Tilgang til IT-systemer og ressurser
-
Tilgang for ansatte
Som ansatt trenger du en IT-brukerkonto ved OsloMet for å få tilgang til de aller fleste tjenester vi tilbyr:
- Oppstartsdato i arbeidsavtalen er styrende for alle tilganger som tildeles - dette gjelder uten unntak.
- Ingen får tilgang før oppstartsdato og privat epost-adresse, privat mobilnummer med landkode er registrert riktig i SAP. Det er leders ansvar å avtale oppstartsdato og formidle dette til HR.
- Alle ansatte får tilsendt en arbeidsavtale for ansettelsesforhold sitt. Når du som ansatt er registrert i lønnssystemet (SAP), vil det automatisk bli opprettet en brukerkonto til deg. Registreringen i SAP forutsetter at arbeidsavtalen din er signert av mottaker, og mottatt av Seksjon for lønn.
Som ny bruker (nyansatt) får du en e-post til den private e-postadressen din når brukerkonto er klar til å bli aktivert:
- Du mottar e-posten én dag før første arbeidsdag.
- Du må selv aktivere kontoen.
- Når du har fått en UH-brukerkonto ved OsloMet vil du ha et brukernavn i formatet abcde1234@oslomet.no med et tilhørende passord. Dette bruker du til å logge inn i OsloMets systemer.
- Du vil også få en avsenderadresse basert på folkeregistrert navn i Outlook.
Se mer informasjon og veiledning for hvordan du tar i bruk din IT-konto og setter passord.
Dersom du skal avslutte ansattforholdet ved OsloMet:
Ansatte og gjester blir varslet automatisk når kontrakten nærmer seg utløp. Første gang når det gjenstår en måned, deretter en uke og en dag før tilgangene forsvinner.
- Tilgangene avsluttes samme dag som arbeids-/oppdragsforhold utløper.
- Tilgangene blir ikke videreført uten ny/forlenget arbeids-/oppdragsavtale med oppstartsdato.
- Dersom du mangler tilgang, sjekk med HR om arbeidskontrakt er utstedt og signert.
- Hvis kontrakt er signert og returnert til OsloMet, og oppstartsdato er passert, kontakt Seksjon for lønn.
- Hvis du får ny arbeidsavtale innen 180 dager vil du beholde ditt brukernavn og epostadresse.
Viktig: Ønsker du å ta vare på data som du har lagret på din OsloMet-bruker, må du overføre dataene til din egen lagringsenhet før tilgangen utløper!
-
Tilgang for studenter
Du mottar e-post med informasjon om aktivering av IT-kontoen din i ukene før studiestart. Hvis du ikke har fått dette første studiedag, må du ta kontakt med ditt fakultet (student.oslomet.no).
Aktiver kontoen med ID-porten (tilgang.sikt.no/oslomet). Opprett eget passord, aktivér tofaktorautentisering og lag deg en PIN-kode.
Senest 24 timer etter at du har aktivert brukerkontoen din kan du logge inn på OsloMets tjenester. Som student får du tilgang til Microsoft 365 Copilot med e-post og skylagring, trådløst nettverk, universitetets datamaskiner og læringsplattformen Canvas. Du har først tilgang til emnene dine i Canvas når du har semesterregistrert deg.Se veiledning for aktivering av IT-konto (student.oslomet.no).
Studenter blir varslet automatisk når tilgangen nærmer seg utløp. Første gang når det gjenstår en måned, deretter en uke og en dag før tilgangene forsvinner.
Tilgangene avsluttes en måned etter at man er ferdig som student.
Viktig: Ønsker du å ta vare på data som du har lagret på din OsloMet-bruker, må du overføre dataene til din egen lagringsenhet før tilgangen utløper.
-
Tilgang for stipendiater eller ph.d.-kandidater
Brukerkontoen din styres automatisk av din tilknytning til universitetet. Du kan ha en eller flere tilknytninger.
Som ansatt stipendiat hos oss får du:
- Full tilgang til Office 365 (ansatt-lisens)
- Tilgang til Canvas, Inspera og nødvendige forskningsdatabaser
- Synlighet på OsloMets nettsider som stipendiat
- Tilgang til organisatoriske teams som ansatt
Som student på ph.d.-program (ikke ansatt) får du:
- Full tilgang til Office 365 (student-lisens)
- Tilgang til Canvas, Inspera og nødvendige forskningsdatabaser
- Synlighet på OsloMets nettsider som stipendiat
Alle stipendiater får print-kvote og adgangskort som ansatt.
Når stipendiatperioden er over, blir tilgangene dine som ansatt avsluttet. Dette med unntak for permisjon, sykdom eller lignende. Når perioden som ansatt, opphører, vil du fortsatt ha tilgangene som følger med studentrollen. Opphør av tilganger følger sluttdato for ansettelsesforhold og studentforhold. I praksis vil det si at stipendiater blir stående som studenter inntil de har disputert + 30 dager ekstra.
Hvis du ikke har disputert før siste dato for arbeidsavtalen, vil du miste tilganger som ansatt. Du vil imidlertid beholde din studenttilgang.
Kontakt IT-servicedesk ved manglende tilganger.
Viktig: Ønsker du å ta vare på data som du har lagret på din OsloMet-bruker, må du overføre dataene til din egen lagringsenhet før tilgangen utløper.
-
Tilgang for pensjonister (Fagsenter for seniorer)
Den tidligere brukerkontoen man har som ansatt stenges samme dag som ansettelsesforholdet avsluttes. Sluttdato blir registrert , og du vil motta et varsel om at brukerkontoen stenges. Seks måneder etter at brukerkontoen blir stengt, slettes dataene som er lagret.
