Bestille gjestekonto
Trenger du trådløst nett for en gjest inntil 12 timer
Bruk det trådløse nettverket "OsloMet guest".
Trenger du en kortvarig gjestekonto kun for trådløst nett inntil sju dager
Søk om tilgang til midlertidig gjestekonto (krever innlogging).
Trenger du å bestille gjestekonto for gjester utover sju dager og inntil ett år
For godkjente, langvarige gjester gis det tilgang til:
- Innlogging på OsloMet PC-er.
- IT-konto med e-postkonto fra OsloMet.
- Adgangskort.
- Bruk av trådløst nettverk.
Prosessen for de som bestiller, godkjenner og gjester er beskrevet i punktene under. NB! Gjestekonto utover sju dager kan bare bestilles for inntil ett år fra registreringsdato.
Søk om gjestekonto utover sju dager og inntil ett år.
-
Hva skal du som bestiller gjøre?
Gå inn i bestillingsskjema via lenken Søk om gjestekonto utover sju dager og inntil ett år. Du blir sendt direkte til skjemaet og må fylle ut feltene med nødvendig informasjon om gjesten. Husk at det bare er mulig å bestille gjestekonto for ett år fra registreringsdatoen!
Nødvendig informasjon er
- Fornavn og etternavn
- Fødselsdato
- Rolle: Her velger du fra nedtrekksmenyen
- Leder: Velg aktuell leder som skal godkjenne
- Gjestens private e-postadresse
- Fra- og til-dato for gjesteoppholdet
- Du må gi en begrunnelse for forespørselen
Hvis du bestiller en gjest som det tidligere er gjort bakgrunnssjekk på, må du legge inn saksnummeret fra P360.
Videre saksgang
- Du får en e-post om at saken er opprettet.
- Du kan se saken i Mine saker i selvbetjeningsportalen.
- Leder får en forespørsel om godkjenning på e-post.
- Du vil få en e-post om at gjesten er godkjent og registrert i OsloMets systemer.
Ulike gjesteroller
- Gjesteforsker
- Gjesteforeleser
- Gjestestudent
- Emeriti
- Fagsenter senior - annen
- Simula - OsloMet samarbeid
- Grundergarasjen
- Konsulent
- Byråvikar
- Håndverker/tekniker
- Rengjøringsbyrå
- Studentskipnaden i Oslo (SiO)
- Leietaker
- Leverandør
- Ekstern sensor
- Ekstern veileder
- Utvalgs- og kommisjonsmedlem
- Eksternt styremedlem
- Studentrepresentanter i styret
- Studentprest
Hvilke tilganger får gjesten?
- Innlogging på OsloMet PC-er.
- IT-konto med e-postkonto fra OsloMet.
- Adgangskort.
- Bruk av trådløst nettverk.
Tilgangene blir gitt innen en time etter at kontoen er aktivert.
-
Hva skal du som leder gjøre?
Som leder mottar du en e-post med lenke til bestillingssaken i "Mine saker" i selvbetjeningsportalen.
Hva gjør du videre?
-
Leser begrunnelsen for forespørselen nederst i skjemaet.
-
Velg "Godkjenn" eller "Avslå" i nedtrekksmenyen.
-
Husk å lagre valget ditt. Du kan ikke endre valget etter at du har lagret.
Hvis du som godkjenner glemmer å åpne saken vil du få en purring etter sju dager på e-post.
-
-
Hva må gjesten gjøre?
Når leder har godkjent får gjesten en e-post med lenke til skjema for å registrere egne data.
-
Gjesten logger på med Feide/ID-porten og legger inn eget mobilnummer. Når dette er gjort, mottar gjesten en ny e-post om å aktivere kontoen.
-
Utenlandske gjester må legge inn kjønn, mobilnummer og passnummer. Når dette er gjort, mottar gjesten en ny e-post om å aktivere kontoen.
Det er sentral godkjenningsmyndighet hos HR som avgjør om godkjenning er i henhold til gjeldende regelverk for utenlandske gjester.
Som godkjent gjest får du
-
Innlogging til OsloMet PC-er
-
IT-konto med egen e-postadresse fra OsloMet
-
Bruk av trådløst nettverk og et hjemmeområde
Tilgangene blir gitt innen en time etter at kontoen er aktivert.
-
-
Forutsetninger for å bestille gjestekonto utover sju dager
Forutsetninger for bruk av bestillingsskjema for gjestekonto utover sju dager er at:
- Det er kun mulig å bestille gjestekonto for ett år av gangen fra søknadsdato.
- Det er kun ansatte ved OsloMet kan bestille en gjestekonto på vegne av gjest.
- Bestillingene må godkjennes av en personalleder.
- Kontoer som misbrukes eller skaper problemer vil bli deaktivert uten varsel.
- Generelle regler for IT-konto skal følges.
- Gjesten må selv sørge for å lagre eget innhold når gjesteforholdet opphører.
-
Personvernerklæring - Bestille og opprette gjestekonto
Når det er opprettet en gjestekonto kan det gis tilgang til ulike systemer og tjenester ved OsloMet. Bestillingen skjer på et digitalt skjema i systemet Pureservice.
Pureservice er et norsk selskap og data lagres på datasentre i Norge. Pureservice bruker Microsoft Azure i Norge som hosting-plattform. Det skjer ingen utveksling av data over landegrenser.
Les mer utfyllende om personvernerklæring i Pureservice.
Kontaktperson for behandlinger av personopplysninger er behandlingsansvarlig, personvernkontakter og personvernombud ved OsloMet.