Utdypende forvaltningsplan for student.oslomet.no - Ansatt

Utdypende forvaltningsplan for student.oslomet.no

Utdypende forvaltningsplan for student.oslomet.no

Denne planen gjelder kun student.oslomet.no.

Vi har også en generell forvaltningsplan for ansatt.oslomet.no og student.oslomet.no (Liferay).

Relaterte forvaltningsplaner

Student.oslomet.no

Hovedmålgruppen for student.oslomet.no er nye og eksisterende studenter.

Nettstedet inneholder også noe informasjon rettet mot OsloMets samarbeidspartnere. Det er studieadministrativ informasjon som både gjelder studentene og for eksempel praksisfeltet.

Nettstedet skal

  • gi åpen og lett tilgjengelig informasjon som er viktig for studentene i deres første møte med OsloMet

  • gi åpen og lett tilgjengelig informasjon som er viktig for at studentene kan gjennomføre studiene

  • gi tilpasset og personlig informasjon om timeplan, pensum og emneoversikt på innlogget side

  • gi studenter mulighet til å tilpasse egen innlogget side med nyttige verktøy i studiehverdagen

Oversikt over hvilke kanaler du bruker til studentkommunikasjon og hvilke kanaler som skal brukes til å kommunisere ulike budskap.

  • 1. Ansvar for innhold og funksjonalitet på student.oslomet.no

    • Avd. SK har det overordnede redaksjonelle ansvaret, samt ansvar for design og strukturering av innhold i meny, toppmeny og bunnmeny, se punkt 1.3 om ansvar i generell del av forvaltningsplanen.
    • Ansvar for innhold er delt mellom ulike avdelinger, enheter og fakulteter. Enhetenes nettredaktør og publisister skal følge både den generelle delen av forvaltningsplanen i tillegg til spesifikke retningslinjer for nettstedet.
    • Avdeling for utdanning (UTD) har ansvar for kjernesystemer knyttet til studentsidene. Innhold som timeplan og emneoversikt hentes fra etablerte kjernesystemer via webservices.
    • Avd. IKT har ansvar for teknisk drift og utvikling av kjernesystemer for visning på nettstedet i tillegg til utvikling og drift av funksjonalitet knyttet til nettstedet. Utvikling av funksjonalitet skjer i nært samarbeid mellom avd. UTD, avd. IKT og avd. SK og skal være begrunnet i brukerbehov. Alle utviklingsønsker skal meldes inn til nettredaksjonen@oslomet.no.
  • 2. Forsiden på student.oslomet.no

    Forsiden skal vise innhold som er aktuelt for alle studenter ved OsloMet og inneholder følgende faste elementer:

    • innloggingsfelt for eksisterende studenter

    • søkefelt for studiestartsider for nye studenter

    • nyheter for studenter - se utdyping under "Nyheter for studenter".

    • arrangementer for studenter - se utdyping under "Arrangementer for studenter".

    Det er også mulig å legge inn elementer som er aktuelle i visse perioder, eksempelvis kampanjefelt som styres av SK. Det kan for eksempel være relatert til krisekommunikasjon eller studiestart.

  • 3. Nyheter for studenter

    Nettredaktører og publisister kan publisere nyhetssaker. Disse havner på student.oslomet.no/siste-nytt. Nyhetssaker opprettes for å informere om hendelser, prosjekter eller synliggjøre noe for studentene.

    Avd. SK v/ team student har ansvar for å vise nyheter på forside og innlogget framside. Nyhetssaker som er av interesse for alle studenter, kan vi legge på forsiden på student.oslomet.no og på studentens innloggede side. Ved ønske om nyhetssaker på forsiden, kontakt nettredaksjonen@oslomet.no.

    Publisisten har ansvar for å utløpe eller slette en nyhetssak når den ikke lenger er aktuell.

  • 4. Arrangementer for studenter

    Et arrangement, også kalt aktivitet, publiseres når det er en hendelse der studentene kan delta digitalt eller fysisk. Arrangementene ligger på student.oslomet.no/hva-skjer og på forsiden, samt innlogget forside. Arrangementene sorteres automatisk etter dato og vises i kronologisk rekkefølge. Når et arrangement er ferdig, etter en satt dato, forsvinner det automatisk fra arrangementsoversikten.