Dersom du fortsatt ønsker å ha en tilknytning til OsloMet som pensjonist/emeriti og vil bidra aktivt som senior, ta kontakt med senterleder Per Arne Olsen. Les deg opp på kriterier for tildeling av plass ved Fagsenter for seniorer. Søknadsskjema får du av Per Arne Olsen.
Ansattkontoen din blir altså først stengt, og deretter åpnet igjen med tilknytning til fagsenteret, dersom søknaden er godkjent og du har fått plass på Fagsenteret. Det vil ta en dag fra du mister tilgang til du får ny tilgang på fagsenteret.
Dersom du får en timeavtale vil tilgangen automatisk avsluttes på sluttdatoen til timekontrakten. Ta kontakt med hr-fellestjenester@oslomet.no for å flytte tilgangen tilbake til Fagsenteret for seniorer.
Viktig: Ønsker du å ta vare på data som du har lagret på din OsloMet-bruker, må du overføre dataene til din egen lagringsenhet før tilgangen utløper.
-
Tilgang for gjester og besøkende
Om du er på besøk ved OsloMet kan du selv skaffe tilgang til Internett. Andre IT-tjenester kan tildeles ved behov.
Gjester ved OsloMet
OsloMet har til enhver tid gjester som kan trenge IT-tjenester: forskere eller studenter, foredragsholdere eller konferansedeltakere, samarbeidspartnere fra det offentlige eller næringsliv. De fleste greier seg med tilgang til Internett.
Internett
Trådløst nettverk gir tilgang til Internett de fleste steder på universitetsområdet. Du finner mer informasjon om tilkobling til Wi-Fi-tilkobling OsloMets gjestenett (OsloMet Guest) her. Studenter og ansatte ved universitet kan bruke det trådløse nettverket eduroam.
Skal du være gjesteforsker eller kursholder for en lengre periode, kan leder bestille gjestekonto for deg.
Gjestekonto gir tilgang til innlogging på OsloMets PC-er, bruk av trådløst nett og et hjemmeområde.
Viktig: Ønsker du å ta vare på data som du har lagret på din OsloMet-bruker, må du overføre dataene til din egen lagringsenhet før tilgangen utløper.
-
Tilgang for timelønnede
Når du har mottatt og signert kontrakt og er registrert i lønnssystemet, vil din brukerkonto ved OsloMet bli opprettet.
Du vil motta en e-post med lenke hvor du blir bedt om å aktivere brukerkontoen (tilgang.sikt.no). Kontoen kan aktiveres samme dag som oppstartsdato dersom kontrakten er ferdig behandlet og signert innen denne datoen.
NB! Tilgangene avsluttes samme dag som arbeids-/oppdragsforhold utløper. Tilgangene kan ikke forlenges uten forlenget arbeids-/oppdragsavtale.
Du kan lese mer om kontrakter for timelønn og oppdrag på egne nettsider.
Viktig: Ønsker du å ta vare på data som du har lagret på din OsloMet-bruker, må du overføre dataene til din egen lagringsenhet før tilgangen utløper.
-
Leders ansvar
Leder ved den enkelte enhet har ansvaret for alle ansatte, studenter og gjester tilknyttet sin enhet.
Så snart en person er registrert i lønns- og personalsystemet SAP eller Felles studentsystem (FS), vil brukerkontoen bli opprettet automatisk. Brukerkontoen til nyansatte vil være synlig for leder 7 dager før første arbeidsdag/ tiltredelsesdato, slik at leder kan bestille utstyr og planlegge onboarding for den nyansatte på en god måte. Men nye studenter og ansatte må selv aktivere brukerkontoen sin. Man skal benytte ID-porten for å aktivere IT-brukerkonto; forutsetter at man har et norsk fødselsnummer (11 siffer). Se veiledning for aktivering av brukerkonto (student.oslomet.no).
Studenter, gjester og ansatte får automatisk generert en e-post der de blir bedt om å aktivere brukerkontoen. Denne prosessen gjennomfører brukeren selv.
Gjestekontoer
En gjest er en person som trenger tilgang og/eller adgang hos oss i en begrenset periode, og som ikke mottar utbetalinger fra OsloMet. Leder ved den enkelte enhet bestiller gjestekonto.
Viktig: Husk å minne den ansatte på at dersom den ønsker å ta vare på data som er lagret på OsloMet-brukeren, må dataene overføres til sin egen lagringsenhet før tilgangen utløper.
-
Overordnede retningslinjer for tilgang (policy)
Ansvar og myndighet
Det er Avdeling HR som er tjenesteeier for tilgangsstyringen ved OsloMet. Det innebærer at Avdeling HR har det overordnede ansvaret og myndighet for hele tilgangssystemet. Dersom du har spørsmål om tilgang, oppdager feil eller mangler, retter du en henvendelse til IT-servicedesk.
Permisjoner
I prinsippet vil alle permisjoner av lengre varighet enn tre måneder medføre at ansatte ikke beholder tilganger. Unntaket er lovbestemte permisjoner som
- Foreldrepermisjon
- Velferdspermisjon
- Omsorg for nære pårørende
E-postadresser
E-postadresser skal i prinsippet være leselig og gjenkjennbare. Identiteten basert på folkeregistrert navn skal vises automatisk for mottakere av e-posten som ansatte sender. Utgangspunktet er fornavn, mellomnavn og etternavn. Dette gjelder for faste ansatte, midlertidig ansatte, ansatte på åremål og stipendiater. Timelønnede er ikke inkludert.
Ansatte kan be om endring i e-postadresser under Min profil på ansatt-nettsidene.
Synlighet på nettsidene
Alle faste ansatte skal i prinsippet ha egne ansattprofil-sider på nett.