Studentkommunikasjon - Ansatt

Studentkommunikasjon

Studentkommunikasjon

Vil du kommunisere med studentene på OsloMet? Her får du noen tips.
  • Nå ut til alle studenter

    Fyll ut skjemaet og send inn saken (nettskjema.no) ca. to uker før du ønsker at den skal være publisert.  

    Basert på om informasjonen er svært viktig, hjelper studenten i studiehverdagen eller kun er underholdning vil informasjonen publiseres på student.oslomet.no som nyhet eller arrangement, på infoskjerm eller som arrangement på Instagram eller Facebook. Dersom nyheten er faglig relevant for alle studenter, kan det hende den blir publisert på Canvas.  

    Ønsker du å nå studenter på et fakultet eller et studieprogram og trenger veiledning? Ta kontakt med din kommunikasjonsrådgiver på fakultet.

  • Hva skal du si og til hvem? Tenk på budskap og målgruppe først.

    Trenger du egentlig bare å nå et fåtall studenter på et studieprogram, eller er dette noe alle studenter må få vite om?

    Ofte blir budskapet ditt nærere, har mer gjennomslagskraft og blir mer synlig når du tenker på hvem egentlig målgruppen din er.

  • Hvor viktig er budskapet ditt? Tenk på om tidspunktet er riktig.

    Tenk på om budskapet ditt passer med studentenes årshjul. Har studentene dine eksamen og mye å tenke på? Er det studiestart og de egentlig er mest opptatt av å finne seg til rette? Det er lov å utsette, prioritere og også si nei.

    Skill mellom må-vite, bør-vite og kan-vite.

    Viktig informasjon / må-vite

    Eksempler: Akutte kriser, semesterregistrering, eksamen (utover det som står på Studentweb), svært viktige frister eller viktige systemendringer.

    Viktig informasjon til alle studenter

    • Informasjon til alle studenter kan publiseres av Avdeling for samfunnskontakt i passende kanaler.

    • Har du et tips til info som berører alle studenter? Send inn tips! (nettskjema.no)

    Viktig informasjon til studenter på fakultet, institutt eller studieprogram

    • Studenter på fakultet, institutt eller et studieprogram bør informeres på både Canvas og e-post dersom det er svært viktig informasjon.

    • Ta kontakt med din kommunikasjonsrådgiver på fakultet eller din Canvas-superbruker dersom du trenger rådgivning eller hjelp til å publisere.

    Informasjon som hjelper / bør-vite

    Dette er informasjon som kan hjelpe studentene i studiehverdagen.

    Eksempler: Utveksling, kurs, karriere og veiledning, bibliotektjenester, rettigheter og demokrati, studentliv, forskning, undersøkelser, verktøy.

    Informasjon som hjelper - til alle studenter

    • Informasjon til alle studenter om informasjon som hjelper de i studiehverdagen kan publiseres på student.oslomet.no og infoskjerm.

    • Har du ikke tilgang til å publisere på student.oslomet.no eller infoskjerm? Send inn tips! (nettskjema.no)

    Informasjon som hjelper - til studenter på fakultet, institutt eller studieprogram

    • Informasjon til studenter på fakultet eller institutt som hjelper de i studiehverdagen kan publiseres som nyhet eller arrangement på student.oslomet.no. For eksempel skrivekurs eller karriereveiledning.

    • Tips! Er det noen spesielle målgrupper du trenger å nå? Send dem en e-post med lenke til student.oslomet.no eller gå ut og fortell studentene om det i kantina!

    • Dersom informasjonen er faglig relevant for et studieprogram, kan det publiseres på emnenivå i Canvas. For eksempel et møte om utveksling for sykepleiestudenter eller et skrivekurs for bacheloroppgaven til ingeniørfag.

    • Har du ikke tilgang til å publisere? Ta kontakt med din kommunikasjonsrådgiver på fakultet eller din Canvas-superbruker.

    Informere om underholdning / kan-vite

    Dette er informasjon om morsomme ting som skjer på campus, som for eksempel sosiale arrangementer, utdeling av mat/gratis ting, eksterne foredrag som ikke er faglig relevante.

