Retningslinjer for bruk av sosiale medier | Kommunikasjon og profil - Ansatt

Sosiale medier ved OsloMet

Sosiale medier ved OsloMet

Bli kjent med hvordan OsloMet jobber med sosiale medier, hvordan du blir en god ambassadør i sosiale medier, hvordan du går frem for å opprette en ny konto tilknyttet OsloMet og lær om publiseringsretningslinjene for publisister.

Avdeling for samfunnskontakt og kommunikasjon (SK) har det overordnede redaksjonelle ansvaret for sosiale medier. Retningslinjene skal sikre helhet i arbeidet med sosiale medier, styrke kvaliteten, og følge opp OsloMets strategi, verdier og kommunikasjonspolitikk.  

Når du publiserer i sosiale medier er det viktig å tilpasse innholdet til plattformen du bruker, og til målgruppen som bruker plattformen. Bli kjent med hvilke format som fungerer best, hvordan du får oppmerksomheten til publikum, og følg med på hva som gjør det bra. Plattformene endrer seg hele tiden, så bli kjent med algoritmene og ikke vær redd for å prøve nye ting. Sosiale medier fungerer best når de inspirerer og engasjerer følgerne, og gjør dem interessert i å vite mer om det du forteller. 

Krav til språk gjelder alle plattformene som brukes ved OsloMet

Se OsloMet sine språkpolitiske retningslinjer, og husk:

  • Klarspråk
  • Husk nynorsk-kravet, hvert fjerde innlegg skal være på nynorsk. Det er ditt ansvar for holde oversikt over dine innlegg på nynorsk. Selv om hovedsaken er på bokmål så kan innlegget være på nynorsk. 
  • Engelsk: Vi publiserer hovedsakelig på norsk, men hvis et innlegg er høyst relevant for internasjonale følgere, kan du vurdere engelsk i stedet. Unngå to språk i ett innlegg. 

Trenger du rådgivning? 

Avdeling for samfunnskontakt og kommunikasjon tilbyr rådgivning med tips for hvordan få mest mulig ut av innleggene på sosiale medier. Du finner kontaktbokser nederst på siden, eller send en e-post til nettredaksjonen@oslomet.no

Noen spørsmål det kan være lurt å stille seg før du publiserer kan være:  

  • Hvem er dette relevant for?
  • Når jeg ut til gruppene dette er relevant for i denne aktuelle kanalen?
  • Styrker dette omdømmet til OsloMet?  

Har ditt fakultet eller enhet en egen konto eller side?

Har studieprogrammet/instituttet/fakultetet/senteret ditt en offentlig gruppe, side eller konto på sosiale medier? Husk at avdeling for samfunnskontakt og kommunikasjon skal ha administratortilgang til disse via OsloMet sine hovedkontoer. Dette er i tilfelle krise og/eller i tilfeller der de som administrerer siden slutter på OsloMet. 

  • Hvordan bli en god ambassadør i sosiale medier?

    Ansatte og studenter er OsloMet sine beste ambassadører, og dere oppfordres til å dele innhold om OsloMet i deres egne sosiale medier. Dere kan fortelle om livet på OsloMet, studietilbudene våre, forskningen vår og det å jobbe ved OsloMet. Historier og bilder av og fra ansatte og studenter får større rekkevidde og blir mer sett og lest. OsloMet gir støtte og hjelp til ansatte som bruker private kontoer i sosiale medier.

    Her er noen konkrete råd for bruk av sosiale medier:

    1. Vær autentisk: Vær deg selv, vær åpen og ærlig.
    2. Delta i samtalen: Still spørsmål, svar på spørsmål og bidra til å gjøre samtalene bedre.
    3. Svar kun på det du kan: Ikke kom med spekulasjoner eller svar på noe du ikke har kunnskap om.
    4. Rett opp feil: Hvis du sier noe galt, rett opp feilen så snart som mulig.
    5. Vær hyggelig: Vær positiv og møt andre slik du ønsker å bli møtt selv.
    6. Del og inspirer: Vi oppfordrer alle til å dele, inspirere, informere og fortelle om vår forskning og utdanning. Vær en digital ekspert innen ditt fagfelt - en person som folk kan følge med tillit, lære fra, og føle seg trygg på.
    7. Tenk før du publiserer: Les korrektur og vurder hvordan innlegget kan oppfattes av ulike folk.
    8. Vær klar over risikoene: Kjenn til risikoen ved å bruke sosiale medier og kontakt avd.SK hvis du er usikker.
    9. Ikke del konfidensiell informasjon: Unngå å dele konfidensiell informasjon, interne dokumenter, eller innhold beskyttet av opphavsretten.
    10. Bruk gode bilder: Bruk gode og lovlige bilder i dine innlegg. Du kan lese mer om bildebruk i retningslinjene for bilder på OsloMets hovednettsteder.
    11. Velg riktig plattform: Tilpass og del innhold på den plattformen som passer innholdet best, som f.eks. LinkedIn, Facebook eller Instagram.
    12. Bruk #oslomet: Hjelp avd. SK å oppdage og dele innholdet ditt ved å bruke #oslomet.
  • Å opprette en ny OsloMet-tilknyttet konto i sosiale medier

