Spørsmål og tilbakemeldinger om malverket
- Url :
- Send i nettskjema
Her finner du det du trenger for å sette i gang, følge opp eller utvikle et mentorprogram for studenter. Denne veilederen inneholder råd om hvordan forberede et mentorprogram, rekruttere mentorer, gjennomføre og evaluere. Under hver fase finner du dokumenter som kan være nyttige å bruke.
Nå er du klar til å skrive en stillingsutlysning for rekruttering av mentorer. Stillingsutlysningen bør inneholde
Husk å involvere HR ved din enhet for kvalitetssikring og korrekt utlysning til din mentorordning.
Når utlysningen er godkjent og publisert i samarbeid med HR er det opp til deg å dele og spre informasjon til studentene som kan søke. Her følger en huskeliste:
Sett av rikelig med tid til rekrutteringsprosessen, og regn deg gjerne bakover. Vet du at mentorene skal følge opp nye studenter som begynner i august, bør rekrutteringen starte tidlig i vårsemesteret. Her følger noen punkter som krever tid og koordinering:
skrive utlysning og få den kvalitetssjekket av HR
studentens skikkethet og rolleforståelse kan være viktig å vurdere for mer faglige mentorordninger.
Solid og tilstrekkelig opplæring av mentorene er et suksesskriterium. Den som skal følge opp mentorene bør delta eller stå ansvarlig for opplæringen.
Det har stor verdi å samle mentorene så snart de er ansatt. Intensjonen med en slik samling er både å gi informasjon, avklare forventninger og forberede mentorene på oppdraget. Møtet gir også mentorene som skal arbeide sammen mulighet til å bli kjent.
Tema det kan være aktuelt å ta opp er eksempelvis:
Oppgave 1:
Oppgave 2:
2-3 timers møte hvor følgende tematikk bør gjennomgås:
Det bør være en faglig og en administrativ kontaktperson for mentorene uavhengig om ordningen er mer faglig eller mer sosialt rettet. Den faglige kontaktpersonen kan følge opp faglige spørsmål og utfordringer som spørsmål knyttet til eksamen, praksis, prosedyrer osv. Den administrative kan følge opp canvasmeldinger, e-poster, lønn, kontrakter og henvisninger til andre instanser der det er nødvendig. Det bør avtales faste (månedlige) møtepunkter for mentorene der både faglig og administrativ kontaktperson er til stede.
Det er viktig å tilby mentorene arenaer for å dele erfaringer og diskutere utfordringer med andre mentorer. Slike møter trenger ikke ha et stramt program, men kan for eksempel være organisert som en samtale rundt bordet der mentorkoordinator eller andre har forberedt relevante spørsmål, eksempelvis: Hvordan har opplæringen fungert, hva har mentorene hatt nytte av, og er det noe de savner å vite eller å kunne? Hvordan er oppmøtet i de ulike gruppene, og hva gjør mentorene om studenter uteblir?
I tillegg til dette kan mentorene oppfordres til selv å organisere hyppigere møteplasser for å løse felles problemstillinger. Slike møteplasser kan være:
Alle mentorer bør få en attest for sitt bidrag. Attesten bør inneholde en generell del med kort beskrivelse av mentorordningen, beskrivelse av mentorrollen og ansvarsoppgavene i tillegg til noen setninger om enheten ved OsloMet som har organisert mentorordningen.
Hvis man har kjennskap til om mentoren har utmerket seg spesielt på noen måte kan man legge til et avsnitt eller noen setninger som sier noe konkret om mentors innsats og personlige ferdigheter, men dette skal man ikke gjøre med mindre man er helt sikker på innholdet.