Ny strategi vedtatt

Foto av bygg i Pilestredet med OsloMet sin logo.

Ny strategi vedtatt

Universitetsstyret vedtok 15. desember OsloMets nye strategi fra 2024. Strategien skal gi retning for universitetet fram mot 2050.

– Vi skal gratulere oss selv med en god strategi, uttalte et av styremedlemmene da et enstemmig styre vedtok den nye universitetsstrategien for OsloMet. Styret understreket at det har vært en grundig og inkluderende arbeidsprosess som har ført til en veldig godt resultat som universitetet nå skal etterleve.

Strategien er bygget opp rundt noen av vår tids viktigste langsiktige samfunnsutfordringer, og områder der OsloMet kan gi et særlig bidrag.

Du kan lese hele den nye OsloMet-strategien her (opengov.360online.com)

Strategien er utformet som forpliktelser som uttrykker hvordan OsloMets faglige virksomhet skal bidra til å løse samfunnsutfordringer og skape forbedringer.

– Jeg er glad for at styret har sluttet seg til retningen vi ønsker for universitetet videre. Med denne strategien viser vi at OsloMet, med sine lange historiske linjer, også har en viktig rolle i å utvikle samfunnet videre langt inn i framtiden, sier rektor Christen Krogh.

– Vår nye strategi sier ikke bare hva OsloMet er gode til, men også hva vi er godt for. Med våre fagmiljøers utdanning og forskning møter vi menneskers behov i hverdagen, fra vugge til grav – behov som endrer seg og som vi må finne nye måter å svare ut, men som aldri blir borte, sier rektor.

Grundig prosess

Strategiprosessen har pågått siden tidlig høsten 2022. Den nye strategien er utviklet og forankret gjennom flere runder med innspill og dialog med både egen organisasjon og samfunnsliv.

– Takk til alle studenter, ansatte og samarbeidspartnere som har bidratt i arbeidet med å utvikle vår nye universitetsstrategi, sier rektor Christen Krogh.

– Deres innspill, spørsmål og innvendinger har gjort at vi sammen har kommet frem til et godt felles styringsverktøy. Neste steg i arbeidet blir å finne ut hva strategien skal bety for arbeidet ved hver enkelt enhet, sier Krogh.

Delstrategier og implementering

Neste trinn i arbeidet med å implementere strategien er arbeidet med delstrategier for utdanning, forskning og bidrag til samfunnsforbedringer.

Delstrategiene vil forankres i Utdanningsutvalget, FoU-utvalget og Innovasjonsforum, hvor både fakultetene, sentrene, administrasjon og ph.d.-kandidater og studenter er godt representert.

Delstrategiene skal etter planen vedtas av universitetsstyret før sommeren 2024.

Strategiske planer ved fakultet

Etter at delstrategiene er besluttet, vil fakultetene og de fellesadministrative tjenestene få ansvar for å utvikle egne strategiske planer i tråd med hoved- og delstrategier.

De strategiske planene ved fakultet og senter skal ivareta balansen mellom å oppfylle overordnede strategidokumenter, og samtidig bidra til strategisk faglig utvikling nær kjernevirksomheten.

Rektor vil be fakultetene og sentrene sikre god involvering av studenter og ansatte i arbeidet.

De strategiske planene vedtas i fakultetsstyrene. Planene til de fellesadministrative tjenestene vedtas av ledere på nivå to, etter behandling i rektorat-direktørmøtet (RD).

Universitetsstyret vil orienteres om de strategiske planene.