  • 5. Innlogget side for studenter

    Når en student logger seg inn med studentnummer og passord, kommer de til en personlig tilpasset side. Personlig innhold hentes automatisk fra Felles studentsystem (FS) og gjenspeiler det studieprogrammet og de emnene studenten er oppmeldt i. Det er avd. UTD som er systemeier for FS. Avd. IKT har ansvar for integrasjonen for personlig visning på innlogget side.

    Innhold på innlogget side

    På innlogget side finner studentene

    • oversikt over emner de er meldt opp i
    • personlig tilpasset timeplan som viser timeplanen for emner og grupper de er meldt opp i i inneværende semester
    • programplan for studieprogrammet de er aktiv student ved
    • pensumlister for emnene de er meldt opp
    • faste snarveier til verktøyene
      • e-post
      • Canvas
      • Office 365
      • reserver grupperom
      • riktig kildebruk og veiledninger
      • Studentweb
      • Zoom

    Studenten må være semesterregistrert og ha betalt semesteravgift for å kunne se sin personlige timeplan etter innlogging på student.oslomet.no. Alle studenter kan se emnets timeplan ved å søke det opp i selve timeplansystemet (TP).

    Verktøyet for pensumlister heter Leganto og er knyttet til søketjenesten Oria. Universitetsbiblioteket (UB) er ansvarlig for å kvalitetssikre og publisere pensumlister sendt inn av emneansvarlige på instituttene. Kontakt pensum@oslomet.no for spørsmål om pensumlistene eller se nettside om pensumlister.

  • 6. Studiestartsider

    Studiestartsidene søkes opp fra forsiden på student.oslomet.no. Hovedmålgruppen er nye studenter. Studiestartsider lages med «studiestartmal» og opprettes av fakultetet.

    Studier som ikke lenger tar opp nye studenter, er tydelig markert i studiepresentasjoner på oslomet.no. Dersom et studieprogram ikke lenger tar opp nye studenter, og alle studenter på studieprogrammet er uteksaminert, skal siden og innholdet slettes av nettredaktøren på fakultetet.

    Studiestartsiden inneholder følgende elementer som hentes automatisk fra FS:

    • bachelor, master eller etter- og videreutdanning

    • studiested

    • studiepoeng

    • kull/termin

    • omfang

    • programplan

    • emner

    Starter et studieprogram på våren, skal nettredaktør på fakultet huke av «starter på våren» i oppsettet. Avhukingen påvirker bare hva som hentes fra FS, visningen er alltid innværende semester.

    Studiestartsiden inneholder også

    • studieprogrammets generelle timeplan (ikke personlig tilpasset) for første semester i første studieår, som hentes fra FS (alle studenter kan se emnets timeplan ved å søke den opp direkte i timeplansystemet)

    • pensumlister per emne

    • tekst med viktig informasjon om studiestart som vi tilpasser hver studiestart, høst og vår

    Informasjonen som skal stå i studiestartteksten blir sendt som mal fra avd. SK til fakultet, og så oppdaterer fakultetet sidene.

    Fristen for å legge ut studiestarttekst er:

    • Slutten av april for master og EVU med studiestart i august

    • 20. juni for bachelor og årsstudium med studiestart i august

    • 1. desember for studier med studiestart i januar

    • Studiestartteksten skal fjernes når studiestart er over og i god tid før neste opptak (ca. oktober for høstsemesteret og i starten av mars for vårsemesteret).

    Nettverket “Kommunikasjon for nye studenter” går gjennom malen, og avd. SK sender den til arbeidsgruppen på fakultet. Teksten inneholder informasjon om hva studentene skal gjøre ved studiestart.

    Avd. SK har overordnet ansvar for studiestartsidene og koordinerende funksjon med arbeidsgruppen for informasjon fra fakultetene og avd. UTD. Den enkelte publisist har ansvar for at innholdet er oppdatert og følger gjeldende krav.

  • 7. Nettside for programplaner

    Du finner programplanen på følgende måter:

    Innholdet i programplanen, samt emner, hentes automatisk fra kjernesystemet FS og vises på nettsidene.