    Alle som ønsker å bruke OsloMet sitt navn og logo i en kanal i sosiale medier må:

    1. Ta kontakt med kommunikasjonsrådgiver på ditt fakultet eller enhet for å avdekke behovet for en ny konto i sosiale medier.
    2. Er det behov for egen kanal i sosiale medier? Eller finnes det andre måter å nå målgruppen godt nok gjennom OsloMet sine eksisterende kanaler?
    3. Sørge for at det er satt av nok tid og ressurser til å bruke sosiale medier som en kommunikasjonskanal.
    4. Opprett rutiner for overvåking slik at spørsmål/kommentarer/innlegg på siden blir fanget opp og vurdert innen 3 timer alle arbeidsdager i året og jevnlig etter arbeidstid/helg/ferie.
    5. Lag en månedlig innholdsplan for å sikre at kontoen blir oppdatert med fast frekvens og med variert og godt innhold. Det bør være minst 2 innlegg i uken.
    6. Sørge for at OsloMet sin hovedkonto og/eller SK har administratortilgang til kontoen i tilfelle krise.
    7. Ha gode rutiner for sikkerhet knyttet til sosiale medier (passordhåndtering og tilgangskontroll).
    8. Følge målloven og rapportere årlig på omfang av bokmål og nynorsk.
    9. I henhold til OsloMets grafiske profil skal hovedkontoen til OsloMet ha svart logo på gul bakgrunn på profilbildet. Tilknyttede OsloMet-kontoer skal som hovedregel ha svart OsloMet logo på hvit bakgrunn som profilbilde. 

    Kommunikasjonsrådgivere på fakultet eller enhet vurderer om en ny konto bør opprettes ut ifra disse punktene. Ny OsloMet-tilknyttet konto skal rapporteres inn til avdeling for samfunnskontakt og kommunikasjon. 
     

  • OsloMet på Instagram

    OsloMet sin hovedkonto på Instagram (@oslomet) har som formål å inspirere og engasjere. Hovedmålgruppen for kanalen er eksisterende studenter, og innholdet skal være relevant for studentene ved OsloMet. Avdeling SK har redaksjonelt ansvar for kanalen og gjør vurderinger av innholdet som skal lages og publiseres på Instagram.

    OsloMet har også en konto på Instagram som heter Kunnskapsbryggeriet (@kunnskapsbryggeriet). Formålet med kontoen er å formidle forskning fra OsloMets forskere på en engasjerende og inspirerende måte. Målgruppene for kanalen er både eksterne og interne. Avdeling SK har redaksjonelt ansvar for denne kanalen også, og gjør vurderinger av innholdet som skal lages og publiseres.

    Instagram er en plattform som er laget for deling av bilder og video, og for å lykkes med innholdet er det viktig at bilder og video er av høy kvalitet. Innholdet til OsloMet sin hovedkanal planlegges derfor i god tid i forveien av studentene som jobber som innholdsprodusenter. 

    Har du tips til innhold, eller vil dere ha besøk av en innholdsprodusent som kan lage innhold om et relevant tema til OsloMet sin Instagram? Da kan du ta kontakt og tipse. 
    Du kan også få støtte og råd til hvordan din enhet kan lage godt innhold på deres enhet sin Instagram konto.

    Vil du dele innhold som samarbeidspartner med OsloMet sin Instagram kan du ta kontakt, og avtale et passende tidspunkt for å dele sammen. Kontoer tilknyttet OsloMet er prioritert som samarbeidspartnere. Innholdet som deles sammen skal være tilpasset målgruppen til OsloMet sin Instagram.

    Ta kontakt med spørsmål, tips eller innspill på nettredaksjonen@oslomet.no.

