Publisert
Sist oppdatert
Koronavirus
Studiestedene er åpne. Les oppdatert informasjon for studenter og ansatte.
Retningslinjer for organisasjonsendring er utarbeidet i tråd med styrets vedtak av 6. mars 2018, S-sak 11-2018 og gjelder fra 1. januar 2019.
Retningslinjen omfatter alle endringer i organisatoriske enheter i OsloMet sitt organisasjonskart, med tilhørende intern struktur. Slike endringer vil være
Kompetansen til å fatte beslutning om endring er definert under punktet Beslutningsmyndighet.
Leder på det nivået i linjeorganisasjonen endringsprosessen styres fra, har ansvar for å følge opp krav til planlegging og gjennomføring av endringsprosessen.
Avd. HR er fagavdeling i endringsprosesser. Lokal HR kan gi råd i endringsprosesser, og skal bistå med saksbehandling.
Avvik fra retningslinjen skal godkjennes av HR-direktøren.
Hovedregelen er at organisasjonsendringer skal iverksettes to ganger pr. år: 1. januar og 1. juli.
Endelig vedtak om endring må fattes senest to – 2 – måneder før iverksetting.
Prosessen må igangsettes så tidlig at man kan overholde styrets frister i tråd med Rutiner for arbeid med styresaker.
Behandlingstid for implementering vil variere ut i fra omfanget av endringen. Planlegges det for svært omfattende endringer må Avd. HR informeres om planene på et tidligere tidspunkt, slik at administrative fagenheter kan planlegge ressursbehov til implementeringsprosessene.
Det skal utarbeides en plan for endringsprosesser. Planen skal omfatte følgende:
Hvor omfattende de ulike elementene i planen vil være, avhenger av endringen(e)s omfang.
Har du spørsmål - ta kontakt med HR lokalt .