Publisert
Sist oppdatert
Koronavirus
Studiestedene er stengt. Les oppdatert informasjon for studenter og ansatte.
Zoom er et digital møteverktøy for undervisning, og er bra alternativ til Teams for større, interne videomøter og konferanser med inntil 300 deltakere.
OsloMet har tatt forholdsregler når det gjelder sikkerheten ved bruk av Zoom. Det er viktig at du alltid har oppdatert til siste versjon.
Uninett har laget en temaside for Zoom (uninett.no). Her finner du veiledninger, ofte stilte spørsmål og lenker til andre informasjonssider.
Du kan også få hjelp i Teams-gruppa Digital kollegastøtte/Zoom. Dette er ikke en betjent førstelinje, men et sted der du kan stille spørsmål til og dele erfaringer med dine kollegaer.
I DIGINs veiledninger finner du mange råd om Zoom for undervisning, blant annet om Break-out rooms, opptak av undervisning og alt vi har omtalt ovenfor.
Følg med hos OsloMet-akademiet der det kjøres kurs om Zoom og nettbasert undervisning.
Se også videoveiledning (YouTube).
PS! Gjesteforelesere og andre uten konto fra OsloMet kan ikke sette opp møter selv. Kursansvarlig må da sette opp møte selv og invittere inn gjesteforeleser.
OBS! Før du starter møtet:
1. Åpne Zoom og klikk på "Start".
2. Klikk på "Join with Computer Audio" for å bli med i møtet og skru på lyden (mikrofonen i headset’et ditt).
3. Nå er du inne i møtet. Her er noen innstillinger du bør kjenne til:
Mute/Unmute: Slår lyden din av og på.
Stop Video/Start Video: Slår videokameraet ditt av og på.
Security: Åpner en meny for sikkerhetsinnstillinger, blant annet låsing av møtet ("Lock Meeting") slik at ingen flere kan komme inn.
Participants: Lar deg administrere deltagerne i møtet. Er du deltager, kan du endre ditt visningsnavn ved å føre musepekeren over ditt eget navn, klikke "More" > og så "Rename".
Polls: Lar deg lage og dele spørreundersøkelser.
Chat: Åpner chat-vindu.
Share Screen: Lar deg dele en skjerm eller en fil/applikasjon du har oppe.
Record: Starter opptak av møtet, se veiledning.
Breakout Rooms: Lar deg opprette og fordele deltakere i egne rom.
Reactions: Her kan du velge at tommel-opp eller klappe-ikon legger seg på ditt videobilde for å vise reaksjon til det som sies i møtet.
4. Klikk "End" og så "End Meeting for All" for å avslutte møtet.
Merk! Skal du ta opptak av et møte i Zoom, vil du i praksis håndtere personopplysninger. Du må ha et forhold til hvilken klassifisering opplysningene du tar opp har, se OsloMets rutine for klassifisering av data.
Klassifiseringen vil være førende for hvor du kan lagre data. Se Lagringsguide. Du må sikre at du har nødvendig hjemmel for opptaket og at deltagere er godt informert i forkant. Se blant annet disse rutinene:
Klargjøring av opptak:
Et 'webinar' i Zoom skiller seg fra et vanlig møte ved at man ikke har toveiskommunikasjon med deltakere. Webinar er sammenlignbart med «streaming» der deltakere er passive tilhørere uten mikrofon- og kamerarettigheter.
På Zooms nettsider finner du en mer inngående forklaring på hva som er forskjellen mellom et vanlig møte og et webinar (https://support.zoom.us/hc/en-us/articles/115005474943-Meeting-and-Webinar-Comparison).
OsloMet har et lite antall lisenser for Zoom som forvaltes av Auditoriehjelpen. Fordi vi har så få lisenser for dette (og fordi de er veldig dyre) gis de kun i enkelttilfeller. Hvis du ønsker å arrangere et webinar i Zoom må du derfor ta kontakt med auditoriehjelpen@oslomet.no.
Zoom Meetings, som alle ved OsloMet har, kan brukes i de aller fleste tilfeller. Kontakt auditoriehjelpen om du har spørsmål.