    • Informasjon om underholdning kan legges i Hva skjer-kalenderen på student.oslomet.no eller som et arrangement i Facebook-gruppen «Hva skjer på OsloMet.»

    • Forsøker du nå studenter på et spesifikt studieprogram med informasjon om underholdning, kan du sende en e-post.

    • Har du ikke tilgang til å publisere? Ta kontakt med din kommunikasjonsrådgiver på fakultet.

    Er det du vil informere om ren underholdning, bør du vurdere om budskapet passer for dine studenter akkurat i dag.

  • Kommunikasjonskanaler mot studentene

    student.oslomet.no

    • Studentenes nettside har adressen student.oslomet.no og kalles "min side" for studenter.
    • Dette er hovedkanalen for kommunikasjon med våre studenter.
    • Når du klikker "logg inn", kommer studenten til "min side" for studenter, der hen finner sine emne- og programplaner, personlig timeplan og nyheter tilpasset studenten.

    student.oslomet.no har ulike kategorier for informasjon:

    • I menyen og på landingssidene ligger brukerorientert informasjon om retningslinjer og regelverk, studentliv og studiehverdag på OsloMet. Dette er åpent tilgjengelig uten innlogging.
    • Nyheter er aktuelle saker som gjelder alle studenter eller studentgrupper. Saker på forsiden gjelder kun alle studenter. Vil du informere alle studentene på OsloMet om noe? Lag en nyhetssak.
    • Hva skjer er en arrangementskalender for studenter som ligger tilgjengelig på "min side", eller på framsiden av student.oslomet.no.

    Se også forvaltningsplan og retningslinjer for utdypende informasjon om student.oslomet.no.

    Infoskjermer

    Infoskjermer finnes i alle bygg ved Campus Pilestredet og på Kjeller. Innholdet på skjermene skal være av relevans for en stor gruppe av OsloMet sine studenter.

    Oppslag som blir lagt ut:

    • Viktige frister og studieinformasjon (utveksling, felles eksamensinfo og liknende).
    • Tips for en bedre studiehverdag, studieteknikk og liknende.
    • Store arrangementer som er rettet mot studenter.
    • Studentaktiviteter og informasjon fra student- og linjeforeninger.
    • Velferdstilbudene/støttetjenestene til OsloMet.
    • Arrangementer og velferdsordninger i regi av Studentsamskipnaden i Oslo, SiO.
    • Valg og viktige kampanjer fra Studentparlamentet.
    • Driftsmeldinger og krisebudskap (Canvas er nede og liknende).

    Oppslag som ikke blir lagt ut:

    • Kommersielle aktører/reklame.
    • Arrangementer som ikke er tilknyttet OsloMet (med mindre det blir sett på som særlig relevant for studentene våre).

    E-post

    Alle studenter ved OsloMet har tilgang til egen student e-post. Studenter er pliktige til å sjekke den.

    Av hensyn til studentene er e-postutsending til alle/en større gruppe studenter begrenset. Dette er bestemt i samarbeid med Studentparlamentet ved OsloMet.

    Canvas

    • Canvas er læringsplattformen til studentene på OsloMet. Her kan man kommunisere til studentene på emnenivå.
    • Informasjonen på Canvas må være faglig relevant eller omhandle studentenes studier.
    • Har du ikke tilgang til å publisere på Canvas? Ta kontakt med din Canvas-superbruker på fakultet eller fyll ut skjemaet (nettskjema.no) hvis du ønsker å nå alle studenter med en global kunngjøring.

    Stand eller møte studentene

    Ofte er det enklere å nå studentene ved å snakke med dem eller møte dem ansikt til ansikt. Trenger du for eksempel studenter til en workshop eller for å svare på en undersøkelse? Gå ut på campus og snakk med studentene!

    Sjekk også retningslinjer for stand (oslomet.no).

    Sosiale medier

    På OsloMet regner vi sosiale medier som eksterne kommunikasjonskanaler. Kanalen skal inspirere, ikke informere. Har du et spennende arrangement som kan publiseres på Instagram, eller noe inspirerende som vi kan fortelle i sosiale medier? Sjekk våre retningslinjer for sosiale medier.

    Les også om hvordan du kan bli en god ambassadør på sosiale medier.