Sjekkliste arrangementer - Ansatt
Sjekkliste arrangementer
Oppstart av arrangement
- 
                            
Hva er formålet?
Før du setter i gang med planlegging, tenk gjennom formålet med arrangementet:
- Hvem er målgruppen?
 - Hvilke ressurser kreves for gjennomføring?
 - Er arrangementet i tråd med universitetets strategi (oslomet.no)?
 
Bruk gjerne oppstartsdokumentet som utgangspunkt for vurdering.
 - 
                            
Hjelp av andre?
- Kurs- og konferansesenterer (KK-senteret) kan bistå ved arrangementer, og gi råd og veiledning. Informer dem uansett om arrangementet du planlegger.
 - Be kolleger dele erfaringer fra tidligere arrangementer.
 - Sjekk kalenderen for å se om det skal være andre arrangementer i samme tidsrom. Kontakt eventuelt andre arrangører for mulig samkjøring av markedsføring, bestilling av bevertning eller gjenbruk av materiell.
 - OsloMet har rammeavtale med Berg-Hansen (tendsign.com, må være på studiested for å åpne) ved behov for ekstern bistand til konferanser. E-post: kundeservice@berg-hansen.no
 
 - 
                            
Dato og lokaler
- Sjekk kommende arrangementer på OsloMet, og hør med KK-senteret hva som er planlagt fremover.
 - Sjekk tilgjengeligheten til nøkkelpersoner (innledere, gjester) før du fastsetter dato.
 - Er det ikke egnet lokale tilgjengelig ved din enhet, kontakt kurs- og konferansesenteret (KK-senteret). KK-senteret anbefaler å legge arrangementer utenom studiestart og de mest undervisningsintense periodene.
 - Dersom det ikke store nok lokaler ledig, kan du be om en vurdering om arrangementet er så strategisk viktig for OsloMet at undervisning bør flyttes for å frigjøre lokaler. Søknad sendes KK-senteret med frist 1. september for vårsemesteret og 1. februar for høstsemesteret.
 - Dersom man får frigjort lokaler, vil det påløpe en kostnad på ca. 20.000,- for leie av nytt undervisningslokale.
 - Blir ikke søknaden innfridd, får man tildelt lokale etter at all undervisning er lagt (mot slutten av semesteret).
 
 - 
                            
Fordel oppgaver
Arrangementsgruppen bør fordele oppgaver i forkant. Typiske ansvarsområder er:
- leder og arrangementsansvarlig
 - markedsføring og mediehåndtering
 - IT- og AV-utstyr
 - lokaler, fasiliteter, materiell, mat og drikke
 - kontaktperson for bidragsytere til arrangementet
 - kontaktperson for deltakere på arrangementet
 - sikkerhet
 
Vurder også:
- Er det ansvarsområder som er spesielle for dette arrangementet?
 - Er dere mange nok til å dekke oppgavene, eller trengs det hjelp av for eksempel studentmedarbeidere? Sjekk med din leder om hvem som eventuelt kan kontaktes.
 
Bruk gjerne en aktivitetsliste til å holde oversikt over oppgaver og ansvar.
 - 
                            
Sett opp budsjett
- Sett opp utkast til budsjett med sikre kostnader, for å få oversikt over arrangementets behov og størrelse. Se eksempel på budsjettmal.
 - Vurder om det er behov for deltakeravgift.
 - Ved behov for å søke om pengestøtte, gjør det så tidlig som mulig.