En dag full av undring og læring

Nyhetportlet

Bilde av studenter i gule OsloMet t-skjorte som har stand for skoleelever.

Foto: Marit Christiansen/OsloMet

En dag full av undring og læring

Deichmanske bibliotek på Holmlia var fylt av latter, nysgjerrighet og kunnskap da nærmere 300 elever var med på OsloMets forskningstorg.

Her ble alt fra vannslynger og kvantekroner, til bærekraftige samfunn og 3D-printede vafler utforsket. Med hele 15 spennende stasjoner fra fagmiljøer ved OsloMet (oslomet.no) var det noe for enhver smak, og barnas engasjement var til å ta og føle på. 

– Kan vi spise vaffelen? Hvordan virker en robot? Hva skjer med flammer uten oksygen? Spørsmålene haglet og barnestemmer summet i alle etasjer.   

Eksperimenter som fenget barna   

På Makerspace-stasjonen fikk elevene oppleve magien i moderne teknologi. Studentene Sofie og Josef viste hvordan 3D-printere lager alt fra små figurer til vaffellignende kunstverk.  

To studenter viser skoleelever3D-print med vaffellignende kunstverk.

Lærerstudentene Mirthe, Adhurim og Kasper holdt vitenshow. Her var det fysikk og kjemi som sto i fokus. Eksperimentene var både lærerike og underholdende. Barna fikk lære om vannslynger, branntrekanten og hvordan man "gjør saft til vann".   

– Når vi ser barna følge så nøye med og stille så gode spørsmål, skjønner vi hvor viktig det er å gjøre forskning tilgjengelig og morsom, forteller lærerstudentene.   

En lærerstudent i lagerfrakk holder en flamme i hånden. Tre andre studenter står rundt ham.

Forskning som rører ved hverdagen   

Noen stasjoner tok for seg store spørsmål som bærekraft og migrasjon. På "Det Store Spillet" fikk elevene prøve seg i ulike roller for å bygge et rettferdig og bærekraftig samfunn. NIBRs migrasjonsstand utfordret myter og ga innsikt i hvorfor mennesker flytter.   

Andre stasjoner brakte forskning tettere på hverdagen. På standen om digital trygghet fikk barna designe sin egen app, og lære om hvordan de kan beskytte seg på nettet. Hos "Sunn og inkluderende mat" kunne de smake seg frem til hvilke retter som både er sunne og kulturelt betydningsfulle. Å studere kreftceller i mikroskop slik som ekte forskere gjør, var også en populær stand for barna. 

En student ser på kreftceller i mikroskop sammen med en annen student.

Fysikk, kunst og kvantemagi   

For de som ville se verden på nye måter, var det flere kreative og teknologiske stasjoner. Institutt for estetiske fag inviterte til tresnitt-workshop inspirert av Primstaven. OsloMets kvantehub tok barna med på en reise inn i kvantefysikkens verden. – Det er helt utrolig å tenke på at lys kan brukes til å lage hackesikre koder, sa en fascinert elev etter å ha prøvd "kvantekronene".

En smak av fremtiden   

Forskningstorget var en dag fylt med moro, og også en påminnelse om hvor viktig forskning er for samfunnet vårt.  

Fra å forstå små barns språkfunksjoner til å utforske hvordan kunstig intelligens påvirker hverdagen vår. Målet var å inspirere den neste generasjonen til å stille spørsmål og finne løsninger.   

Direktør i forskningsrådet, Mari Sundli Tveit og prorektor for forskning, Tanja Storsul tok også turen til forskningstorget, og var med på alle stasjonene med Jesper, Isak, Emelin og Vilma fra Toppåsen skole.  

Mari Sundli Tveit, var imponert over både temaene og formidlingen på de ulike stasjonene. – Det var bra. Jeg blir glad av å se så mange gode temaer knyttet til forskningsdagenes hovedfokus på trygghet. Måten de ble presentert på gjorde at elevene ble engasjerte.  

Også Tanja Storsul, lot seg imponere. – Vi har så mange flinke forskningsformidlere på OsloMet. Det var gøy å se hvordan kompliserte ting kan formidles på en måte som gjør at sjette- og sjuendeklassinger blir superengasjerte. 

Bilde av Mari Sundli Tveit, Tanja Storsul og skoleelever på forskningstorget.

Forskningstorget på OsloMet viste virkelig hvordan vitenskap kan være både lærerikt, morsomt og relevant for alle. Elevene dro forhåpentligvis fra forskningstorget med både ny kunnskap og ønske om å lære enda mer.