Nye krav til ansettelser

Nyhetportlet

Bilde av medarbeidere som snakker sammen.

Nye krav til ansettelser

OsloMet jobber med å tilpasse retningslinjene for ansettelser i undervisnings- og forskningsstillinger til den nye universitets- og høyskoleloven.

Den nye universitets- og høyskoleloven med tilhørende forskrifter trådte i kraft 1. august i år. Loven regulerer virksomheten til universiteter og høyskoler.

Blant endringene i den nye loven er forskriftene for ansettelser, som er vesentlig annerledes enn tidligere.

Endringene gjelder: 

  • ansettelse og opprykk i undervisnings- og forskerstillinger  

  • ansettelsesvilkår for stillinger som postdoktor, stipendiat, vitenskapelig assistent og spesialistkandidat 

Overgangsordning

Kunnskapsdepartementet har fastsatt en overgangsordning mellom tidligere og ny forskrift. Derfor kan ansettelser som blir vedtatt, og opprykksøknader som mottas før 1. august 2025 i noen grad følge tidligere regelverk.  

- Dette gir oss tiltrengt tid til å etablere utfyllende regler til forskriftens minimumsregler og revidere interne retningslinjer, veiledninger, maler, nettsider, personalreglement og annen informasjon, sier HR-direktør Randi Stene.  

De nye retningslinjene skal være klare til sommeren 2025. 

Noen viktige endringer i forskriften er: 

  • betegnelsen undervisnings- og forskerstillinger er byttet ut med undervisnings- og forskningsstillinger, og omfatter stillingskodene professor, førsteamanuensis, dosent, førstelektor, universitetslektor og universitetslærer  

  • det stilles krav om utdanningsfaglig kompetanse for alle undervisnings- og forskningsstillinger 

  • minimumskravene for ansettelse er endret, særlig for stilling som førstelektor og dosent  

  • for stipendiater og postdoktorer som ikke har norsk, dansk eller svensk på A2-nivå ved ansettelse stilles det krav om gjennomføring av norskopplæring tilsvarende 15 studiepoeng i løpet av ansettelsesperioden 

  • det stilles krav om karriereplaner og karriereveiledning for stipendiater og postdoktorer 

  • institusjonene må selv beslutte om det skal åpnes for opprykk fra universitetslektor til førsteamanuensis etter at en overgangsperiode frem til 31.12.2027 løper ut 

  • institusjonene må beslutte om de vil godkjenne kompetansevurderinger fra andre institusjoner i forbindelse med opprykksøknader 

  • institusjonene må beslutte om de vil åpne for overgang mellom karrierestigene for stillinger på samme nivå (professor-dosent og førsteamanuensis-førstelektor).  

Frem til oppdatering er på plass 

Inntil arbeidet med reviderte retningslinjer ved OsloMet er fullført ber HR-avdelingen ledere og medarbeidere om å være oppmerksom på følgende:  

  • kravene i tidligere forskrift legges til grunn for ansettelsene frem til nye kvalifikasjons- og dokumentasjonskrav for universitetet er klare 

  • reglene om at krav til norsk språkkompetanse kan oppnås innen tre år, gjelder kun ved ansettelser og ikke opprykk 

  • ansatte som ønsker å søke opprykk og ikke kan dokumentere norskkompetanse må  sende søknad om opprykk senest 31. juli 2025, slik at søknaden kan vurderes etter tidligere regelverk - alternativt må man vente til norsk språkkompetanse kan dokumenteres før en søknad sendes 

  • ansatt som ønsker å bli vurdert etter ny forskrift ved søknad om opprykk bør vente med å sende søknaden til kriterier i henhold til ny forskrift er på plass 

  • ansatt på midlertidig kontrakt som løper ut før første kvartal 2026 bør kontakte HR på fakultet 

  Les nye ny universitets- og høyskolelov i sin helhet her (lovdata.no) 

Se også: