drift og vedlikehold av utviklede løsninger

    Fagområde 4: IKT-drift og infrastruktur (on-prem og sky)

    Innenfor området IKT-drift og infrastruktur kan bistanden og oppdragene bestå av følgende oppgaver:

    • Teknisk drift og driftsbistand av IKT-infrastruktur/plattform og IKT-tjenester

    • Deltakelse i prosjektarbeid og koordinering og mottak av løsninger og tjenester fra prosjekter til drift

    • Bistand til IKT-teknisk kravspesifisering og kvalitetssikring av IKT-løsninger og -tjenester

    • Test og godkjenning av oppsett av og endringer på IKT-infrastruktur, -tjenester og -løsninger

    • Oppfølging, forvaltning og vedlikehold av utviklings- test, og produksjonsmiljøer

    • Utarbeidelse og oppdatering av teknisk dokumentasjon av løsning og tjenester

    • Automatisering av driftsrelaterte oppgaver i utvikling og test

    • Feilretting og analyse av feilsituasjoner i utviklings, test- og produksjonsmiljøer

    • Konfigurasjonsstyring

    • Teknisk bistand til utviklere og testere både i prosjekt og forvaltning

    • Bistand i anskaffelsesprosesser med utarbeidelse av kravspesifikasjoner

    • Drift og vedlikehold av interne og eksterne nettverksløsninger

    • Drift av mobile løsninger og skyløsninger

    • Ad-hoc bistand ved feil på kundens løsninger

    Fagområde 5: IKT-sikkerhet og personvern

    OsloMets styringssystem for informasjonssikkerhet er basert på ISO27001. Rammeverk og metodikk for risikostyring skal videreutvikles basert på retningslinjer fra sektoren. OsloMets rammeverk innenfor sikkerhetsarkitektur er basert på retningslinjer fra Digitaliseringsdirektoratet og NSM. Innenfor IKT-sikkerhet består bistanden og oppdragene av følgende oppgaver:

    • Rådgivning innenfor IKT-sikkerhet herunder personvern

    • Testing, verifikasjon og helsesjekk av teknisk IKT-infrastruktur

    • Styring av/deltagelse i Incident Response Team (IRT)

    • Sikkerhets- og penetrasjonstesting

    • Sikkerhetsarkitektur

    • Kravstilling i forbindelse med spesifikasjoner for utvikling og anskaffelser

    • Leveranseoppfølging og verifikasjon

    • Implementasjon og revisjon av styringssystemer for informasjonssikkerhet

    • Facilitering og gjennomføring av risiko-, ROS- og verdivurderinger

    • Utarbeidelse av IKT-relaterte beredskapsplaner

    • Utarbeidelse av sikkerhetsdokumentasjon

    • Gjennomføring av kontroller og revisjoner

    • Kvalitetssikring og Godkjenning av Sikkerhetssystemer og prosesser

  • Rammeavtale og retningslinjer

    OsloMet har flere rammeavtaler for konsulenttjenester innen digitalisering. Ta kontakt med IT dersom du lurer på hvilken avtale som skal benyttes.

    Alle rammeavtaler finner du i avtalekatalogen.

    OsloMet har egne rutiner for tjenestekjøp og retningslinje for oppfølging av konsulenter, som skal følges.