  • For publisister: Retningslinjer for publisering på OsloMet sin Facebook og LinkedIn-konto

    SK har tildelt kommunikasjonsrådgivere på fakultet og senter tilgang til å publisere på LinkedIn- og Facebook-kontoen til OsloMet. Den som får tilgang, må sette seg inn i og følge disse retningslinjene. Hvis du er kommunikasjonsrådgiver og ønsker tilgang kan du ta kontakt med SK.  

    Kontoene skal speile mangfoldet av våre fagområder og utdanningsområder. Vi ønsker å ha balanse i innleggene fra de ulike enhetene ved OsloMet. Det innebærer at du må prioritere hvilke/t innlegg du skal publisere fra din enhet. Det er viktig at du tenker gjennom følgende: 

    • Er innlegget relevant for store grupper av kontoens følgere?
    • Passer stoffet til kanalens egenart?
    • Er innlegget utformet på en måte som svarer til kanalens egenart og spiller på lag med algoritmene?  

    Arrangementer

    Opprett gjerne arrangement i din enhets sosiale kanaler og legg til OsloMet som medarrangør. Send gjerne en melding på Facebook/LinkedIn når du har lagt til OsloMet som medarrangør med lenke til arrangementet.

    Vi anbefaler ikke innlegg i sosiale medier om kommende arrangementer, det har liten effekt. Denne type innlegg får ofte dårlig rekkevidde og orienterer seg ofte mot smale grupper av våre følgere. 

    Ta kontakt via kontaktbokser nederst på siden eller med e-post til nettredaksjonen@oslomet.no for råd og tips om arrangementer.  

    Ansvar og roller 

    Avdeling for samfunnskontakt og kommunikasjon (SK) har det overordnede redaksjonelle ansvaret for sosiale medier.   SK kan avpublisere innlegg. Vi vil da varsle og ha god dialog med publisisten. Avpubliseringen kan for eksempel skje hvis innlegget kommer for tett inn på et annet innlegg vi har publisert, ikke tar hensyn til kontoens egenart og de største følgergruppene, ikke støtter opp under OsloMets overordnede strategi og/eller andre forhold.  

    Når du er i tvil om et innlegg 

    Hvis innlegget kan skape negative reaksjoner eller debatt må SK kontaktes før publisering, slik at vi kan gjøre nødvendig forberedelser med tanke på overvåking og oppfølging. I utgangspunktet er det publisistene som har ansvaret for å overvåke kommentarfeltet, men SK kan bistå ved behov.  
    Er du i tvil om et innlegg du skal publisere, ta kontakt med SK på forhånd. Søk opp «Vi som jobber med sosiale medier» i Teams.

    Hyppighet 

    På LinkedIn og Facebook publiserer vi som utgangspunkt ett innlegg per dag, men begge plattformer gir rom for å publisere flere ganger om dagen. For å sørge for god flyt i publisering og et passe tidsrom mellom innleggene, bruker vi en felles publiseringskalender for publisister.  

    Publisister bes om å fylle inn mest mulig informasjon i publiseringskalender på forhånd, slik at vi vet mest mulig om innlegget før det publiseres. Legg inn tidspunktet for planlagt publisering for å unngå at to innlegg blir lagt ut med for kort mellomrom samme dag. 

    Tips og triks 

    • Sørg for mye luft i innleggene - ikke for lange avsnitt 
    • Kom til poenget – skriv det viktigste først, eller i alle fall tidlig i innlegget.
    • Bruk et nedpå og tilgjengelig språk, i tråd med “tone of voice” OsloMet bruker i sosiale medier.
    • Spør deg selv: er det jeg skal formidle mest relevant for meg og mine kollegaer, eller for de som mottar innholdet? Hvis svaret er det første, ikke publiser.
    • Bruk bilder eller andre virkemidler for å skape blikkfang i innlegget ditt, gjør det interessant å stoppe og lese. 

    Står du fast eller har spørsmål? 

    Bruk gjerne teamet «Vi som jobber med sosiale medier» på Teams (gjelder kun publisister) eller ta kontakt på nettredaksjonen@oslomet.no.

  • Kontakt oss

    Har du tips og innspill til innhold, eller spørsmål om OsloMet sine sosiale medier? Ta kontakt på nettredaksjonen@oslomet.no

    Du kan også ta direkte kontakt med:

    Kristian Mehlum Lie på e-post: mehlumli@oslomet.no, om Facebook, LinkedIn og X / Bluesky.

    Frida Bang Søfting på e-post: fridaban@oslomet.no, om Instagram, Facebook og Snapchat.