Bootcamp for fremtidens gründere

Bildet viser et banner med Gründergarasjen festet på en gangbro øverst i et rom der det er høyt under taket. Det er vegger av murstein til venstre og bak, og nederst kan vi se en plante og en klokke. Store vinduer slipper inn mye lys.

Illustrasjonsbilde fra Pilestredet 52. Foto: Helene Mosaker.

Bootcamp for fremtidens gründere

Gründergarasjen på OsloMet åpner i januar dørene for engasjerte ansatte og studenter i et 12 uker langt Bootcamp-program.

Gründergarasjens Bootcamp (grundergarasjen.no) er et treningsprogram hvor deltakerne lærer om gründerhverdagen.

Målet med Bootcampen er å motivere og inspirere fremtidens gründere til å gjennomføre ideene og drømmene sine.

I kursene lærer deltakerne hvordan de kan utvikle disse ideene for å løse problemer og utfordringer i den virkelige verden, tilpasset markedets behov og etterspørsel.

Innovasjon, kommunikasjon og kommersialisering

– Målet med Bootcampen er å lære bort viktige egenskaper for å tenke innovativt, kommunisere og potensielt kommersialisere forskning og ny teknologi, sier Carla Birgithe Kielland, prosjektkoordinator for Gründergarasjen Bootcamp.

Det er også et viktig nettverkspunkt for dem som ønsker å knytte til seg kontakt med andre engasjerte studenter, forskere eller eksperter.

Gratistilbud

Tilbudet er gratis, og er et initiativ finansiert av OsloMet.

– Gründergarasjen Bootcamp er den perfekte muligheten hvis du er klar for å utgjøre en positiv forskjell i samfunnet, men er usikker på hvor du skal starte, sier Even Haug Larsen, universitetslektor ved OsloMet.

Forskningsprosjekter som potensielle ideer

– Vi fikk totalt over 30 søkere, og vi tok inn 25, både masterstudenter, ph.d.-stipendiater, postdoktorer og andre ansatte, sier Carla Kielland.

De fleste kommer fra Fakultet for teknologi, kunst og design (TKD), men det blir også deltakere fra blant annet Fakultet for helsevitenskap (HV) og Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI).

Noen av deltakerne har også spilt inn egne forskningsprosjekter som potensielle idéer å jobbe med under Bootcampen.

De gleder seg til å jobbe aktivt med prosjekter og lære seg hvordan de kan tenke og handle som en gründer.

– De trekker frem at ferdigheter som blant annet kommersialisering, kommunikasjon, teamarbeid og konseptutvikling er nyttig i arbeidet med sin egen forskning, og ser på Bootcampen som en spennende læringsarena.

– Vi håper å kunne starte opp som planlagt i midten av januar, men grunnet restriksjoner følger vi situasjonen nøye.

Følg med på sosiale medier

Instagram: grundergarasjen.bootcamp (instagram.com)

Facebook: grundergarasjen.bootcamp (facebook.com)