    Avd. UTD og fakultetene har ansvar for innhold og kvalitet i programplanene. Avd. IKT har ansvar for visning av programplaner. Er ikke programplanen synlig på student.oslomet.no/studier, skal det meldes til epn@oslomet.no. Er det feil i programplanen, skal FS-superbruker på fakultetet kontaktes.

    Avd. SK har ansvar for visning på nett etter OsloMets gjeldende grafisk profil.

    Programplanenes innhold

    • programnavn på norsk og engelsk

    • info om tidsperiode programplanen gjelder

    • studiepoeng

    • varighet

    • timeplan for programmet

    • programplanhistorikk

    Fast innhold i programplanen

    • innledning

    • målgruppe

    • opptakskrav

    • læringsutbytte

    • innhold og oppbygning

    • arbeids- og undervisningsformer

    • praksisstudier

    • internasjonalisering

    • arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    • vurdering og sensur

    • øvrig informasjon

    Krav til kvalitet i programplan

    Innholdet i programplanen, som legges inn via FS, skal kvalitetssikres av ansvarlig enhet. Dette følger av forvaltningsplanens generelle del, se punkt 2.1 og 2.2.

    Dette må kvalitetssikres i programplanen:

    • skrivefeil

    • klarspråk

    • meningsbærende lenker (se generell del av forvaltningsplanen, punkt 2.1.1)

    • korrekt formatering og tittelnivå

    • at eksisterende lenker ikke er brutt

    • at det kun er norsk innhold på norske sider

    • at det kun er engelsk innhold på engelske sider

    Det er avd. UTD og fakultetene som har ansvaret for innhold og kvalitet i programplanene.

    Viser programplansidene feil, kontakt FS-hjelp@oslomet.no eller epn@oslomet.no.

  • 8. Emneplansider (EpN)

    Emneplanen inneholder:

    • navn på emnet på norsk og engelsk

    • hvilket studieprogram emnet hører inn under

    • omfang (studiepoeng)

    • studieår

    • lenke til pensum (Leganto)

    • lenke til timeplan (TP)

    • lenke til programplan

    • emnehistorikk

    Det er avd. UTD og fakultetene som har ansvaret for innhold og kvalitet i emneplanene.

    Viser emneplansidene feil, kontakt FS-hjelp@oslomet.no eller epn@oslomet.no. Feil visning på nett skyldes i all hovedsak mangelfull innlegging av innhold i FS.

  • 9. Timeplanvisning

    Timeplansystemet (TP) er en tredjepartsløsning. TP driftes av USIT på UiO. Det er avd. UTD som er systemeier og har ansvar for rutiner for timeplanlegging.

    TP er integrert med student.oslomet.no på innlogget studentside og viser den personlige timeplanen til den enkelte student. Det er avd. IKT som har ansvar for integrasjonen.

    Timeplanen synkroniseres kontinuerlig.

  • 10. "Switch"-datoer og tilpasning av student.oslomet.no til studiestart høst og studiestart vår

    En "switch"-dato er datoen når visningen for ulike systemer, blant annet timeplan, skifter fra å gjelde for nåværende til neste semester. Når dato for switch er passert, vil informasjonen på studiestartsiden, emner, pensumlister, timeplan med mer for påfølgende semester vises. Switch-datoer på student.oslomet.no:

    • offentlig studieinformasjon (studiestartside): 1. juni og 15. november

    • programplan på innlogget side for studenter: 1. juli og 1. desember

    • timeplan: 30. juni og 30. november (begge semestrene vises mellom 1. juni og 1. juli og mellom 1. desember og 1. januar)

    • studiestartinformasjonen på innlogget «min side» for studenter: vises ikke fra 15. februar og 15. september

  • 11. Utvekslingsavtaler på nett (ApN)

    Utvekslingsavtaler hentes fra ApN (avtaler på nett) som avd. UTD har ansvar for. Avtalene vises automatisk på nett.

  • 12. Statisk innhold

    Statisk innhold brukes til innhold som skal ligge på nett og hvor budskapet i informasjonen endres sjelden. Enhetene selv har ansvar for å forvalte de statiske sidene de har opprettet. Det statiske innholdet skal til enhver tid være korrekt og oppdatert. Bør gjennomgås minimum en gang per år. Innholdet som ikke lenger er aktuelt, skal fjernes.