Rammeverk for etiske anskaffelser 

Nyhetportlet

Fasadebilde av bygg i Pilestredet

Rammeverk for etiske anskaffelser 

Universitetsstyret ble 17. september orientert om rammeverket og de reviderte retningslinjene for etiske anskaffelser ved OsloMet.  

På oppfordring fra universitetsstyret la økonomiavdelingen ved OsloMet 17. september frem rammeverket og reviderte retningslinjer for etiske anskaffelser for styret, etter en gjennomgang av arbeidet med å sikre en ansvarlig innkjøpspraksis.

Det samlede rammeverket for anskaffelser ved OsloMet består av: 

  • Etiske retningslinjer anskaffelser, revidert 
  • Handlingsplan for anskaffelser 
  • Retningslinjer og malverk for gjennomføring av en anskaffelse 
  • Retningslinjer og malverk for oppfølging av kontrakt

Les hele styresaken her (opengov.com)

Gjennomgang av retningslinjer

OsloMet ble i november 2024 medlem av Etisk handel Norge, som innebærer både forpliktelser og tilgang til støtte i arbeidet med å sikre en ansvarlig innkjøpspraksis. 

Som medlemmer skal OsloMet årlig rapportere på måloppnåelse og status på konkrete tiltak, og universitetet leverte sin første rapport i juni 2025.

Som følge av dette arbeidet, og i tråd med krav fra Etisk handel Norge, er retningslinjene for etiske anskaffelser ved OsloMet nå revidert for å tydeliggjøre OsloMets samfunnsansvar.

Retningslinjene er delt inn i tre hoveddeler:

  1. Prinsipper for bærekraftig anskaffelsespraksis – beskriver hvordan OsloMet skal arbeide systematisk for å stanse, forebygge og redusere negativ påvirkning på mennesker, samfunn og miljø gjennom hele anskaffelsesprosessen.
  2. Krav og forventninger til ansatte – beskriver det individuelle ansvaret, og forventninger til hvordan ansatte skal forholde seg i forbindelse med leverandørkontakt og bruk av avtaler.
  3. Krav og forventninger til leverandører – beskriver hva OsloMet forventer av sine leverandører, både når det gjelder etterlevelse av menneskerettigheter og etisk forretningspraksis.

Analyser

Et viktig prinsipp innenfor etisk handel er å jobbe risikobasert, ved å identifisere de områdene med mulighet for høy risiko for brudd på menneskerettigheter, miljø og samfunn.

I 2024 ble det gjennomført en analyse av OsloMets avtaler når det gjelder opprinnelsesland, bransje og risiko for brudd på menneskerettigheter, miljø og samfunnsansvar. Analysen baserer seg blant annet på DFØs høyrisikoliste og Etisk handel Norges veiledning.

PWC gjennomførte i 2024 en tredjepartsscreening av OsloMets innkjøp. Analysen viser at OsloMet ikke har tilknytning til selskaper eller personer underlagt sanksjoner, og det er ingen reelle rettighetshavere fra Israel. 

Videre arbeid

De nye etiske retningslinjene for anskaffelser ved OsloMet, skal godkjennes av rektor innen utgangen av oktober.

Det pågår et arbeid med å utarbeide en ny handlingsplan for innkjøp som i større grad, og med konkrete mål og tiltak, skal sikre at anskaffelsene blir brukt strategisk for å redusere negativ påvirkning på samfunn, natur, miljø og mennesker.

Arbeidet gjøres i tråd med innspill fra Etisk Handel Norge, og planlegges ferdigstilt ved årsskiftet.

Seksjon for innkjøp har også satt i gang en rekke arbeidsmøter med utvalgte avtaleforvaltere ved OsloMet. Formålet er blant annet å heve kompetansen på rammeverket og standardisere måten OsloMet følger opp avtalene på.

Opplæring i aktsomhetsvurderinger

Anskaffelsesrådgivere ved seksjon for innkjøp opparbeider seg nå erfaring med å vurdere risiko, sette krav og følge opp disse.

For å videreføre kompetansen skal seksjonen utarbeide et kursopplegg rettet mot de som skal gjennomføre anskaffelsesprosesser, noe som innebærer å konkurranseutsette behov for varer og tjenester med beløp over 100 000 NOK.