Satser på forskningsrådgiverne

Nyhetportlet

Bilde av Hanna Karv som peker på en presentasjon med tittelen

Hanna Karv, seksjonssjef for FoU-seksjonen på Fakultet for samfunnsvitenskap, snakker om rollen som forskningsstøtte på et kurs i forskningsadministrasjon i september.

Satser på forskningsrådgiverne

OsloMets forskningsrådgivere samles til kurs og nettverksbygging. Målet er å styrke arbeidet med å få mer eksterne midler til forskning.

- Forskningsrådgiverne  er «koblingsboksen» i utviklingen og driften av forskningsprosjekter. De har overblikk over ulike aspekter ved forskningsaktivitetene, og støtter forskeren i å finne frem til aktuelle utlysninger der det kan søke om forskningsmidler. Forskningsrådgiverne bidrar administrativt i søknadsutvikling og prosjektgjennomføring, forteller Olga Djordjilovic og Berit Berg Tjørhom, seniorrådgivere i Avdeling for forskning og utvikling ved OsloMet. 

Ved alle fakultetene og sentrene ved OsloMet er det forskningsrådgivere, som jobber sammen med forskerne.

- Blant oppgavene er også å sikre at føringer og krav i utlysningene besvares, og bidra til fremdriften i innvilgede prosjekter. Noen forskningsrådgivere hjelper med økonomioppfølging og noen bidrar til å sikre at personvernet er ivaretatt, sier Djordjilovic og Tjørhom. 

Øker kompetansen 

OsloMet har laget et nytt opplæringsprogram for forskningsrådgivere. Kursingen gjøres av Avdeling for forskning og utvikling (FoU), i samarbeid med flere FoU-seksjoner ved fakultet og senter og andre støttefunksjoner ved universitetet som biblioteket, økonomi og IT.

- Med denne satsningen jobber vi målrettet med en felles kompetanseheving i organisasjonen. Opplæringsprogrammet gir grunnlag for en felles forståelse av rollen som forskningsrådgiver ved OsloMet, sier forskningsdirektør Bjørn Tore Kjellemo.  

Veldig relevant

Opplæringsprogrammet består av en basismodul og en spesialiseringsmodul. Basismodulen skal tilbys årlig og består av seks samlinger. Den er særlig tilpasset de som er nye i forskningsrådgiverrollen ved OsloMet. I år inviteres også erfarne rådgivere, slik at de kan ta del i den samme opplæringen og bidra med sine erfaringer.

Spesialiseringsmodulen vil være tematisk og gi dybdekunnskap på visse områder basert på behov og ønsker fra forskningsrådgiverne. 

Bilde av klasserom med to grupper kursdeltakere som sitter sammen.
 

Gøril Borgen Eide fra Fakultet for samfunnsvitenskap deltok på kurset i forskningsadministrasjon i september, og ble glad da hun fikk tilbudet.  

- Det er veldig relevant for meg. Programmet er en fin mulighet til å ta et skritt tilbake og se mer helthetlig på hva rollen som forskningsrådgiver innebærer. Samtidig ser jeg at samlinger fremover gir mulighet for å fordype seg på spesielle områder, noe som også er nyttig.

Bruker egne krefter

Opplæringsprogrammet gir en gjennomgang av aktiviteter knyttet til arbeidet med ekstern finansiering. Det handler om å forstå og kjenne til ulike elementer som kreves for å utvikle søknader om midler og drifte prosjekter.

Innleggene i basismodulen holdes av erfarne rådgivere ved OsloMet. Det er også satt av tid til refleksjon og gruppearbeid, slik at forskningsrådgiverne får knyttet kontakter på tvers av organisasjonen.  

- I denne rollen jobber vi hele tiden mot et mål i bevegelse, med mer eller mindre eksplisitte forskningspolitiske prioriteringer og føringer.  Da er det fint å kunne få oppdatert faglig påfyll og å møte andre forskningsrådgivere for erfaringsutveksling og diskusjon. Dessuten synes jeg det er inspirerende med interne foredragsholdere, som viser at vi har mye FoU-kompetanse på OsloMet, sier kursdeltager Borgen Eide.  

Forskningsrådgiverne ved OsloMet har også et eget nettverk med to samling i året. Nettverket bidrar til støtte og erfaringsdeling i søknadsutvikling og -drift.